معرفی تجهیزات دامداری ؛ بررسی لوازم و تجهیزات مناسب

تجهیزات دامداری در مراکزی از قبیل تولید خوراک دام و پرورش گوسفند مورداستفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از تجهیزات دامپروری می‌توانید به‌سادگی یک دامداری سالم و مناسب را راه‌اندازی نمایید. این تجهیزات در مدیریت و کنترل و موفقیت در حوزه دامپروری کمک بسیار زیادی می‌کند. یکی از مهم‌ترین صنایع برای انسان‌ها صنایع دامپروری محسوب می‌شود که بخش عمده‌ای از نیاز تغذیه ما توسط این واحدها رفع می‌شود. برای بالابردن بازدهی این صنایع ضروری است از مهم‌ترین تجهیزات و لوازم دامپروری به‌کار گرفته شود.

به‌طورکلی درگذشته تجهیزاتی برای دامداری وجود نداشت و یا این‎که از طریق یک یا دو وسیله بسیار ساده انجام می‌گرفت. در دامداری سنتی هیچ‌گونه وسیله‌ای برای دامپروری وجود نداشت. باگذشت زمان و خارج‌شدن دامدارها از حالت سنتی برای دامداری وسایل مختلفی ساخته شده و در نتیجه این صنعت مکانیزه‌تر شد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی دامداران برای این‎که قادر باشند از دامداری به سود قابل‌توجهی دست یابند باید تخصص کافی در این زمینه داشته باشند. این تخصص نه‌تنها دربرگیرنده اطلاعات کافی در رابطه با دام است بلکه آگاهی در مورد تجهیزات را نیز دربرمی‌گیرد. برای این‎که خرید تجهیزات و لوازم دامداری به‌درستی انجام شود باید اطلاعات کافی در این رابطه داشته باشید.

بررسی مناسب‌ترین تجهیزات و لوازم دامپروری در بخش شیردوشی

به‌طورکلی می‌توان گفت مناسب‌ترین لوازم برای دامپروری و برای شروع فعالیت خود در این حوزه تجهیزات شیردوشی هستند. دستگاه‌های شیردوشی به دو صورت سیار و ثابت مورداستفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود. شیردوش‌های سیار با توجه به این‎که تجهیزات شیردوشی روی آن‌ها نصب شده، می‌توانند به‌صورت یک دستگاه متراکم به‌سادگی در مکان‌های گوناگون به‏‌کار گرفته شود. ظرفیت این شیردوش‌ها بین 20 تا 50 لیتر است. همچنین در رابطه با مناسب‌ترین تجهیزات و لوازم دامداری در بخش شیردوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پمپ خلأ
  • بیدون شیر ( ظرفی برای حمل و جابه‌جایی شیر)
  • لاینر
  • پمپ تخلیه
  • لوله‌های انتقال‌دهنده
  • جت رکاب
  • و خرچنگی

تجهیزات دامداری

مناسب‌ترین تجهیزات و لوازم دامپروری در بخش درمان و اصلاح سم

تجهیزات درمان و اصلاح سم لوازمی هستند که برای سم چینی، کف‌تراشی و ضدعفونی‌کردن و دیگر مقاصد پزشکی به‌کار گرفته می‌شوند. مناسب‌ترین تجهیزات در بخش درمان و اصلاح سم شامل موارد زیر هستند:

  • سم چین‌ها
  • رنت‌های سم‌تراش
  • کفش تراش
  • کفش‌های درمانی برای حیوانات
  • اسپری‌های نرم و ضدعفونی‌کننده
  • باند
  • چسب

مناسب‌ترین لوازم و تجهیزات برای دامپروری در اغلب مواقع از برندهای آلمان و یا پاکستان وارد بازار می‌شوند.

نگهداری و پرورش دام نیازمند چه ساختمان و تأسیساتی است؟

ساختمان پرورش دام دربرگیرنده بخش‌های گوناگونی است. بخش‌های ساختمان برای نگهداری گوسفندان دربرگیرنده آغل، انبار کنسانتره، انبار تجهیزات و ماشین‌آلات، بهاربند، زایشگاه، سیلو، حوضچه‌های ضدعفونی، مخزن جمع‌آوری کود، حمام ضد آکنه، قرنطینه، سکوی بارگیری و تخلیه و اتاق پشم‌چینی هستند. مواردی که ذکر شد در اغلب مواقع برای بخش‌های دامداری صنعتی به‌کار گرفته می‌شود. در حقیقت برای دامداری‌های کوچک روستایی نیازی به تهیه تمام این موارد نیست.

