بهترین زمان پرواربندی بره و اهمیت آن

زمان پرواربندی بره بهتر است اوایل تابستان باشد تا سیستم استخوانی آن‎ها کامل شود. بهترین دوره پرواربندی بره در مناطق سردسیر اواسط بهار و تابستان و در مناطق گرم، پاییز و زمستان است. براساس آزمایش‌های انجام شده حداکثر بین 2 تا 4 ماه زمان پرواربندی گوسفند است که دامدار می‎تواند بعد از فروش دام‎های پروار به سود و سرمایه قابل‌توجهی دست پیدا کند. به‌طورکلی در دوره پرواربندی حداکثر تلفات 2 درصد است که چنانچه بیشتر از این شود امکان دارد برای دامدار زیان اقتصادی زیادی را به‌دنبال داشته باشد. در این صورت دامدار باید تاحدامکان دام را از مراکز و مکان‎های قابل‌اطمینان خریداری کند. هدف از پرواربندی تغذیه و رشد دام‎های سبک و لاغر، تولید محصولات گوشتی است، اما از نکات مهم در این مورد نوع فعالیت‎ها، تعیین زمان مناسب برای خرید دام زنده خواهد بود. خرید دام‎های زنده برای پرواربندی باید از جهت‎های متعددی مورد بررسی قرار بگیرند و براساس این عوامل زمان آن را مشخص نمایید.

زمان مناسب برای خرید دام زنده برای پرواربندی

زمان پرواربندی بره می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. نکته مهم در رابطه با پرواربندی این‌که دامدارانی قصد دارند برای تولید گوشت و محصولات دامپروری، گوسفندان را خریداری نمایند، بهتر است در زمان مناسب برای این کار اقدام کنند. به‌طورکلی می‎توان گفت که بهترین زمان برای خرید دام زنده برای پرواربندی فصل تابستان به‌حساب می‌آید. بره‌ها در فصل تابستان از شیر گرفته می‌شوند و دقیقاً قبل از زمان جفت‎گیری دام‌ها است. به‎همین دلیل شما می‎توانید فرایند پرورش گوسفند را با قوچ‏های ممتاز انجام دهید. پرواربندی یکی از موضوعات مهم در زمان انتخاب خرید گوسفندان به‌شمار می‎رود.

  • در فصل تابستان قیمت بره‎ها به‌دلیل ازدیاد جمعیت و افزایش تقاضا، پایین‎تر از دیگر فصل‎ها است.
  • شما می‎توانید با خرید دام زنده برای پرواربندی طی دو فصل این کار را انجام دهید.
  • در طول دوره پرواربندی بره با خرید دام زنده امکان کامل شدن استخوان‌بندی آن‎ها وجود دارد.
  • پرورش گوسفندان در تمام نقاط دنیا مرسوم است و نژادهای مختلف می‎توانند با شرایط آب‌وهوایی گوناگون سازگاری داشته باشند.

در چه زمانی باید دام مناسب برای پرواربندی تهیه شود؟

زمان پرواربندی بره می‎تواند از جهت‌های مختلفی مورد بررسی قرار بگیرد که دو مورد از آن‎ها نسبت به دیگر موارد بسیار اهمیت دارد. مورد اول هنگامی است که دام زنده برای پرواربندی با کمترین قیمت خریداری شود. به‎دلیل وضعیت مناسب پرورش گوسفندان و بره‎ها فصل تابستان بهترین زمان برای خرید دام محسوب می‎شود. یکی دیگر از موارد در رابطه با زمان پرواربندی گوسفند هدف دامدار است. چنانچه دامدار هدف آن از پرورش گوسفندان تنها فروش شیر و فرآورده‎های لبنی باشد، بهتر است در فصل شیردهی برای خرید دام برای پرواربندی اقدام نماید. همچنین در مورد خرید این دام‏ها باید گفت می‎توانید از طریق خرید میش‌هایی با پستان‎های بزرگ اقدام به تشکیل گله شیری بسیار مناسبی دهید. از دیگر مزایای آن‎ها تولید بره‌های قوی است. چنانچه هدف شما از خرید دام، پوست آن‏ها باشد بهترین زمان فصل زایمان است. به‌صورت کلی زمان مناسب برای خرید گوسفند نر یا قوچ حداقل 2 ماه پیش از فصل جفت‎گیری است. برای خرید بره زنده و اطلاع از قیمت آن می‎توانید با کارشناسان ما در افشار ژن تماس بگیرید.

