شرایط حمل و نقل دام زنده چیست و چه اصولی دارد؟

شرایط حمل و نقل دام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شرایط حمل دام یکی از اصلی‌ترین اقداماتی است که باید موردتوجه یک دامدار قرار بگیرید. درنظرگرفتن یک‌سری نکات کوچک اما مهم و کاربردی در رابطه با حمل و نقل دام بسیار اهمیت دارد. برای این‌که در هنگام جابه‌جایی دام‌ها دچار کمترین آسیب شوند باید مراقبت‌های لازم را در دستور کار خود قرار دهید. ازآنجایی‌که شرکت‌های حمل و نقل بسیار زیادی در این زمینه تأسیس شده‌اند؛ بنابراین تجهیزات ضروری و کافی را برای انتقال دام‌ها مهیا کرده‌اند و این کار با ایمنی بالایی صورت می‌گیرد و شما می‌توانید برای جابه‌جایی گوسفندان خود از طریق این شرکت‌ها اقدام نمایید. شرکت‌های حمل‌ونقل دام‌ها، بهترین شرایط حمل گوسفند را برای دامداران ایجاد می‌کنند و براساس قوانین و پروتکلی که در نظر دارند، امکانات مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهند. در این صورت دامداران می‌توانند با اعتماد کامل حمل و نقل دام‌های خود را به آن‌ها بسپارند.

اصول و شرایط حمل و نقل دام زنده چیست؟

رعایت اصول و شرایط حمل دام از اهمیت خاصی برخوردار است و امکان دارد در اثر کم‌توجهی به یک‌سری از نکات، دامداران دچار مشکلاتی از قبیل ازدست‌دادن گوسفند و ایجاد تلفات در گله خود شوند. در این صورت برای انتقال دام‌ها از یک مکان به مکان دیگر رعایت اصول حمل‌ونقل بسیار حائز اهمیت است. از طریق سازمان دامپزشکی و نیروهای انتظامی قوانینی وضع شده است که بر روی این فرایندها نظارت‌های کلی دارند.

رعایت نکات حمل‌ونقل دام زنده

برای مهیاکردن سلامت گوسفند خود باید پیش از حرکت دام‌ و قبل از باربری حداقل یک روز آن‌ها را قرنطینه کنید و به آن‌ها واکسن تزریق نمایید. تمام مشخصات دام‌های خود را از قبیل تعداد آن‌ها و وزن را ثبت کنید و از دامپزشکان درخواست نمایید تا براساس این اطلاعات به شما توصیه‌های لازم را ارائه دهند و شرایط حمل و نقل دام را برحسب آن توضیح دهند. اگر قصد انتقال دام‌ها را به کشتارگاه دارید، ضروری است تا تمام گوسفندان را پیش از جابه‌جایی از طریق دامپزشک معاینه شوند و در صورت مشاهده علائم بیماری واگیردار از منتقل کردن آن‌ها جلوگیری کنید. علاوه‌براین، باید سلامت ظاهری آن‌ها را بررسی کنید تا در دوران قرنطینه چنانچه نیازی به آب و آذوقه بیشتری داشتن برای آن‌ها فراهم نمایید.

شرایط حمل و نقل دام

تأثیرات حمل‌ونقل نامناسب بر دام زنده

از تأثیرات منفی در رفاه دام و کیفیت گوشت آن‌ها می‌توان به حمل‌ونقل اشتباه و نامناسب اشاره کرد. در برخی از مواقع حمل و نقل اشتباه موجب ازبین‌رفتن گوسفندان می‌شود. برای بهبود روند حمل و نقل بهتر است تمام جوانب را بسنجید. از جمله تأثیرات مخرب در هنگام حمل و نقل می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  1. استرس

استرس باعث تحلیل کیفیت گوشت دام می‌شود.

  1. کبودی

کبودی باعث ازبین‌رفتن گوشت تولیدی گوسفند می‌شود.

  1. زیر پا ماندن

ازدحام بیش از حد دام و لغزندگی کف وسیله حمل‌ونقل می‌تواند موجب زیر پا ماندن گوسفندان شود.

  1. گرمازدگی

گوسفند امکان دارد در معرض دمای بالا و رطوبت محیط دچار گرمازدگی شود.

  1. مسمومیت

دام‌ها می‌توانند به‌دلیل مسمومیت گیاهی در صورت پیاده‌روی برای حمل‌ونقل از بین بروند.

  1. شکار

امکان دارد در صورت حمل‌ونقل به‌صورت پیاده، دام‌ها مورد حمله قرار بگیرند.

  1. کمبود آب بدن

درصورتی‌که در طول مسیر حمل‌ونقل به آبرسانی دام توجه نشود، گوسفندان دچار کاهش وزن می‌شوند و حتی امکان مرگ آن‌ها وجود دارد.

