ساخت دامداری گوسفندی ، روش ساخت سوله دامداری گوسفندی به چه صورت است؟

ساخت دامداری گوسفندی و پرورش دام‌ها نیاز به مجوز تاسیس، بهره‌برداری و نقشه ساخت دامداری گوسفندی براساس تعداد گوسفندان دارند. البته باید شرایط لازم را برای کسب این‌گونه مجوزها داشته باشید. ساخت سوله دام‌ها باید براساس بهترین و استانداردترین ابعاد در نظر گرفته شود، البته جهاد کشاورزی در هر شهر ممکن است ابعاد خاص خود را داشته باشد که نسبت به شهر دیگر متفاوت است. بنابراین بهتر است برای ساخت سوله گوسفندی، ابعاد دقیق را از جهاد کشاورزی منطقه خود دریافت کنید.

پرورش گوسفندان نیاز به تأمین جایگاه پرهزینه‌ای ندارند. برای بهره‌برداری اقتصادی از گوسفندان، داشتن جایگاه و تاسیسات فنی مناسب باعث حفظ و حراست، تأمین بهداشت و سلامتی، افزایش تولید دام و صرفه‌جویی در هزینه نگهداری آن‌ها می‌شود. پیش از احداث ساختمان نگهداری گوسفندان باید شرایط زمین، میزان رطوبت و وزش باد بررسی شود چرا که گوسفندان نسبت به جریان باد و رطوبت، بیش‌تر از دیگر عوامل جوی حساس هستند.

هزینه ساخت دامداری گوسفندان به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه ساخت دامداری گوسفندی شامل خرید زمین، ساخت سوله و خرید تجهیزات دامداری گوسفندی از جمله آبشخور، آخور و درست کردن بخش‌های متعدد ساختمان گوسفندان، خرید خوراک و تجهیزات پزشکی است. در زمان احداث دامداری گوسفندی ابعاد مناسب برای تعداد دام‌ها و پلان کلی سازه بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل شما می‌توانید پیش از ساخت سوله در مورد این مسئله با جهاد کشاورزی منطقه خود مشورت کنید و با توجه به آن براساس مقررات آن سازمان، ابعاد را مشخص کنید. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در صنعت سوله‌سازی، سوله‌سازی با روش‌های نوین در حال ساخت هستند و می­توان با هزینه‌های بسیار مناسب و اقتصادی سوله بهتری ساخت.

ساخت دامداری گوسفندی

روش ساخت سوله دامداری گوسفندان

امروزه برای نگهداری و پرورش تعداد گوسفندان بالا نیاز به ساخت سوله دارید که بهترین نوع سوله، سوله خرپایی است که مقرون­ به ­صرفه است. توجه کنید که باید در زمان ساخت سوله خرپایی استانداردهای لازم را رعایت کنید و حتما باید دهانه سوله کم‌تر از 32 متر نباشد. به‌طورکلی درب راه‌روی وسط سوله باید امکان عبور ماشین آلات با عرض 4.5 تا 6 متر را داشته باشد و بخش‌های متعدد ساختمان نگهداری گوسفندان درست شود.

امروزه سوله ­های UBM علاوه‌بر نداشتن کاربرد چندان، مقاومت بالایی در مقابل برف و باران نیز ندارند. نکته‌ای که در رابطه با سوله‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است این است که به هیچ عنوان استفاده از سوله UBM برای ساخت دامداری‌ها توصیه نمی‌شود. این روش ساخت می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را برای کسب‌وکار شما به‌همراه داشته باشد. همچنین، برای استاندارد بودن ساخت سوله دامداری باید مکان و زمین مناسب را قبل از شروع پروژه در نظر بگیرید و مجوز ساخت و تاسیس آن را داشته باشید.

