اشتها آور گوسفند ؛ درمان گوسفندان با داروهای اشتهاآور

اشتها آور گوسفند برای بالارفتن وزن و درمان بی‌اشتهایی به‌کار گرفته می‌شود. شما می‌توانید برای افزایش وزن و برای رسیدن به رشد کافی دام خود از داروی اشتها آور گوسفندی استفاده نمایید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد داروهای اشتهاآور می‌تواند اثرات منفی بر روی دام بگذارد. کم‌خوری و غذا نخوردن دام‌ها می‌تواند از نشانه‎های شروع بیماری از جمله اسیدوز باشد. از علائم بیماری اسیدوز در دام‌ها کم‌اشتهایی و بی‌اشتهایی است که برای درمان آن می‌توانید از داروی اشتها آور گوسفندان استفاده نمایید. کم‌اشتهایی یا بی‌اشتهایی می‌تواند از علائم بروز بیماری‌های خفیف و حاد در دامداری‌ها باشد که با درمان بیماری و مصرف داروی اشتهاآور مشکل دام رفع می‌شود. کم‌اشتهایی یا بی‌اشتهایی گوسفندان می‌تواند به سبب کیفیت پایین غذا و تغییر ناگهانی جیره غذایی گوسفند باشد. برای درمان بی‌اشتهایی گوسفندان می‌توانید داروهای اشتهاآور از جمله آپیتان و پودر اشتهاآور اپونیک را تهیه کنید.

عوامل مؤثر در بی‌اشتهایی و کم‌خوری دام

عوامل مختلفی می‌تواند موجب کم‌اشتهایی و کم‌خوری در انواع دام‌ها شود. مهم‌ترین عوامل می‌توانند شامل جیره غذایی، مکان نگهداری و بروز بیماری‌های مختلف می‌تواند در کم‌اشتهایی و بی‌اشتهایی دام بسیار مؤثر باشد. در ادامه قصد داریم به این عوامل اشاره کنیم:

جیره غذایی پایین و خوراک بی‌کیفیت

در برخی از موقع که جیره غذایی نامناسب و کیفیت پایینی دارد می‌تواند موجب کم‌اشتهایی و کم‌خوری در گوسفندان شود. این نکته را در نظر داشته باشید که باید پیش از قراردادن هرگونه علوفه و جیره غذایی به گوسفند خود آن را بررسی کنید که تاریخ‌گذشته و کپک‌زده نباشد، چراکه هضم این‌گونه مواد غذایی برای دام بسیار سخت است. علاوه‌براین، شما باید همواره میزان آب و کیفیت آن را بررسی کنید تا دام‌ها بتوانند از آب سالم و بهداشتی استفاده کنند. در هنگام قراردادن جیره غذایی باید این نکات را در نظر بگیرید:

  • بیش از حد خشک نبودن جیره غذایی گوسفندان
  • یکنواخت نبودن جیره غذایی و مواد خوراکی دام
  • تنوع داشتن جیره غذایی دام
  • قراردادن نمک به مقدار لازم و در زمان مناسب
  • قرارندادن علوفه و جیره غذایی کپک‌زده و فاسد
  • اجتناب از دادن خوراک‌های قدیمی و مانده
  • بی‌کیفت بودن علوفه و یونجه
  • قرار ندادن بیش از حد منابع پروتئینی از جمله پودر ضایعات طیور و ماهی

اشتها آور گوسفند

محل نگهداری انواع دام

محل نگهداری دام باید به صورتی ساخته شود که گوسفند در آن احساس آرامش داشته باشد. به این صورت که در فصل‌های مختلف نباید بیش از حد سرد و یا بیش از حد گرم باشد، چراکه سرما و گرما با واردکردن استرس به دام موجب کم‌خوری و کم‌اشتهایی می‌شود. شما باید برای دامداری به محل نگهداری آن‌ها توجه خاصی داشته باشید. در ادامه اشاره می‌کنیم که یک جایگاه مناسب برای نگهداری دام‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد:

  1. غیراستاندارد و کوچک بودن آخور موجب ایجاد ازدحام زیاد گوسفندان در هنگام دادن خوراک می‌شود و همین دلیل سبب سیر نشدن کامل گله شما شود.
  2. قرارگیری آبشخور در نزدیکی محل غذای دام چراکه نبود آب موجب می‌شود تا دام به‌دلیل تشنگی و کم‌آبی باعث ضعف و بی‌اشتهایی شود.
  3. محل نگهداری گوسفند باید تهویه مناسبی داشته باشد تا در فصل گرما هوای خنگ به داخل دامداری انتقال یابد و در فصل سرما از خروج هوای گرم از دامداری جلوگیری کند و هوای گرم تولید شود و دام‌ها بدون داشتن هیچ‌گونه استرسی مشغول خوردن شوند.
  4. غیربهداشتی و آلوده بودن محیط یکی از عوامل بروز بیمار‌ی‌هایی از جمله ذات‌الریه در گوسفندان می‌شود و به‌مرورزمان موجب کاهش اشتهای دام خواهد شد.

