خواص و مضرات گوشت گوسفند

مضرات گوشت گوسفند شامل موارد مختلفی است، البته درصورتی‌که بیش از حد مجاز مصرف شود. از خواص گوشت گوسفند می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش سوخت‌وساز، سلامت و تقویت استخوان‌ها و موارد دیگر اشاره کرد. گوشت گوسفند از محصولات پرمصرف در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شود. این گوشت دارای آهن، پروتئین، کلسیم و سلنیوم و مواد معدنی موردنیاز بدن را تأمین می‌کند. پیشگیری از سرطان، کم‌خونی، کاهش وزن و درمان افسردگی از فواید گوشت گوسفند محسوب می‌شوند. ارزش غذایی بالای گوشت گوسفند بر هیچ‌کس مخفی نیست. این ماده مغذی بسیاری از مواد موردنیاز بدن را فراهم می‌کند. فواید بالای گوشت گوسفند برای سلامتی انسان موجب شده تا در برنامه غذایی قرار داده شود. یکی از مهم‎ترین عوامل محبوبیت گوشت گوسفند جلوگیری از سرطان است. وجود منابعی از جمله کولین و سلنیوم از بروز حملاتی که موجب سرطان می‌شود، پیشگیری می‎‎‎کند. این ماده مغذی دارای اسید لینولئیک است که مانع از التهاب‌هایی از جمله سرطان و تومورهای بدخیم می‌شود.

ازآنجایی‌که گوشت قرمز به‌عنوان یک ماده غذایی مفید بوده و برای سلامتی بدن ضروری و الزامی است، اما اغلب متخصصین معتقدند که حداکثر نیاز بدن به این ماده غذایی 500 گرم در هفته و یا 70 گرم در روز است. استفاده بیش از این میزان خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی و برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌‎دهد. مصرف بیش از حد این ماده غذایی موجب آسیب به بافت‌های پستانی در دختران نوجوان و زنان جوان می‌شود.

مضرات گوشت گوسفند چیست؟

به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طورکلی مصرف اصولی و متعادل گوشت نه‌تنها برای سلامتی شما مؤثر است، بلکه مانع از بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌‎شود. مصرف اصولی گوشت گوسفندی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‎شود و از همه مهم‌تر باعث نابودی سلول‎های سرطان‎زا خواهد شد. برخی از افراد علاقه شدیدی به مصرف گوشت قرمز دارند و قصد تغییر رژیم غذایی خود را ندارند، در این صورت چنین افرادی دچار چاقی شدید می‌شوند و دچار مشکلات شدیدی از جمله قلبی، عروقی، کبدی، روده‌ای و در آخر به سرطان مبتلا خواهند شد. براساس برخی از مطالعات انجام شده مصرف گوشت قرمز علاوه‎بر افزایش خطر ابتلا به سرطان منجر به سرطان روده بزرگ که نوع اصلی سرطان است، می‌شود. براساس مطالعاتی دیگر مشخص شده که گوشت ضرری ندارد، بلکه ترکیبات مضری است که وقتی پخته می‌شود تشکیل شده و به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف کمک می‌کند.

مضرات گوشت گوسفند

فواید گوشت گوسفند با پروتئین و کلسیم بالا

پروتئین زیادی در گوشت گوسفند وجود دارد و این میزان می‎تواند برای بدن انسان بسیار مفید باشد. به‌طورکلی هر 100 گرم گوشت گوسفند دارای 71/1 گرم پروتئین است. افرادی که دوست دارند بدن آن‌ها ماهیچه داشته باشد باید از این میزان پروتئین استفاده نمایند. پروتئین موجود در این گوشت موجب ایجاد توده عضلانی در بدن می‎شود و برای هضم غذا، ایجاد قدرت و اتصال چربی مؤثر است. کلسیم بالا از فواید مصرف گوشت گوسفند محسوب می‌شود. کلسیم موجود در این ماده غذایی می‌تواند برای بدن بسیار مؤثر باشد. مصرف گوشت قرمز می‌تواند برای سلامت استخوان‌های بدن بسیار مفید باشد و موجب تقویت آن‌‎ها شود. شما می‌توانید با خوردن این ماده غذایی ناهنجاری‌ها و اختلالات استخوانی را به‌خوبی درمان کنید. در هر 100 گرم گوشت گوسفند 10 میلی‌گرم کلسیم وجود دارد. از فواید و خواص گوشت گوسفند می‌توان به افزایش انرژی در بدن اشاره کرد. کبد گوسفند یکی از بخش‌های پرانرژی آن به‌شمار می‎رود. برای سنجش میزان انرژی گوشت گوسفند می‌توانید این مقدار را در کالری آن پیدا کنید. به‌طوری‌که در هر 100 گرم گوشت 243 کیلوکالری وجود دارد و مقدار موردنیاز کالری برای انسان 2000 کالری است. در این صورت با مصرف این ماده غذایی می‌توانید فعالیت‌های روزانه با استقامت بالا را بدون وجود احساس خستگی انجام دهید.

