آیا گوسفندان هم به کرونا مبتلا می‌شوند؟

کرونا در گوسفندان اغلب به‌دلیل تماس نزدیک افراد آلوده به ویروس اتفاق می‌افتد. اگر ویروس کرونا وارد ریه‌ها شود، موجب واکنش ایمنی شده و می‌تواند منجر به ذات‌الریه و حتی مرگ گردد. براساس مطالعات انجام شده، معمولاً گوسفندان کمتر در معرض ویروس کرونا قرار دارند. بااین‌حال، حساسیت گوسفندان نسبت به ویروس کرونا نوع آلفا، نسبتاً بیشتر است. کرونا به‌عنوان یک ویروس مشترک بین انسان و دام، طیف گسترده‌ای از گوسفندان را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. همین امر موجب شده که دام‌ها، منابع بالقوه‌ای برای ساده کردن تکامل ویروس و ایجاد گونه‌های جدید آن باشند. معمولاً ویروس کرونا در بین گوسفندان دارای هیچ‌گونه علامت بالینی است. درصورتی‌که علائم بالینی اتفاق بیفتد، امکان دارد یک سرفه زودگذر در بین گوسفندان باشد و شروع این بیماری توسط روش‌‎های هوازدگی رخ می‎دهد.

به‌طورکلی براساس مطالعات انجام شده در بخش آزمایشگاهی، سلول‌های تهیه شده از نشخوارکنندگان از طریق ویروس کرونا و آلوده شده گوسفندان به این نوع بیماری، 8 گوسفند با ترکیبی از سویه اصلی کرونا ویروس و نوع آلفا از راه مسیرهای داخل بینی و دهان به‌صورت هم‌زمان آلوده شده‌اند. بعد از یک روز، 2 گوسفند سالم در نزدیکی گوسفند‌های آلوده قرار گرفتند تا انتقال ویروس از دامی به دام دیگر بررسی شود. در این صورت با توجه به آزمایش‌های مختلف، رقابت میان سویه اصلی ویروس و نوع آلفا برای آلوده کردن گوسفند مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش‌های انجام شده می‌توانند اطلاعات مهمی را در رابطه با نقش گوسفند در اکولوژی کرونا ویروس ارائه دهند.

کرونا در گوسفندان

تکثیر کرونا ویروس در سلول‌های نشخوارکنندگان

براساس آزمایش‌های به‌دست‌آمده از نتایج ویروس کرونا در گوسفند، از لحاظ حساسیت نسبت به کرونا سندروم حاد تنفسی 2 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که گوسفندان مستعد ابتلا به عفونت ویروسی هستند. در این صورت به‌دلیل وجود عفونت، امکان ابتلا به ویروس کرونا باگذشت زمان بیشتر می‌شود.

ظاهرشدن ویروس کرونا در دام‌ها به چه صورتی است؟

براساس نتایج از نظر عوارض و میزان مرگ‌ومیر دام‌ها، ویروس کرونا تأثیر کمی در مرگ‌ومیر دارد. ویروس کرونا برحسب نوع و جنس دام روی سیستم تنفسی یا دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد. معمولاً اسهال در دام‌های زیر 3 هفته به‌دلیل عدم به‌دست‌آوردن آنتی‌بادی و نداشتن ایمنی کافی مشاهده می‌شود. علائم بالینی به‌صورت کم‌آبی شدید و اسهال در دام است. شدت علائم بالینی براساس سن دام و وضعیت بدنی آن‌ها است. در فصول سرد سال این ویروس بیشتر دیده می‌شود، چراکه کرونا در هوای سرد پایداری بیشتری دارد. دیگر علائم بالینی شامل اسهال خونی خفیف، کاهش اشتها و برخی علائم تنفسی است. ویروس کرونا می‌تواند موجب بیماری خفیف تنفسی یا ذات‌الریه شود. این ویروس توسط ترشحات بینی و مدفوع در محیط ریخته می‌شود.