از دیگر روش‌ها برای ساخت سوله دامداری می‌توان به سوله‌های تیر-ورقی اشاره کرد. قیمت تمام شده این سوله‌ها، تنها برای دهانه‌های زیر 18 متر مناسب است که البته با ساختن دهانه کوچکی مانند دهانه 18 متر قیمت تمام شده شما نسبت به سوله خرپا باز افزایش می‌یابد. این نکته را در نظر داشته باشید که سازه‌های تیر-ورقی سقف‌های هشتی دارند و اغلب به صورت جوشی ساخته­ می‌شوند. بنابراین سوله‌های سبک خرپایی با پیچ و مهره ساخته می‌شود و قیمت و کیفیت آن نسبت به روش‌های قدیمی و سنتی تیر-ورق بالاتر است. علاوه‌براین سوله دامداری خرپایی برای دامداری یک سیستم تهویه بسیار مناسب است، چرا که سقف‌های آن به شکل قوسی اجرا می‌شوند.

ساختمان و جایگاه نگهداری گوسفندان

روستاییان برای پرورش گوسفندان نیاز به ساخت جایگاهی مناسب برای نگهداری آن‌ها دارند. این جایگاه مناسب موجب تامین بهداشت و سلامت دام‌ها و افزایش محصولات تولیدی آن‌ها می‌شود. با توجه به ­این‌که روش سنتی و بازدامپروری که اغلب در مناطق روستایی و عشایری مرسوم است بنابراین نیازی نیست ساختمانی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد داشته باشید. اما اگر قصد دارید به صورت صنعتی وارد این شغل شوید، قطعاً داشتن ساختمانی مجهز و کارآمد برای نگهداری دام‌ها پیشنهاد می‌شود. از نکات مهمی که باید همواره به آن توجه خاصی داشت نوع ساختمان و مکان نگهداری گوسفندان است چه برای افرادی که مالک هستند و چه برای افرادی که قصد دارند مکانی را برای کار خود اجاره کنند.

ساختمان نگهداری دام‌ها باید به صورت اصولی ساخته‌شده باشند و معیارهای استاندارد لازم را داشته باشند. نوع سازه باید از لحاظ عایق‌بندی مناسب باشد. وقتی که قصد دارید جایگاه موردنظر را برای ساخت دامداری گوسفندی آغاز کنید باید این نکته را در نظر داشته باشید که این ساختمان باید فاصله مناسبی با محل سکونت افراد داشته باشد. این فاصله کافی به دلیل رعایت نکات بهداشتی و مانع از انتقال بیماری‌های مسری میان انسان و دام‌ها است. مهم‌ترین هدف از ساخت ساختمان و جایگاه نگهداری دام‌ها تولید بیش‌تر و حفظ کیفیت مطلوب است.

چگونه هزینه ساخت سوله دامداری را کاهش دهیم؟

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای کاهش هزینه سوله، انتخاب ابعاد مناسب برای سازه است. داشتن ابعاد مناسب برای ساخت سوله تأثیر بسیاری در کاهش هزینه‌ها دارد. بعد از در نظرگرفتن ابعاد مناسب برای سوله، انتخاب نوع سوله نیز اهمیت دارد. برای ساخت سوله دامداری می‌توانید از سوله تیر-ورقی و سوله سبک استفاده کنید. با توجه به نوع سازه می‌توان گفت از چه نوع سوله‌ای باید استفاده کرد. اگر قصد دارید هزینه کمتری در ساخت سوله دامداری داشته باشید از تیر-ورق استفاده کنید در غیر­این‌صورت سازه سبک را انتخاب کنید. البته تصمیم‌گیری در رابطه با انتخاب سوله به عهده سوله­‌ساز متخصص است. سرانجام برای ساخت دامداری با هزینه مناسب، باید شرایط کار و محیط را نیز در نظر گرفت.