  1. خفگی

درصورتی‌که دام‌ها در هنگام حمل‌ونقل تهویه مناسب نداشته باشند، دچار خفگی می‌شوند.

یکی از نکات ضروری این است که در هنگام حمل‌ونقل دام زنده باید از قبل برنامه‌ریزی درستی داشته باشید و به‌گونه‌ای مدیریت کنید که استرس را کاهش را دهید و خطرات مربوط به رفاه گوسفندان را به حداقل برسانید. دامداران باید در هنگام حمل دام وظایف و مسئولیت‌های خود را به نحو احسن انجام دهند و برای رفاه حیوانات برای جابه‌جایی زمینی از استانداردها و دستورالعمل‌های و قوانین مرتبط با شهر خود اطاعت کنند.

موارد مهم در رابطه با انتقال دام زنده

در هنگام انتقال دام‌ها از ترکیب گونه‌های مختلف با یکدیگر اجتناب نمایید. دام‌ها را براساس گروه سنی آن‌ها تفکیک کنید. گاوها و گوسفندان باید به‌صورت جداگانه و جدا از هم انتقال داده شوند. همچنین از ترکیب گونه‌ها شاخ‌دار با دام‌های بدون شاخ خودداری نمایید، چراکه این امر امکان دارد آسیب جدی برای برخی از آن‌ها داشته باشد. دام‌هایی که اواخر حاملگی خود را می‌گذرانند نسبت به دیگر هم‌نوعان خود ضعیف و یا بیمار هستند، در این صورت نباید آن‌ها را جابه‌جا کنید مگر این‌که نیاز به معاینه دامپزشک داشته باشند. دام‌هایی که قصد انتقال آن‌ها را دارید باید شب قبل از جابه‌جایی در کنار هم قرار بگیرند، در این صورت موجب آشنایی گوسفندان با یکدیگر می‌شوند.

درصورتی‌که نیاز به تخلیه اضطراری باشد، باید رمپ قابل‌حمل همواره در دسترس باشد. برای جابه‌جایی دام‌های زنده بهترین و مناسب‌ترین زمان اوایل صبح و عصر است، چراکه بالارفتن دما تأثیر مستقیمی بر روی حیوانات دارد. رانندگی باید با سرعت ثابت و یکنواخت، به‌ویژه در پیچ‌های تند انجام شود. به‌طورکلی نباید در حمل‌ونقل دام زنده هیچ‌گونه اتفاق غیر منتظره‌ای رخ دهد.

هنگام طولانی بودن مسیر انتقال دام، باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

در هنگام طی‌کردن مسیر طولانی برای انتقال دام‌ها باید نکات خاصی را رعایت کنید. در هنگام جابه‌جایی گوسفندان باید علوفه و آب و آذوقه کافی را برای آن‌ها مهیا کنید تا در طول مسیر دام‌ها بتوانند از آن‌ها تغذیه کنند و دچار کاهش وزن شدید و ازدست‌دادن برخی از آن‌ها نشوند. این امکان وجود دارد به‌دلیل تشنگی و گرسنگی در زیر نور آفتاب نیز دوام نیاورند. برای ممانعت از کاهش فرسودگی زیر نور آفتاب بهتر است زمان جابه‌جایی دام‌ها را به اول صبح و یا انتهای عصر موکول کنید و برای انتقال دام‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن کوتاه‌ترین مسیر را انتخاب نمایید.

تاحدامکان با سرعت کم رانندگی کنید، چراکه امکان دارد موجب افزایش ترس و بالارفتن احتمال افزایش ضربان قلب و تشنج در گوسفندان شود که این موارد موجب مرگ دام‌ها می‌شود. در صورت طی‌کردن یک مسیر طولانی باید به‌اندازه کافی آب و علوفه در اختیار گوسفندان خود قرار دهید تا قبل از رسیدن به مقصد در آن مکان‌ها به استراحت بپردازند. بهتر است از دام‌ها خود در مقابل هوا محافظت کنید، چراکه هوا خطر ابتلا به پانومی در گوسفندان را افزایش می‌دهد که این خود موجب بالارفتن مرگ گوسفندان می‌شود.

در هنگام انتقال دام رعایت چه نکاتی ضروری است؟

برای این‌که بتوانید شرایط حمل و نقل دام را مهیا کنید، بهتر است یک‌سری نکات منحصربه‌فرد را در نظر بگیرید. از نکات مهم و اصولی در هنگام انتقال و جابه‌جایی دام باید رعایت کنید، ممانعت از زخمی شدن بدن و پوست دام‌ها است. درصورتی‌که یک‌سری شرایط پیش آمد که امکان زخمی شدن دام‌ها افزایش یافت، ضروری است مانع از بروز عفونت در گوسفندان شوید. از واردشدن استرس و ترس در دام ممانعت به عمل آورید و مراقبت‌های لازم را در دستور کار خود قرار دهید.