[wbcr_php_snippet id=”6222″ title=”post link 1″]

ابتلای گوسفندان به ویروس کرونا

بررسی ویروس کرونا در گوسفندان در یک دوره 21 روزه بعد از مبتلا شدن انجام می‌شود. براساس تحقیقات انجام شده هیچ‌کدام از دام‌ها در این دوره 21 روزه علائمی نظیر تب، کاهش وزن، بی‌حالی، اسهال یا مشکل تنفسی ندارند.

وجود ویروس عفونی از طریق نمونه‌های به‌دست‌آمده از بینی، دهان و مقعد دام آلوده و بررسی تماس‌های آن‌ها با دیگر دام‌ها مشخص شد. ویروس عفونی موجود در نمونه‌های بینی گوسفند آلوده در روز ابتدای بعد از مبتلا شدن شناسایی شد. براساس نمونه‌های انجام شده در مقعد دام، هیچ‌گونه ویروسی شناخته نشد. همچنین در دیگر نمونه‌ها ویروس عفونی وجود نداشت.

در نمونه‌های به‌دست‌آمده از 2 دام غیرآلوده طی دوره بررسی 21 روزه، نمونه ویروس عفونی شناسایی نشد.

در بافت‌های دستگاه تنفسی گوسفند آلوده، ویروس عفونی در روز چهارم و بعد از مبتلا شدن مشخص شد و تا روز 21 قابل تشخیص است. اغلب ویروس عفونی در نای و به‌دنبال آن نازوفارنکس دیده شد.

بافت‌های لنفاوی گردآوری شده از دام‌های آلوده، وجود ویروس عفونی در روزهای چهارم، هشتم و بیست و یکم بعد از مبتلا شدن مشخص شده است. بیشترین مقدار ویروس عفونی در لوزه، غدد لنفاوی رتروفارنکس و تراکئوبرونشیال شناسایی شد.

در روز 21 بعد از مبتلا شدن، بافت‌های تنفسی گردآوری شده از گوسفندانی که در معرض نمونه‌های مورد بررسی قرار داشتند، ویروس عفونی قابل‌شناسایی است. به‌طورکلی ویروس عفونی در بافت لنفاوی گوسفندان نیز وجود دارد. با توجه به آسیب‌شناسی مرتبط با ویروس کرونا، هیچ‌گونه ضایعات ریوی قابل‌توجهی در گوسفندان آلوده دیده نشده است. آنتی‌ژن ویروسی شناسایی شده در دستگاه تنفسی، تنها با گره‌های لنفاوی دیده شده در سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی گوسفند آلوده ارتباط دارد.

کرونا در گوسفندان

چگونگی ظاهرشدن ویروس کرونا در دام‌ها

مبتلا شدن و بروز عوارض ویروس کرونا در گوسفندان موجب مرگ‌ومیر اندکی در بین آن‌ها می‌شود. نوع و سن دام‌ها روی سیستم تنفسی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. گوسفندانی که سن آن‌ها زیر 3 هفته باشد، به‌دلیل نبود آنتی‌بادی و ضعیف بودن سیستم ایمنی این بیماری به‌صورت اسهال دیده می‌شود. اغلب علائم آن به‌صورت کم‌آبی شدید و اسهال است. شدت این عوارض ارتباط مستقیمی با سن حیوان و وضعیت ایمنی بدن آن‌ها دارد. در برخی از مواقع مبتلا شدن گوسفندان هیچ‌گونه علائم بالینی ندارد.

تفاوت میان انسان و دام در ابتلا به ویروس کرونا

این امکان وجود دارد انسان و دام به یک نوع ویروس کرونا مبتلا شوند، اما نحو بروز هرکدام متفاوت است. دامی‌هایی که دچار این ویروس می‌شوند، گوارش و دستگاه تنفس آن‌ها درگیر می‌شود. علائم بروز کرونا در بین دام‌ها متفاوت است و امکان دارد هرکدام از آن‌ها بخشی از بدن درگیر بیماری شود. براساس مطالعات انجام شده در رابطه با روش مبتلا شدن دام‌ها، مشخص شده گوسفندان نقش کلیدی در انتقال آن ندارند. در این صورت می‌توان گفت منتقل شدن این ویروس از طریق دام به انسان به صفر می‌رسد. درحالی‌که اگر دامدار به کرونا مبتلا باشد، به‌راحتی می‌تواند ویروس را به دام منتقل کند.

