شرایط اقلیمی در پرورش گوسفند

شرایط اقلیمی در پرورش گوسفند یکی از عوامل تأثیرگذار در تعیین منطقه برای پرواربندی دام‌ها محسوب می‌شود. شرایط اقلیمی پرورش گوسفند ارتباط مستقیمی با نور، دما، باد، رطوبت و بارندگی آن منطقه دارد. تاثیر اقلیم آب و هوایی در پرورش گوسفند را می‌توان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بهره‌وری کشاورزی و دامداری مشاهده کرد. در حقیقت برای پرورش دام باید هر نژاد گوسفند را براساس زیستگاه خود انتخاب کرد. برخی از گوسفندان نسبت به آب‌وهوای سرد مقاوم و در مقابل هوای گرم ضعیف هستند. در نتیجه تأثیر اقلیم در پرورش گوسفند بسیار مؤثر است. به‌طورکلی اقلیم به شرایط آب‌وهوایی یک منطقه از قبیل دما، رطوبت، باد، بارش، فشار اتمسفر و دیگر مشخصه‌های هواشناسی گفته می‌شود. شرایط اقلیمی می‌تواند نسبت به حیوانات و گیاهان اثرگذاری زیادی داشته باشد، در نتیجه پیشرفت در زمینه کشاورزی و دامداری به اقلیم منطقه بستگی دارد.

چگونگی وضعیت ایران از نظر شرایط اقلیمی پرورش گوسفند

ایران یک کشور چهارفصل بوده و دارای شرایط آب‌وهوایی مختلفی است. شما می‌توانید براساس نوع نژاد و شرایط آب‌وهوایی هر منطقه اقدام به پرورش گوسفند کنید. به طور معمول برحسب نوع نژاد و شرایط آب‌وهوایی پرورش گوسفندان در هر منطقه متفاوت است. کشور ایران از لحاظ اقلیمی به 4  دسته اقلیم معتدل مرطوب، سرد کوهستانی، گرم و خشک و مناطق ساحلی جنوب تقسیم‌بندی می‌شوند. نوع نژاد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دام‌ها و مقاومت آن‌ها در مقابل شرایط مختلف آب‌وهوایی براساس محل زندگی است. انتخاب نوع نژاد برحسب شرایط اقلیمی می‌تواند برای دامدار سوددهی بالایی داشته باشد، در غیر این صورت متحمل تلفات زیادی می‌شود. محیط پرورش و ژنتیک می‌تواند در میزان باروری و بازدهی دام بسیار مؤثر باشد.

شرایط اقلیمی در پرورش گوسفند

انواع نژاد گوسفندان ایرانی براساس شرایط اقلیمی

در ایران و جهان بیش از 200 نژاد گوسفند وجود دارد که زادگاه اصلی هر یک از آن‌ها یک منطقه بوده و طبق شرایط آب‌وهوایی میزان سازگاری آن‌ها متفاوت است. به‌طورکلی گوسفند نژاد شال مخصوص منطقه گرمسیری و بیابانی است و برای آب‌وهوای کوهستانی مناسب نیست. همچنین گوسفند نژاد ماکویی با دالاق و طالشی برای مناطق مرطوب و برفی مناسب است و برای آب‌وهوای گرمسیری انتخاب درستی نیست. اطلاعات درست در رابطه با مناطق بومی و شرایط اقلیمی در پرورش گوسفند بسیار مؤثر است. همچنین داشتن اطلاعات کافی در مورد نوع نژاد برای پرورش گوسفندان براساس منطقه و شرایط اقلیمی زندگی شما بسیار تأثیرگذار است. ایران در منطقه خشک و بیابانی در خط استوا قرار دارد و جزء کشورهای نادری است که تنوع اقلیمی بسیار بالایی دارد. دمای کشور ایران را می‌توانید بین حداکثر منفی 30 درجه تا بالای 60 درجه در مناطق کویری ببینید.

گوسفندان بومی منطقه کوهستانی شمال (غرب، شمال، شرقی)

منطقه کوهستانی شمال شامل استان اردبیل، کوه‌های البرز و کوه‌های شمال خراسان است که تنوع پوشش گیاهی و بارندگی نسبتاً خوبی دارد. در این منطقه نژادهایی از قبیل افشاری، سنگسری، مغانی، زل، شال، دالاق و کردی خراسانی وجود دارد.

گوسفندان منطقه نیمه‌خشک

ازآنجایی‌که حد بارندگی در این منطقه از 200 میلی‌لیتر کمتر است؛ بنابراین موجب کمبود علوفه و نبود تنوع گونه‌های مرتعی می‌شود. در منطقه نیمه‌خشک نژادهایی از قبیل بلوچی خراسانی، کرمانی، نائینی، بلوچی سیستان بلوچستان، فراهانی، کلکوهی، زندی، سنگسری، کبوده شیراز و قره گل خراسانی وجود دارد.

گوسفندان منطقه سواحل جنوب و جنوب غربی

درجه حرارت و میزان رطوبت در سواحل خلیج‌فارس، دریای عمان تا گواتر بسیار بالا است و گوسفندان نژاد عربی (خوزستان، ایلام و دشتستانی) تحمل این آب‌وهوا و شرایط اقلیمی را دارند.