زخم دهان یکی از علل اصلی کم‌اشتهایی در انواع دام

از بیماری‌های بسیار خطرناک و شایع در بین دام‌ها از جمله گوسفندان می‌توان به زخم دهان اشاره کرد. این بیماری در دام‌ها می‌تواند به‌دلیل بیماری تب برفکی و اکتیمای اورف باشد. در این صورت زخم‌های بسیار ریزی بر روی دهان و داخل دهان گوسفند ایجاد می‌شود که مانع از چرای دام خواهد شد. در برخی از مواقع این زخم‌ها می‌تواند موجب ازبین‌رفتن گوسفند شود، البته شما باید با مشاهده این علائم بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنید تا گله خود را از وجود این بیماری نجات دهید.

داروهای مؤثر در میزان افزایش اشتها در گوسفند

امروزه از داروی اشتها آور گوسفندی برای درمان کم‌اشتهایی، کم‌خوری و بی‌اشتهایی دام استفاده می‌کنند. این داروهای اشتهاآور شامل اپتونیک و آپیتان هستند که هریک ویژگی‎‌های منحصربه‌فردی دارند. در ادامه به بررسی این دو نوع داروی اشتها آور می‌پردازیم:

اپتونیک داروی اشتها آور گوسفندی

اپتونیک یک دارو و محرک بسیار عالی برای افزایش اشتها در انواع دام‌ها به‌شمار می‌رود که دارای ویژگی‌های بی‌نظیری است. معمولاً این دارو به‌صورت ساشه‌های 30 گرمی در بازار پیدا می‌شود. مهم‌ترین ترکیبات این داور از گیاهان دارویی مانند Pimpinella ansisum و Cichorioum intybus ایجاد شده است که به هضم خوراک در دام کمک بسیار می‌کند. برای درمان کم‌اشتهایی انواع گوسفندان در هر 12 ساعت یک‌بار 10 گرم از این دارو را به مدت 2 روز به دام بدهید. توجه داشته باشید که برای درمان کم‌اشتهایی این دارو با علوفه و همچنین برای درمان بی‌اشتهایی با آب ترکیب و به دام خورانده شود.

آپیتان داروی اشتها آور گوسفند

آپیتان یک داروی اشتها اور گوسفندان محسوب می‌شود که به‌عنوان محرک قوی در مقابل کم‌اشتهایی، بی‌اشتهایی، انباشتگی شکمبه (معده)، آتونی و تغذیه با مقدار زیاد علوفه تازه به‌ویژه خانواده حبوبات و به‌دنبال درمان با آنتی‌بیوتیک در دام کاربرد دارد. برای درمان کم‌اشتهایی گوسفند باید 3 گرم دارو را برای 40 تا 60 کیلوگرم به مدت دو بار در روز در اختیار گوسفند زنده قرار دهید. برای مصرف این دارو می‌توانید آن را با آب ترکیب نمایید، علاوه‌براین می‎توانید با علوفه ترکیب کنید.

اشتها آور گوسفند

راهکاری برای درمان کم‌خوری گوسفندان و بی‌اشتهایی آن‎ها

کم‌خوری و بی‌اشتهایی گوسفندان می‌تواند موجب ضرر مالی بسیاری برای دامداران به‌همراه داشته باشد. توجه داشته باشید که تغذیه مناسب گوسفند می‎تواند موجب افزایش وزن و تولیدمثل بهتر در دام شود. گوسفندانی که دارای تغذیه مناسب نیستند توان جفت‌گیری و گذراندن دوران بارداری و آبستنی را ندارند و به‌موجب آن احتمالاً با به‌دنیاآمدن بره ضعیف شوند. یکی از راهکارها استفاده از داروی اشتها آور گوسفندان است که در این صورت با مصرف این داروها میل به مصرف غذا در دام‌ها افزایش می‌یابد. به‌طورکلی بی‌اشتهایی از مهم‌ترین دلایل بیماری‌های شایع در گوسفندان می‌تواند باشد که باید نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