شرایط حمل و نقل دام

مهم‌ترین ویژگی‌های حمل‌ونقل مناسب دام زنده

شرایط حمل گوسفند را باید پیش از اقدام به جابه‌جایی فراهم کنید. برای حمل‌ونقل دام باید یک‌سری ویژگی‌های را در نظر بگیرید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • تمام خودروهایی که دام‌های زنده را حمل می‌کنند باید پیش از جابه‌جایی تمیز و ضدعفونی شده باشند و هیچ‌گونه خراشیدگی و شکستگی نداشته باشند تا در گوسفندان در طولانی‌مدت دچار آسیب نشوند.
  • باید خودروهایی که دارای مجوز هستند و امکانات لازم را دارند استفاده نمایید.
  • باید خودرویی که دام‌ها را حمل می‌کنند دارای کف‌پوش مناسب باشند.
  • هرچند یک‌بار در طول مسیر باید وضعیت دام‌ها را چک کنید تا به‌صورت خوابیده نباشند و زیردست و پای دیگر دام‌ها نیفتاده باشند.
  • درصورتی‌که برای جابه‌جایی دام‌ها نیازی به طی‌کردن مسیر طولانی دارید باید آب و علوفه کافی برای آن‌ها فراهم کنید.
  • باید از سکوهایی که دارای ارتفاع مناسب و نور کافی هستند در هنگام سوارکردن و پیاده شدن دام‌ها استفاده نمایید.
  • باید نکات و اصول ایمنی را در هنگام حمل دام رعایت کنید تا مانع از ایجاد زخم در پوست گوسفند شوند. این امکان وجود دارد که زخم و عفونت‌های کم و شدید در بدن دام ایجاد شود و مشکلاتی را به‌همراه داشته باشد. برای ممانعت از ایجاد تنش و ترس و علاوه‌براین بالارفتن ضربان قلب در دام‌ها باید رفتار مناسبی با آن‌ها داشته باشید.
  • همان‌طور که در مطالب فوق اشاره کردیم حمل‌ونقل دام زنده در فاصله کم و در فواصل زیاد موجب ایجاد تنش در گله دامداران می‌شود، در نتیجه باید سعی در رعایت پروتکل‌‎های ضروری را داشته باشید. بدون تردید رعایت‌نکردن این پروتکل‌ها موجب ضررهایی از قبیل لنگش، سقط جنین و یا حتی مرگ به‌دلیل خفگی رخ می‌دهد.
  • از مواردی که باید رعایت شود شامل عجله نکردن، انتخاب جاده آسفالت شده و نرم و انتقال در مواقع عصر و یا اوایل صبح که نور خورشید به‌صورت عمو تابیده نشده است.

مراحل بارگیری و شرایط حمل‌ونقل گوسفند

مراحل بارگیری و شرایط حمل دام‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. 12 ساعت قبل از حرکت باید به دام‌ها آب و علوفه کافی داده شود و 2 تا 3 ساعت پیش از حرکت از قراردادن علوفه سبز و آب در اختیار آن‌ها اجتناب نمایید.
  2. خودرو را زیر سکوی بارگیری قرار دهید.
  3. گوسفندان را به‌آرامی و یک‌به‌یک به داخل خودرو بفرستید و این نکته مهم را در نظر داشته باشید که دام‌های آبستن را به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید جابه‌جا نمایید.
  4. در صورت بالا بودن تعداد گوسفندان باید از نرده تفکیک استفاده نمایید.
  5. سرعت خودرو نباید زیاد باشد.
  6. به‌صورت مرتب در طول مسیر و حرکت بستر دام‌ها تمیز کنید و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید.
  7. در هنگام رسیدن به مقصد باید ماشین را در کنار سکوی تخلیه دام قرار دهید.
  8. بعد از خارج‌شدن دام‌ها به‌صورت کامل باید مجدداً کف ماشین و تمام وسایل ضدعفونی شوند.
  9. قبل از حرکت از سالم بودن و ایمنی خودرو اطمینان حاصل کنید و برای این کار رانندگان باتجربه را انتخاب نمایید.

در این مقاله سعی شد به یک‌سری نکات مهم در مورد شرایط حمل و نقل دام بپردازیم. شرایط حمل دام دارای اصول و نکات مهم است که باید دامدار به آن‌ها توجه خاصی داشته باشد. با رعایت یک‌سری اصول و نکات مهم می‌توانید شرایط حمل‌ونقل گوسفندان را به بهترین شکل ممکن فراهم کنید.

شما می‌توانید برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود از روش زیر در تماس باشید.