ساخت دامداری گوسفندی

مکان تغذیه در زمان ساخت دامداری گوسفندی

  1. مکان غذاخوری گوسفندان به دو صورت مدرن و سنتی ساخته می‌شوند. در شکل مدرن مکان غذاخوری دربرگیرنده علف‌خور و آخور است. علف، کاه، یونجه و خوراکی‌های پرحجم را در علف‌خور و کنجاله و آرد جو و دیگر مواد کنسانتره یا غذاهای فشرده‌شده در آخور قرار داده می‌شوند.
  2. آخورها را باید در پایین و علف خورها را به صورت نرده‌ای در بالای آخورها ایجاد کرد.
  3. ارتفاع دیوار جلو آخورها باید از سطح زمین 30 الی 40 سانتی‌متر باشد. همچنین ارتفاع دیوار عقب 1 الی 1.5 متر باشد تا حیوان زمان تغذیه، مواد خوراکی را با پوزه به بیرون نریزد.
  4. درب بالای آخورها باید یک میله سراسری نصب شود تا گوسفندان وارد آخور نشوند تا مانع از آلودگی مواد خوراکی از طریق ادارار دام‌ها شوند.
  5. باید کف آخورها دارای انحنا باشد تا مواد غذایی در کناره‌های آخور نمانده و کپک­ نزنند و مانع از مسمومیت دام‌ها شود.
  6. در برخی از واحدهای پرواربندی علف‌خورها را متحرک می‌سازند تا زمانی که بخواهید گوسفندان را در فضای باز و بهاربند علوفه دهید. آخورهای متحرک با استفاده از چوب و فلز ساخته می‌شوند.

تغییر نوع کاربری دامداری گوسفندی

اگر قصد دارید در نوع دام خود، نژاد یا روش بهره‌برداری تغییر ایجاد کنید، باید اولویت‌های منطقه‌ای، چهارچوب سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی را در نظر بگیرید. بنابراین در صورت داشتن تمام شرایط ضروری برای شروع یک فعالیت، مانعی برای تغییر دامداری از یک نوع به نوع دیگر، تبدیل نژاد و تغییر روش بهره‌برداری وجود ندارد. در این صورت تنها پروانه قبلی شما باطل و پروانه بهره­ برداری جدید برای شما صادر می‌شود.

انواع نقشه‌های سوله دامداری گوسفندی

نقشه ساخت دامداری گوسفندی شامل موارد زیر است:

آغل

آغل یک مکان برای نگهداری دام و محل استراحت و خواب آن‌ها است. فضای آغل براساس تعداد دام‌ها، سن و وزن آن‌ها ساخته می‌شود. به‌عنوان‌مثال، به ازای هر گوسفند 1 متر و به ازای بره 5. متر، میش آماده به زایمان 1.5 متر و بره یک­ساله 7. متر لازم است. حداقل ابعاد آغل از کود انباشته‌شده باید 2 متر باشد. آغل مناسب با توجه به مناطق سردسیر 2.5 متر، مناطق معتدل 2.75 متر و مناطق گرم 3 متر است. در صورتی که تعداد گله گوسفند بسیار زیاد است، ارتفاع تا 4 متر نیز می‌تواند افزایش یابد. ارتفاع بیشتر موجب گردش هوای مناسب در آغل می‌شود. ساخت سقف سوله دامداری با استفاده از ورق گالوانیزه و یا پوشش‌های دیگر امکان‌پذیر است. سقف سوله دامداری را به صورت شیب‌دار می‌سازند.

در آغل بسته، نورگیری با استفاده از پنجره صورت می‌گیرد. در آغل‌های کوچک یک‌طرف و در آغل‌های بزرگ دو­طرف، پنجره ساخته می‌شود. بهتر است 80 درصد پنجره‌ها روبه جنوب ساخته شوند. ارتفاع پنجره باید 1.5 تا 2 متر از سطح زمین باشد. برای نوردهی بهتر توصیه می‌شود از پنجره 4 گوش استفاده شود. عرض درب سوله آغل تا 1.5 متر کفایت می‌کند. در صورت بزرگی گله می‌توانید تا 3 متر افزایش دهید.

کف آغل باید خشک باشد. بنابراین استفاده از مصالحی که موجب نگهداری رطوبت می‌شود، اجتناب کنید. برای کف آغل می‌توانید از خود زمین و خاک استفاده کنید. ولی بهترین مصالح برای کف آغل سیمان و سنگ است. همچنین دیوار آغل می‌تواند از سنگ، بلوک و آجر ساخته شود. شیب 2.5 الی 5% در کف آغل موجب هدایت ادرار دام به کانال فاضلاب می‌شود. این امر مانع از مرطوب شدن کف آغل می‌شود.