نکات مهم برای خرید گوسفند

برای خرید گوسفند باید یک‌سری نکات مهم را در نظر بگیرید که در ادامه به برخی از آن‎ها اشاره می‌کنیم:

  1. برای انتخاب نژاد مناسب گوسفند برای پرورش باید از شرایط و نکات اصولی برای خرید آگاهی داشته باشید تا بتوانید به موفقیت دست پیدا کنید.
  2. برای خرید نژاد مناسب باید یک نژادی را برگزینید که سازگاری بیشتری با آب‌وهوا و مراتع محل شما برای پرورش داشته باشد.
  3. در ابتدا برای خرید گوسفند و بره از تعداد کم اما از نوع ممتاز شروع کنید.
  4. برای خرید دام موردنظر خود از مراکز پرورش نژاد گوسفندان شناسنامه‎دار اقدام نمایید.
  5. در هنگام خرید باید بره‎های جوان و با ظاهری مشابه هم انتخاب کنید.
  6. در مناطق گرمسیر بهترین زمان خرید اواخر پاییز و زمستان و در مناطق سردسیر اواخر بهار و اواسط تابستان است.

بهترین زمان خرید دام برای پرواربندی

برای داشتن دام سالم بهتر است در هنگام خرید بره‎هایی را با سن 12 تا 18 ماه انتخاب نمایید. در اغلب موارد دامداران گوسفندان یک‎ساله را ترجیح می‎دهند، چراکه این‌گونه دام‎ها زایمانی نداشتند و تمام ویژگی‎ها و قابلیت‎های آن‎ها به‎خوبی قابل‌رؤیت است. در کشور ما به‎دلیل نوع آب‎وهوایی که دارد میش‌ها در اواخر زمستان و یا اوایل بهار زایمان می‎کنند. در این زمان به‎دلیل سرسبزی محیط، دام‎ها به‎سادگی می‌توانند چرا کنند و به رشد قابل‎توجهی برسند. افرادی که هدف از پرواربندی تنها تولید گوشت بیشتر است، باید برای خرید دام اوایل تابستان اقدام کنند. بهترین نوع نژاد برای پرورش دام‎ها استفاده از نژادهای گوشتی است. این نوع نژاد از دام‎ها در هرسال 2 دوره برای پرواربندی به فروش می‌‎رسند. بهترین زمان خرید برای بره‌های شیری می‎توان به اواسط تابستان اشاره کرد، زیرا این دوره بهترین زمان پرواربندی بره محسوب می‎شود. از جهتی دیگر هزینه خرید بره‌های سالم بهداشتی در تابستان نسبت به سایر فصل‌ها کاهش می‌یابد و دامداران قادرند با خرید گوسفندان بیشتر گله بزرگ‌تری را تشکیل دهند. همچنین می‌توان گفت که قیمت بره‎های شیری به عواملی از قبیل نوع نژاد، وزن و جثه و همچنین منطقه زندگی بستگی دارد.

ترفندهای کاربردی برای وزن بره‌ها در دوران پرواربندی

آگاهی از وزن بره برای شروع پرواربندی از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است. پرواربند باید متوجه چاق شدن و یا نشدن بره شود. همچنین افزایش وزن طبیعی آن‎ها و یا کمتر از حد استاندارد را تشخیص دهند. در این صورت دامدار باید برای مشکل ایجاد شده راهکاری داشته باشد. چنانچه بره انگل داخلی یا حتی خارجی داشته باشد در صورت مدیریت خوب همچنان رشد آن‎ها از حد استاندارد کمتر خواهد بود. به‎طورکلی بره‌ها حیوانات حساسی هستند و از وزن کردن آن‏ها نباید بیش از حد مجاز زیاده‎روی کرد، چراکه در هنگام وزن شدن به آن‏ها استرس وارد می‎شود و هرگونه استرس باعث کاهش مصرف خوراک و رشد آن‎ها خواهد شد. ضروری است تقریباً 10 درصد از کل گله را علامت‎گذاری کنید برای جهت آگاهی از فرایند افزایش وزن حداقل هر 30 روز یک‎بار اقدام به وزن‎گیری نمایید. انتخاب این 10 درصد باید به‌صورت تصادفی باشد تا بتوانید نتایج آن را در کل گله پخش کرد.

انواع روش‌های پرواربندی بره

برای پرواربندی بره‌ها باید یک ساختمان و آغل سرپوشیده در نظر بگیرید و با تغذیه مناسب حاوی کنسانتره و علوفه آن‌‎ها را به وزن ایده‎آل در پایان 3 ماه برسانید. پرواربندی برای پرورش بره‎ها در محیط آزاد در مراتع صورت می‎گیرد و در کنار چرای گوسفندان به آن‌ها کنسانتره داده می‎شود. این روش نسبت به دیگر روش‎ها با کاهش هزینه‌های نگهداری از گوسفندان و بره‎ها همراه است، اما وزن‌گیری کمتری در مقایسه با محیط‌های سرپوشیده دارند.