فواید و خواص گوشت گوسفند برای بدن

افزایش انرژی بدن

ازآنجایی‌که هر 100 گرم گوشت قرمز دارای 243 کیلوکالری انرژی است؛ بنابراین این ماده غذایی یک منبع خوب انرژی به‌شمار می‌‎رود. در این صورت مصرف آن موجب بالارفتن انرژی بدن و تأمین انرژی موردنیاز بدن می‎شود.

کاهش وزن

مصرف اصولی و متعادل گوشت گوسفند می‌تواند برای کاهش وزن بسیار تأثیرگذار باشد، چراکه این ماده غذایی دارای مقدار بسیار بالایی پروتئین و چربی پایین است که برای کنترل وزن مؤثر خواهد بود. مصرف این ماده غذایی موجب بالارفتن سوخت‌وساز بدن و سوزاندن کالری می‌شود و از این طریق به کاهش وزن کمک بسیاری می‌کند.

کاهش فشارخون

یکی از فواید گوشت گوسفند کاهش فشارخون است. ازآنجایی‌که گوشت قرمز دارای مقادیر بسیار بالایی از پتاسیم و مقدار اندکی سدیم است؛ بنابراین با مصرف آن می‎توان به کاهش فشارخون کمک کرد. همچنین از بروز سکته ناگهانی جلوگیری می‌کند.

برای اضافه کردن متن مورد نظرتان اینجا کلیک کنید

پیشگیری از بروز کم‌خونی

کمبود گلبول‌های قرمز در بدن موجب بروز کم‎خونی می‎شود. با مصرف گوشت قرمز میزان گلبول‎های قرمز خون افزایش می‌یابد که موجب بهبود اکسیژن‎رسانی به سلول‎های بدن و مانع از بروز کم‎خونی می‎شود. در حقیقت ویتامین 12B موجود در این گوشت موجب بالابردن گلبول‎های قرمز خون و مانع از بروز کم‌خونی می‌شود.

تقویت مغز

از فواید مصرف گوشت گوسفند می‌توان به تقویت مغز اشاره کرد. گوشت قرمز حاوی مقدار فراوانی فسفر است که برای پیشگیری از بروز پوکی‌استخوان در بدن و برای فعالیت‌های مغزی بسیار تأثیرگذار و مفید خواهد بود.

مفید برای خانم‌های باردار

ازآنجایی‌که گوشت گوسفند از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌‎کند؛ بنابراین مقدار بالای آهن در بدن مانع از بروز نقص مادرزادی می‌گردد و آهن موجود در بدن مادر به جنین منتقل می‎‌شود و موجب رشد صحیح و مناسب آن خواهد شد.

مضرات گوشت گوسفند

حفظ سلامت چشم و سیستم عصبی

این ماده غذایی با داشتن مقداری ریبوفلاوین به حفظ سلامت سیستم عصبی و چشم کمک فراوانی می‎کند. ریبوفلاوین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و مانع از بروز زخم‌های دهانی و لب‌های ترک‎خورده خواهد شد.

مهم‌ترین مضرات گوشت گوسفند

ازآنجایی‌که گوشت گوسفند دارای مقداری چربی است؛ بنابراین مصرف بیش از حد آن می‌تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد.

کم شدن انرژی

مصرف بیش از حد گوشت گوسفند انرژی بدن را کاهش می‌دهد. استفاده از میوه‌ها و سبزیجات موجب افزایش انرژی بدن می‌شود. با مصرف سبزیجات می‌توانند رگ‌های خونی را باز کنند و موجب ورود اکسیژن به تمام بدن شوند.

افزایش فشارخون

این ماده غذایی دارای چربی اشباع شده است که موجب افزایش فشارخون می‌شود، اما مصرف متعادل آن موجب طبیعی شدن این بیماری می‌گردد.