علف خور و آخور سوله دامداری

در مکان تغذیه گوسفندان علف، یونجه و کاه را در علف­خوار قرار می‌دهند و آرد جو، کنجاله را در آخور می‌ریزند. البته در برخی از دامداری‌ها تنها آخور می‌سازند و تنها در یک قسمت تغذیه گوسفندان را می‌ریزند. برای یک دامداری 10 درصد کل فضا را برای آخور در نظر می‌گیرد. از سیمان و بتن، آهن و چوب می‌توان آخور را ساخت. انداره مناسب آخور در زمان ساخت سوله دامداری برای بره 20 سانتی‌متر، بره یک­ساله 30 سانتی‎متر، میش­ 40 سانتی‌متر و میش آماده به زایمان 60 سانتی‌متر است. ارتفاع جلوی آخور برای میش 37 سانتی‌متر و برای بره 30 سانتی‌متر است. در آخورهایی که از علوفه خشک استفاده می‌شود بلندترین قسمت آن 1 متر و در مواردی که برای کنسانتره استفاده می‌شود برای بره 50 سانتی‌متر و برای میش 80 سانتی‌متر است. ارتفاع دیوار جلو آخور 40 سانتی‌متر و عقب آن 1.5 متر است تا علوفه و مواد غذایی به بیرون ریخته نشود.

ساخت دامداری گوسفندی

ساخت آبشخور در سوله دامداری

به‌طور میانگین مصرف آب یک رأس دام در روز 5 الی 10 لیتر است. البته با توجه به نوع علوفه و شرایط آب‌وهوایی این عدد متفاوت است. آبشخور می‌تواند به صورت یک‌طرفه یا دو­طرفه، ثابت و متحرک ساخته شود. به ازای هر 50 رأس گوسفند یک آبشخور کافی است. برای هر 10 رأس گوسفند 1 آبشخور 30 سانتی کفایت می‌کند.

ساخت بهاربند

محوطه‌ای که دارای حصار برای گردش دام‌ها است، بهاربند نام دارد. برای مانع از لنگی دام و سلامت استخوان‌بندی گردش روزانه دام و ساخت بهاربند الزامی است. در مناطق سردسیر بهاربند را رو­به جنوب و در مناطق گرمسیری در جهتی غیر از جنوب می‌سازند. بهاربند دارای دو بخش سرپوشیده و باز است و برای دریافت نور خورشید و گردش در فضای باز لازم است.

جایگاه تخلیه کود

کود و فضولات حیوانات مکان مناسبی برای انتشار بیماری‌ها و انگل است. تماس آن با حیوان و انسان باعث بیماری می‌شود. کود گوسفند نسبت به کود گاو دارای رطوبت کم‌تری است و جمع‌آوری آن راحت‌تر است. جمع‌آوری کود با استفاده از روش دستی و تراکتور تیغه‌دار انجام می‌گیرد.

اتاق قرنطینه

قوچ و گوسفند مریض و به‌علاوه بره تازه متولد شده و حیوان آبستن از باقی گوسفندان جدا می‌شوند. این کار برای سلامتی و نگهداری دام جدا شده و گله لازم است. به همین دلیل در ساخت سوله دامداری مکانی را برای این منظور می‌سازند.

حمام سوله دامداری

گوسفندان و دیگر دام‌ها مانند تمام موجودات ممکن است دچار انگل‌های خارجی مانند کنه شوند. در این صورت باید در زمان ساخت سوله محلی برای حمام و سم‌زدایی و کنه‌زدایی در نظر بگیرند.

سالن پشم چینی

یکی دیگر از مکان‌هایی که در زمان ساخت سوله دامداری در نظر گرفته می‌شود، سالن پشم چینی است. برای پشم چینی هر رأس گوسفند به فضای حدود 2.4 *1.8 متر نیاز است.

در این مقاله سعی شد شما را با روش‌های ساخت سوله و ساخت دامداری گوسفندی، هزینه ساخت دامداری گوسفندی و روش‌های کاهش هزینه ساخت آن آشنا کنیم. در صورت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

همچنین برای ثبت نظرات خود و پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز می‌توانید به روش زیر با ما در ارتباط باشید.