پرورش بره با رعایت نکات مهم و ضروری

برای پروار بره‌ها باید بره‎های گوشتی را خریداری نمایید یعنی نژادهای از قبیل افشاری، بهمنی، مهربان و دیگر نژادها که سرعت رشد و وزن‎گیری بالایی دارند. برای انتخاب بره نژاد گوشتی باید حداقل وزن آن‎ها بین 25 تا 30 کیلوگرم باشد، چراکه نسبت به بره‌هایی با وزن کمتر از 25 کیلوگرم مقاومت بدنی بیشتری دارند و مرگ‌ومیر در میان آن‎ها کاهش می‌یابد. برای کاهش هزینه‏های خود باید در فصل تابستان اقدام به خرید بره زنده کنید که در این زمان فروش بره شیری بسیار زیاد اتفاق می‎افتد. در نتیجه قیمت بره زنده در فصل زمستان نسبت به دیگر فصول سال پایین‌تر است. زمان پرواربندی گوسفند و بره 100 روز است و باید در فصل مناسب این کار را صورت دهید. این نکته را در نظر داشته باشید که باید بره‎های نر را از ماده تفکیک کنید و به‌سرعت رشد بره نر نسبت به ماده توجه بیشتری داشته باشید. با پرورش بره نر می‏توانید سوددهی بیشتری را نسبت به بره ماده داشته باشید.

در دوره پرواربندی بره فصل و مدت‌زمان مناسب چقدر اهمیت دارد؟

یکی از شاخه‎های پرورش گوسفند می‌توان به پرواربندی بره اشاره کرد که در کنار کار پرورش دام گوشتی دارای متقاضیان بسیار زیادی است و در طول چند سال اخیر نیز برای دامدارانی که اصول پرورش و موضوعات مرتبط با بازار را رعایت کردند از سوددهی ویژه‎ای برخوردار شدند. زمان مناسب برای خرید گوسفندان یکی از مهم‎ترین موضوعاتی است که باید در هنگام پرورش گوسفندان باهدف پرواربندی به آن توجه شود. محصولات دامی و میزان بارندگی سالیانه تأثیر بسیار زیادی در دوره پرواربندی گوسفند و تولید گوشت قرمز در ایران دارد. به‌طورکلی در سال‌های پرباران براساس شرایط مساعد مراتع، دامداران داشتی بره‌های خود را برای مدت طولانی‎تری در مراتع ییلاقی نگهداری می‌کنند تا با وزن بیشتری به بازار برای فروش و یا برای پرواربندی به متقاضیان عرضه شوند.

امروزه هرچند شیوه‏های جدیدی برای فحلی خارج از فصول در مورد گوسفندان ابداع شده است و امکان زایش در دیگر فصل‎ها هم مهیا شده، اما تمام آن‎ها به‎علت فحلی و جفت‌گیری فصلی در گوسفندان بوده و اغلب زایش‌ها در اواخر زمستان تا پایان اردیبهشت‌ماه رخ می‎دهد و به‌همین دلیل بهترین زمان خرید بره‌های نر اوایل خردادماه تا اواسط تابستان و در پایان شیرخوارگی به‌شمار می‎رود. هرچند برحسب میزان بارندگی سالیانه و وضعیت مراتع، برخی از دامداران داشتی، بره‎های خود را در مراتع سرسبز و ارزان‎تر برای چرا می‎برند و اواخر تابستان در بازار ارائه می‌دهند که پروار این بره‎ها به‌خاطر تکمیل رشد آن‎ها در وزن‎های بالاتری عرضه شوند، در نتیجه از نظر اقتصادی مقرون‎به‎صرفه نیست. بهترین فصل برای دوره پرواربندی گوسفندان در مناطق سردسیر اواسط بهار و تابستان و برای مناطق گرم و در صورت پیش‌خرید علوفه و خوراک فصول پاییز و زمستان است.

در این مقاله سعی شد به بهترین زمان پرواربندی بره اشاره کنیم. دوره پرواربندی بره به فصل و زمان مناسب بستگی دارد که باید برای پرورش گوسفندان به آن توجه ویژه‎ای داشته باشید.

همچنین شما می‌توانید برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود از روش زیر در تماس باشید.