کم‌اشتهایی به‌خاطر اسیدوز دام

اسیدوز یکی از بیماری‌هایی است که به‌دلیل افزایش جیره غذایی گوسفند به‌صورت یک‌دفعه رخ می‌دهد. با تغییر یک‌باره جیره غذایی و مصرف بیش از حد دانه غلات موجب جمع‌شدن گاز در ناحیه شکمبه (معده) می‌شود. همین دلیل موجب کاهش اشتهای دام می‎‌شود و به‌صورت مداوم گوسفند برای تسکین درد با لگد به شکم خود می‌زند. به‌همین دلیل شما برای جلوگیری از بروز این بیماری باید از افزایش بی‌رویه جیره غذایی گله خودداری کنید. جیره غذایی دام‌ها را نباید به‌صورت ناگهانی تغییر داد، چراکه با پرخوری دام‌ها و بیماری اسیدوز روبه‌رو می‌شوید. در این صورت اگر بیماری اسیدوز در گوسفند درمان نشد حتی امکان مرگ آن وجود دارد.

درمان بیماری اسیدوز

برای درمان بیماری اسیدوز باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ویتامین B را به داخل سیاهرگ تزریق کنید.
  • محلول جوش شیرین با آب سرد حل شده را به دام بخورانید.
  • برای برطرف‌کردن نفخ گوسفند به‌اندازه یک لیوان روغن بادام دهید.
  • سرم قندی نمکی به میزان نیم تا یک لیتر برای جبران آب ازدست‌رفته بدن گوسفند به داخل سیاهرگ آن تزریق کنید.

تولید محرک رشد و اشتها آور گوسفند با فرمولاسیون گیاهی

برای تحریک رشد و اشتهاآوری دام‌ها یک مکمل گیاهی بیواستارتر (محرک رشد و افزایش‌دهنده اشتها) تولید شده است. براساس آزمایش‌های انجام شده ثابت شده مصرف این دارو موجب اشتهاآوری و افزایش مصرف خوراک در دام‌ها می‌شود. استفاده از این دارو موجب بهبودی رشد، ضریب تبدیل و صفات اسکلتی می‌شود. امروزه اغلب آنتی‌بیوتیک‌ها به‌عنوان محرک رشد گوسفندان استفاده می‌شوند که سبب ایجاد مقاومت دام در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها خواهد شد و با مصرف گوشت و شیر آن مقاومت دارویی در بدن انسان نیز ایجاد می‌گردد. گیاهان و ترکیبات فعال در این محصول اثرگذاری بسیاری در پیشگیری از رشد میکروب‌های بیماری‌زا، کمک به هضم و جذب مواد مغذی، افزایش اشتها و تقویت سیستم ایمنی دارد.

به‌طورکلی این مکمل گیاهی دامپزشکی با اصول خاصی طراحی و موجب افزایش جذب، بهبود اسکور مدفوع در دام و افزایش و بهبود وضعیت سیستم ایمنی شده است. این مکمل از ترکیب گیاهان کتان قهوه‌ای (بَزرَک)، آویشن شیرازی، پونه و رزماری تهیه شده است. گیاه آویشن با داشتن تیمول و کارواکرل به‌عنوان ضدباکتری، ضدویروس، آنتی‌سپتیک، ضدتب، ضداحتقان و ضدالتهاب است. مواد مؤثره این گیاه موکولیتیک بوده و موجب تسهیل در خروج ترشحات از دستگاه تنفس می‌شود؛ بنابراین تأثیرگذاری بسیار خوبی بر فعالیت متابولیک فلور دستگاه گوارش دام دارد. پونه به درمان اسهال و بیماری‌های روده‌ای گوسفندان کمک می‌کند و مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی را رفع و باعث تقویت معده و دفع صفرا می‌شود. پونه به‌سبب داشتن ترکیبات ضدباکتریایی مانند آنتی‌بیوتیک عمل کرده و ضدانگلی قوی به‌حساب می‌آید. گیاه رزماری یکی از بیشترین مقادیر آنتی‌اکسیدان را در بین گیاهان دارد و اثر ضدمیکروبی گسترده، محافظت از کبد، کاهش درد کولیک، ضدتشنج، کنترل سرفه و بهبود کارکرد کلی دام را دارد.

در این مقاله سعی شد داروهای اشتها آور گوسفند و دلایل کم‌اشتهایی را بیان کنیم. با استفاده از داروهای اشتها آور گوسفندی و شناسایی علل کم‌اشتهایی و کم‌خوری در دام‌ها می‌توانید وزن گوسفندان را افزایش دهید.

برای ثبت نظرات و پیشنهادهای خود و همچنین ارتباط با مشاورین ما می‌توانید از راه زیر در تماس باشید.