[wbcr_php_snippet id=”6301″ title=”post link 2″]

چگونگی درمان دام‌های آلوده به ویروس کرونا

برای درمان دام‌های آلوده باید ابتدا مسئله را با دامپزشک در میان بگذارید. ممکن است با کوچک‌ترین سهل‌انگاری موجب جدی شدن مشکلات تنفسی و گوارشی در بین دام‌ها شوید. بهترین روش درمان استفاده از مایعات است و باید در روز چندین بار آب و مایعات در اختیار گوسفندان قرار داده شود. هنوز تأثیر مثبت آنتی‌بیوتیک‌ها بر روی درمان دام‌های آلوده، مشخص نشده است، اما اگر عفونت ایجاد شود امکان دارد دامپزشک دارو تجویز کند. بعد از این‌که ویروس کرونا در بین دام‌ها مشاهده و انتشار داده شد، گوسفندان و گاوها در معرض خطر قرار گرفتند. در این رابطه هشدارها و توصیه‌های جدی برای دامداران صادر شد. براساس تحقیقات انجام شده ویروس کرونا علاوه‌بر آلوده کردن انسان، این قابلیت را دارد دام‌هایی نظیر گوسفند، گاو و بز را مبتلا کند. این امکان وجود دارد منتقل شدن این بیماری به‌وسیله انسان در دام‌ها موجب جهش و ایجاد نوع کشنده‌تر آن شود. در این صورت در موارد نادر ویروس کرونا باعث مبتلا شدن دوباره انسان به نوع خطرناک‌‎تر آن می‌شود.

کرونا در گوسفندان

توصیه‌های بهداشتی در رابطه با کرونا

در برخی از موارد این امکان وجود دارد کرونا در اثر عطسه و یا سرفه به دام منتقل شود. در صورت آلوده بودن دام‌ها احتمالاً به‌وسیله تماس انسان با دام (دست زدن) کرونا انتقال داده شود. در این صورت دام تنها نقش سطح دارای ویروس را ایفا می‌کند، هرچند هیچ موردی در رابطه با انتقال ویروس کرونا از دام آلوده به انسان گزارش نشده است. در مورد تأثیر ویروس کرونا بر دام زنده، از لحاظ بهداشتی باید گوشت مصرفی برای ممانعت از ابتلا به این بیماری به‌صورت کامل پخته شود. ازآنجایی‌که ایرانی‌ها غذای خام مصرف نمی‌کنند؛ بنابراین نگرانی در این مورد وجود ندارد. برای ممانعت از مبتلا شدن به ویروس کرونا دامداران باید در هنگام کار از ماسک و دستکش استفاده نمایند. با توجه به این‎‌که دام‌ها ممکن است در اثر عطسه مبتلا شوند؛ بنابراین استفاده از ماسک می‌تواند از انتقال آن جلوگیری کند. همچنین بهتر است دامداران به‌صورت منظم و در زمان‌های مناسب اقدام به ضدعفونی‌کردن جایگاه نگهداری دام‌ها کنند.

در این مقاله سعی شد در رابطه با ویروس کرونا در گوسفندان بحث کنیم. انسان‌های آلوده می‌توانند از طریق سرفه ویروس کرونا را به دام‌ها منتقل کنند. علائم کرونا در بین دام‌ها متفاوت است و شایع‌ترین نشانه‌های این ویروس اسهال است. دامداران می‌توانند در کاهش مبتلا شدن گوسفندان به کرونا کمک کنند. با رعایت نکات اصولی و بهداشتی می‌توانند موجب کاهش مبتلا شدن به ویروس کرونا شوند.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.