تجهیزات موردنیاز دامداری

در این بخش به مهم‌ترین تجهیزات و لوازم کاربردی در صنعت دامداری اشاره می‌کنیم که شامل موارد زیر هستند:

دستگاه شیردوش دستگاه پشم‌چین دستی یا برقی
میکسر تجیهزات لازم برای تلقیح مصنوعی
آبخوری دستگاه میکسر خوراک دام و طیور
آخور آخور سبددار مخصوص بز، گوسفند
بچینگ خوراک دام فرغون
وان آبشخور دام دستگاه‌های سم‌پاش و شعله افکن
تب سنج پنس و کش مخصوص قطع دنبه
قرص خوران اسپری برای نشانه‌گذاری کردن دام‌ها
یونجه خور دستی چراغ‌قوه برای مواقع اضطراری
علوفه خوری گوسفند مواد ضدعفونی‌کننده
فن و هواکش دامداری مکمل معدنی و آنتی‌بیوتیک
پشم‌چین گوسفند اسپری ضدعفونی زخم
آسیاب تجهیزات توزین دامداری
باسکول کپسول آتش‌نشانی
رطوبت‌سنج علوفه هیدروسیکلون کشاورزی
قیچی سم چین چکمه، دستکش، ماسک
شیرنوش الک
طناب قیچی و انبردست
شاخ سوز دام کاه و جو خوری مکانیکی
تجهیزات کنترل و لوازم اندازه‌گیری (دماسنج) دماسنج برای شناسایی بیماری‌ها و تنظیم دمای محیط سالن
پنس شماره‌زن و شماره گوش برای شناسایی و شناسنامه‌‎دار کردن دام‌ها تجهیزات تهویه هوا و لوازم گرمایشی و سرمایش از قبیل هواکش
سطل، برای انجام کارهای متعددی از قبیل حمل شیر کاربرد دارد. داشتن تعدادی سرنگ و سوزن

امروزه تجهیزات دامداری به‌صورت شگفت‌انگیزی برای افزایش سرعت و همچنین ظرفیت و امکانات بیشتر درحال‌رشد و پیشرفت هستند. تجهیزات موردنیاز برای دامداری دربرگیرنده تمام دستگاه‌هایی که در این صنعت برای ساده‌سازی کارهای مرتبط ساخته‌شده و هر یک از آن‌ها به یک بخش از این حوزه مرتبط است. لوازم و تجهیزات مورداستفاده در دامداری باید برحسب نوع دام و محیط کاری انتخاب شود.

تجهیزات دامداری

دیگر لوازم و تجهیزات بسیار مهم در دامداری

در ادامه قصد داریم به لوازم و تجهیزات مهم در دامداری اشاره کنیم:

لاینر بلند و کوتاه و پولساتور

لاینر یکی از مهم‌‎ترین تجهیزات در صنایع دام و طیور برای دام‌های شیرده محسوب می‌شود و از حساسیت بسیار بالایی بهره می‌برد. با توجه به ارتباط مستقیم لاینر با بدن دام، در نتیجه یکی از حساس‌ترین تجهیزات برای شیردوشی شناخته شده است. کیفیت لاینر در فرایند تولید شیر بسیار تأثیرگذار است. امروزه لاینر کوتاه و بلند و پولساتور در بازار ارائه می‌شوند، اما باید در هنگام استفاده از آن‌ها باید این نکته مهم را در نظر بگیرید که بعد از گذشت یک دوره زمانی مشخص کیفیت خود را از دست می‌دهند و این امکان نیز وجود دارد که آسیب‌های جدی به پستان‌های دام وارد شود.

آخور و آبخوری دامداری

آخور و آبخوری دامداری از تجهیزات موردنیاز برای خوراک دام و طیور به‌شمار می‌رود. آخور و آبخوری دامداری باید به‌شکلی باشد که حیوان قادر باشد سروگردن خود را به‌سادگی حرکت دهد. آخور و آبخوری دامدار دارای ارتفاع، طول و عرض مناسب هستند. در طول روز گوسفندان حدود 5 تا 10 لیتر آب نیاز دارند. در این صورت وجود آبخوری مناسب در دامداری از اهمیت ویژه‌‎ای برخوردار است. معمولاً آبخوری‌ها را در کنار آخور نصب می‌کنند.

آبشخوری تمام اتوماتیک مخصوص دامداری

در حال حاضر برای دسترسی ساده به آب خنک و پاکیزه و ممانعت از خیس شدن بستر آن‌ها آبشخوری تمام اتوماتیک برای دامداری ارائه و وارد بازار شد. آبشخور تمام اتوماتیک در محیط‌های باز و بسته قابل نصب هستند. از مزیت‌های این نوع آبشخور کلاهش هدررفتن آب، بالابردن بهداشت آب و کاهش هزینه نصب آن است.