ایجاد اختلال در دستگاه گوارش

یکی از مضرات مصرف بیش از حد گوشت قرمز اختلال در سیستم گوارش است. از دلایل این اختلال کم بودن فیبر در این ماده خوراکی است که موجب می‌شود مکانی برای خوراکی‎های دربردارنده فیبر در معده نمی‌ماند. به‌همین دلیل استفاده از میوه و سبزیجات دارای فیبر از مشکلاتی مانند یبوست جلوگیری می‌کند.

افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

گوشت قرمز دارای اسیدهای چرب امگا 3 کم و امگا 6 زیادی است. همچنین این ماده غذایی دارای کارنیتین است و این ماده توسط باکتری‎هایی که در سیستم گوارش وجود دارند، شکسته می‎شوند. در این صورت جریان کلسترول خون نیز افزایش می‌یابد. هنگامی‎که کارنیتین شکسته می‌شود به گاز مبدل تبدیل شده که با روند تحولی در قلب موجب تولید TMAO خواهد شد.

گوشت قرمز دلیل التهاب

از شایع‌ترین مضرات گوشت قرمز التهاب زیاد است. گوشت به‌عنوان یک ماده غذایی که دیر هضم می‌شود موجب افزایش آنزیم‎های گوارشی می‌گردد. چنانچه در سنین کم گوشت مصرف شود اسید چرب امگا 6 در بدن انباشته می‌شود که موجب به‌وجودآمدن درد و التهاب می‌گردد.

خطر دیابت با استفاده از گوشت قرمز

افزایش ابتلا به دیابت از مضرات مصرف بیش از حد گوشت قرمز است. به‌طورکلی افراد گیاه‌خوار دارای قند خون و تری گلیسیریدی کمی هستند.

مضرات گوشت گوسفند

خطر ابتلا به سرطان

گوشت گوسفند دارای مواد شیمیایی سمی ارگانیک است که از مهم‌ترین آن‎ها می‎توان به دیوکسین اشاره کرد. این ذره میکروسکوپی از خاکستر دستگاه زباله‌سوز در علوفه‌ها یافت می‌شود که دام‌ها آن را مصرف می‌کنند. براساس مطالعاتی که صورت‌گرفته دیوکسین یک هورمون شیمیایی به‌شمار می‌رود که در عملکرد سلول‌های بدن اختلال ایجاد می‌کند و به‌همین دلیل امکان افزایش سرطان وجود دارد.

افزایش وزن

براساس بررسی‌های انجام شده افرادی که مصرف گوشت قرمز بیشتری دارند در خطر ابتلا به چاقی و افزایش وزن هستند.

پیری زودرس

از دیگر ضررهای مصرف گوشت گوسفند می‌توان به افزایش علائم پیری زودرس اشاره کرد. به‌همین دلیل با مصرف میوه و سبزی که موجب افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها و کنترل رادیکال‌های آزاد می‌شوند و مانع از مشکلاتی از قبیل لکه‎های تیره و چین‌وچروک خواهند شد.

مضرات گوشت گوسفند در بارداری

ازآنجایی‌که گوشت گوسفند دارای مواد مغذی مفید و موردنیاز برای دوران بارداری است، اما مصرف این ماده غذایی علاوه‌بر فوایدی که دارد مضراتی نیز شامل می‌شود. برخی از مضرات مصرف بیش از حد گوشت گوسفندی در دوران بارداری شامل موارد زیر می‌شود:

  • در بخشی از گوشت گوسفند میزان چربی و کلسترول اشباع شده وجود دارد و ممکن است موجب افزایش چربی خون شود. این مورد در دوران بارداری شما بسیار مضر است.
  • این ماده غذایی دارای سدیم است و مصرف بیش از حد احتمالاً موجب افزایش فشارخون در هنگام بارداری شود و تبعات ناخواسته‌ای را به‌همراه دارد.
  • هیستامین‌هایی که در گوشت گوسفند وجود دارد در برخی از افراد موجب آلرژی می‌شود. اگزما یکی از شایع‌ترین گونه‌های بیماری است. برخی اوقات امکان دارد افراد به سرفه، عطسه و آبریزش بینی ابتلا شوند.

در این مقاله به چند مورد از مضرات گوشت گوسفند اشاره کردیم که علاوه‌بر مضرات دارای فواید بسیاری است. از مهم‎‌ترین خواص گوشت گوسفند می‎توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

برای ثبت نظرات و پیشنهادهای خود و همچنین ارتباط با ما از روش زیر در تماس باشید.