گوسفندان بومی مناطق آذربایجان و زاگرس

در ادامه قصد داریم به شرایط اقلیمی پرورش گوسفند در مناطق آذربایجان و زاگرس بپردازیم. شروع منطقه کوهستانی غرب کشور از استان آذربایجان بوده و انتهای آن به جنوب شرقی استان فارس، کرمان و هرمزگان ختم می‌شود. در این منطقه اغلب بارندگی خوب بوده و به‌دلیل رطوبت کافی هوا محل مناسب برای رشد گیاهان است. همچنین مکان شکل‌گیری نژادهای بومی مانند ماکویی، قزل، کردی، سنجابی، لری بختیاری، لری، ترکی قشقایی و بهمنی است.

شرایط اقلیمی در پرورش گوسفند

بررسی شرایط اقلیمی منطقه قبل از پرورش دام سبک

شرایط اقلیمی منطقه یکی از مهم‌ترین عوامل در پرورش گوسفندان به‌شمار می‌رود. برای پرورش دادن گوسفندان یکی از پیش‌نیازهای ضروری شناخت اقلیم آن منطقه است که می‌تواند در فرایند کار مؤثر باشد. به‌طورکلی شرایط آب‌وهوایی نظیر رطوبت، باد و میزان بارش در دوره پرورش دام در یک منطقه بسیار تأثیرگذار است. دسته‌بندی اقلیمی هر منطقه در ایران شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اقلیم قطبی
  • اقلیم خشک
  • اقلیم بارانی معتدل گرم
  • اقلیم بارانی حاره‌ای
  • اقلیم جنگلی سرد برفی

ایران از شرایط آب‌وهوایی مختلفی در هر منطقه بهره می‌برد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

معتدل و مرطوب (سواحل جنوبی دریای خزر)

رطوبت هوا در سواحل جنوبی دریای خزر بسیار بالا است و بارش باران موجب رویش گونه‌های گیاهی و جنگلی می‌شود. این منطقه جزء مناطق معتدل کشور به‌شمار می‌رود و از قابلیت‌های آن بارش باران در تمام فصل‌های سال است.

سرد (کوهستان‌های غربی)

از ویژگی‌های مهم آب‌وهوای سرد کوهستانی و سرمای بسیار زیاد در فصل زمستان است. همچنین در فصل تابستان دارای آب‌وهوای معتدل است. در این مناطق ریزش برف بسیار زیادی بوده و خشکی هوا می‌تواند اذیت‌کننده باشد. در این منطقه اختلاف دمای شب و روز بسیار زیاد است.

گرم و خشک (فلات مرکزی)

از ویژگی‌های آب‌وهوای این منطقه می‌توان به بارندگی و پوشش گیاهی کم و بادهای خشک شدید اشاره کرد. در این منطقه اختلاف دمای شب و روز بسیار زیاد است و میزان تبخیر نسبت به بارش سالیانه بیشتر خواهد بود. آب‌وهوای اقلیم گرم و خشک در روز گرم و شب‌ها سرد است.

گرم و مرطوب (سواحل جنوبی)

شروع این منطقه از اروندرود بوده و اتمام آن به جنوب شرق سیستان و بلوچستان در خلیج گواتر می‌رسد. شرایط آب‌وهوایی در این منطقه گرما و رطوبت هوا بالا بوده و میزان بارندگی در این ناحیه کم است. در این منطقه آب‌های زیرزمینی آن‌ها شور بوده و تبخیر آب آن‌ها بسیار بالا است.

شرایط اقلیمی در پرورش گوسفند

اهداف پرورش گوسفند

شناخت شرایط اقلیمی در پرورش گوسفند جزء اولین مراحل برای شروع دامداری است. برای پرورش گوسفندان باید اهداف خود را از قبل تعیین کنید. به طور معمول گوسفندان را می‌توانید برای دستیابی به محصولات و تولیدات آن‌ها پرورش دهید. از اهداف پرورش گوسفندان می‌توان به تولید گوشت، پشم، شیر و زاد و ولد و کود اشاره کرد.

با توجه به موارد بالا هدف از پرورش گوسفند شامل دودسته است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

پرورش دام داشتی

در این صورت هدف تنها حداکثر تولید بره در سال، شیر و فرآورده‌های لبنی و پشمی است. در دام داشتی، گوسفندان را براساس سلامت جسمی، ویژگی‌های ژنوتیپی و فنوتیپی (ساختار ژنتیکی، خصوصیات و شکل ظاهری) تا حداکثر سن اقتصادی در گله نگهداری می‌شود.

دام پرواری

در این حالت برای پرورش گوسفند با منظم‌کردن جیره غذایی مناسب و هم اندازه بودن آن‌ها در یک دوره زمانی مشخص می‌توان به نتایج مثبتی دست یافت. به‌طورکلی در این صورت هدف از پرورش دام تنها تولید گوشت است. رسیدن به سوددهی بالا همیشه از اهداف دامدار محسوب می‌شود، لذا نهایت پتانسیل و توان دام برای تولید گوشت استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین دلایل پرواربندی دام شرایط اقلیمی در پرورش گوسفند است. به‌طورکلی می‌توان گفت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیر اقلیم آب و هوایی در پرورش گوسفند اهمیت دارد. دامداران برای پرورش گوسفندان خود باید به عوامل مختلفی توجه کنند. این عوامل می‌تواند شامل نژاد گوسفند، شرایط آب‌وهوایی و شناخت اقلیم منطقه باشد.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.