شیر سردکن دامداری

از دیگر تجهیزاتی که در دامداری‌ها و سالن‌های پرورش دام‌های شیرده به‌‎کار گرفته می‌شود، شیر سردکن دامداری به‌شمار می‌رود. با استفاده از شیر سردکن دامداری شیر خام گوسفندان دوشیده شده تا در هنگام انتقال خنک نگاه‌داشته شوند. بدنه شیر سرد کن‌ها اکثراً از استیل و آلیاژ ساخته می‎‌شوند. در بازار انواع شیر سردکن دامداری در وزن‌های یک تنی تا 5 تنی موجود است که اکثر آن‌ها همانند تانکر شیر هستند. از موتورهای هرماتیک و سمی هرماتیک برای این دستگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تجهیزات دامداری

انواع تجهیزات دامداری

به‌طورکلی درگذشته به‌صورت هم‌زمان و یک‌جا دامداری و کشاورزی از طریق یک خانواده و یا یک تیم انجام می‌گرفت، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی این حرفه به یک کار حرفه‌ای و تخصصی تبدیل شده است. در نتیجه انواع مختلفی از تجهیزات دامپروری از طریق شرکت‌های متعددی ساخته شده است. افرادی که می‌خواهند در زمینه دامداری یک فعالیتی را راه‌اندازی کنند و یا دامپروری خود را از حالت سنتی خارج نمایند باید آشنایی کاملی با نحوه خرید تجهیزات داشته باشند.

تجهیزات تغذیه‌ای برای دامداری

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های حرفه دامداری تغذیه دام محسوب می‌شود. برای این‎که کار ساده‌تر و بهداشتی‌تر صورت گیرد انواع مختلفی از تجهیزات و وسایل برای آن ساخته شده است؛ به‌عنوان‌مثال یکی از لوازم ویژه تغذیه دام میسکر به‌شمار می‌رود. یک میسکر خوراک، انواع خوراک‌ها را خرد و ترکیب می‌کند تا یک جیره نرم و یکپارچه برای گوسفندان شما به‌وجود آورد.

با استفاده از میکسر کار شما بسیار ساده شده و کار توزیع خوراک سریع‌تر انجام می‌شود. همچنین خوراک ارائه شده از طریق این میکسرها کار تغذیه را نیز برای گوسفندان ساده‌تر می‌کنند. در این صورت تنها کافی است که شما خوراک‌های متعدد را درون آن قرار داده و منظر بمانید که خوراک میکس شده و به شما تحویل داده شود.

تریلر دام

برای دامداری‌های بزرگ به‌ویژه دامداری‌هایی که حیوانات درشت‌اندام نگهداری می‌کنند استفاده از تریلر مختص دام‌ها بسیار مؤثر است. از طریق تریلرها می‌توانید دام‌ها را جابه‌جا نمایید. چنانچه دارای تریلر هستید قطعاً می‌توانید جابه‌جایی خوراک خود را با آن انجام دهید. با خرید تریلر در طولانی‌مدت صرفه‌جویی بسیار زیادی در هزینه‌های خود اعمال کنید، زیرا دیگر نیازی به جابه‌جایی وسایل و هزینه حمل آن نیست. در اغلب مواقع اضطراری داشتن یک چنین تریلری بسیار اهمیت دارد.

تجهیزات حفاظتی

برای کنترل دامنه حرکتی دام‌ها و مراقبت از آن‌ها باید از یک‌سری تجهیزات دامداری استفاده نمایید. این تجهیزات این امکان را به شما می‌دهد که توانایی کنترل مزارع و یا چراگاه‌های متعدد دامنه حرکتی دام‌های خود را داشته باشید. برای داخل خود سالن ویژه نگهداری دام‌ها از وسایل منحصربه‌فردی برای تفکیک و محافظت از حیوانات گوناگون وجود دارد.

آبگیرها و مخازن آب

به‌طورکلی دام‌های بزرگ به مقدار آب بیشتری نیاز دارند. در این صورت آب و مخازن ویژه آب برای مزارع کاملاً حیاتی محسوب می‌شود. برای برطرف‌کردن نیازهای دام‌ها به‌صورت درست باید نکات بهداشتی رعایت شود تا بتوانند دچار بیماری نشوند و تجهیزات متنوعی ساخته شود. یکی از تجهیزات موردنیاز دامداری فریم‌‎های آبخوری به‌شمار می‌روند که برای آب دادن به دام‌ها اختصاص داده می‌شوند. این فریم‌ها آب را در یک مکان جمع می‌کنند تا دام بتواند به‌سادگی آب موردنیاز خود را تهیه نماید.

در این مقاله سعی شد شما را با تجهیزات دامداری آشنا کنیم. تجهیزات دامپروری شامل انواع مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها کاربردهای خاصی دارند. امروزه برای راه‌اندازی و شروع فعالیت در زمینه دامداری باید تجهیزات موردنیاز را برای دام‌های تهیه کنید.

شما می‌توانید برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود از روش زیر در تماس باشید.