گوسفند سالم ؛ مواردی برای اطلاع از سلامت گوسفند زنده

گوسفند سالم – تعیین سن گوسفند – گوسفند زنده

گوسفند سالم – تعیین سن گوسفند – گوسفند زنده

گوسفند سالم را چگونه شناسایی می‌کنند؟ در هنگام خرید گوسفند زنده باید به نکات بسیاری توجه کرد تا گوسفندی سالم و سرحال را خریداری کرد. گوسفندان بیمار می‌توانند گله را بیمار کنند و همچنین در صورت قربانی کردن ممکن است نتوان از گوشت آن‌ها استفاده کرد. به همین دلیل باید علائمی که نشان‌دهنده میزان سلامت گوسفند است را جدی گرفت و در مورد آن‌ها اطلاعاتی کسب کرد. دام‌داران با توجه به این نکته‌ها می‌توانند در خصوص سلامت گوسفندان گله خود نیز اطمینان بیشتری پیدا کنند. در این مطلب قصد داریم ابتدا به نکاتی در خصوص تشخیص سلامت گوسفند و سپس به بررسی روش‌های تعیین سن گوسفند بپردازیم. با مجتمع دام‌پروری افشار ژن همراه باشید.

گوسفند سالم را چگونه باید تشخیص داد؟
دام‌داران گاهی نیاز پیدا می‌کنند که گوسفندان را به گله خود اضافه کنند. آن‌ها باید گوسفندان سالمی را به گله اضافه کنند تا از مشکلاتی مانند شیوع بیماری‌ها جلوگیری شود. شاید یکی از مهم‌ترین اقداماتی که هر دام‌داری باید پس از خرید گوسفند جدید انجام دهد، قرنطینه گوسفند تا زمان حصول اطمینان از سلامت آن است. روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از آ‌ن‌ها می‌توان گوسفند سالم تری را برای اضافه کردن به گله انتخاب کرد. دام‌پزشکان برای شناسایی گوسفند سالم به صورت کلی از دو روش استفاده می‌کنند که این روش‌ها عبارت‌اند از:

۱- سلامت ظاهری گوسفند
بررسی نشانه‌های ظاهری ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای کسب اطلاعات در خصوص سلامت گوسفندان است. لمس مهره‌های پشت گوسفند می‌تواند اطلاعات مناسبی از میزان گوشت، چاقی و یا لاغری گوسفند به فرد بدهد. بررسی دهان، بینی و راه رفتن گوسفند از دیگر مواردی است که می‌تواند نشان‌دهنده میزان سلامت گوسفند باشد. وجود آبریزش یا ترشحات چرکی در بینی و دهان نشان‌دهنده وجود نارسایی ریه یا بیماری‌های گوناگون دیگر است. لنگیدن گوسفندان در بسیاری موارد نشانه خوبی نیست. گوسفندان در هنگام ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌لنگند.

یکی دیگر از راه‌های بررسی وضعیت گوسفند زنده کشیدن پشم آن‌ها است. اگر پشم گوسفند به راحتی کنده شد، گوسفند سالم نیست و احتمالاً با نارسایی کبد مواجه است. داشتن جثه قوی، چشمان براق، اشتهای مناسب، تحرک زیاد، پشم نرم و پوزه مرطوب از دیگر مواردی است که با توجه به آن‌ها می‌توان گفت که گوسفند سالم است. غشاهای مخاطی گوسفند سالم صورتی رنگ است و بینی، چشم و پلک‌ها صاف و به رنگ صورتی کمرنگ هستند. تغییر رنگ این قسمت‌های بدن می‌تواند نشان‌دهنده ابتلای گوسفند به بیماری باشد.

نشخوار کردن از دیگر نشانه‌هایی است که می‌توان با مشاهده آن در خصوص سلامت دام و گوسفند اطلاعاتی کسب کرد. گوسفند سالم در زمان استراحت به این کار مشغول می‌شود. به همین دلیل حتی در هنگام استراحت هم می‌توان در خصوص سلامت گوسفندان اطلاعاتی کسب کرد.

نشانه‌های بیماری ‌های گوسفندان
از مهم‌ترین علائمی که نشان‌دهنده بیمار بودن گوسفند است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارج شدن ترشحات از بینی
  • خارج شدن ترشحات از چشم
  • ورم مفاصل
  • لنگیدن
  • سرفه
  • عطسه
  • سرگیجه
  • بی‌اشتهایی
  • اسهال
  • لرزش
  • عدم تعادل
  • تب
  • خارش پوست
  • بی‌حالی
  • زرد شدن رنگ مخاط

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری‌های گوسفندان مطلب بیماری های گوسفندان ، انواع و درمان را مطالعه کنید.

۲- بررسی فیزیولوژیکی
بررسی‌های فیزیولوژیکی بسیار سخت‌تر از بررسی‌های ظاهری و عمومی است. به طور کلی می‌توان گفت که بررسی فیزیولوژیکی کار دام‌پزشک است و افراد بهتر است این کار را به متخصص آن بسپارند. تعیین سن گوسفند، بررسی دمای بدن گوسفند، تعداد تنفس در دقیقه و تعداد ضربان قلب را می‌توان ساده‌ترین نشانه‌های فیزیولوژیکی دانست که توسط دام‌پزشکان بررسی می‌شود. برای این‌که با بررسی‌های فیزیولوژیکی بیشتر آشنا شوید باید بگوییم که میانگین دمای بدن گوسفندان ۳۹٫۵ است و دمای بیشتر از این نشان‌دهنده وجود تب و بیماری در گوسفند است. گوسفندان به طور معمول ۱۹ بار در دقیقه تنفس می‌کنند و همچنین ضربان قلب آن‌ها با توجه به سن‌شان می‌تواند عددی بین ۶۰ تا ۱۲۰ باشد.

گوسفند سالم – تعیین سن گوسفند – گوسفند زنده

گوسفند سالم – تعیین سن گوسفند – گوسفند زنده

تعیین سن گوسفند
دام‌پزشکان از راه‌های متفاوتی برای تعیین سن گوسفند استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها شمردن تعداد شیارهایی است که بر روی شاخ گوسفند زنده وجود دارد. البته باید توجه داشت که چون همه گوسفندان شاخ ندارند این روش نمی‌تواند برای تعیین سن تمام گوسفندان کاربرد داشته باشد. معمولاً بررسی دندان‌ می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در خصوص سن گوسفندان به دام‌پزشکان بدهد. تعداد، شکل و میزان ساییدگی دندان‌ها از جمله مواردی است که اطلاعات مناسبی در مورد سن گوسفند به دام‌پزشک می‌دهد. گوسفند سالم در هنگام تولد دندانی ندارد اما تنها پس از یک هفته دندان‌های شیری ظاهر می‌شوند و شروع به رشد می‌کنند. بره‌ها تا رسیدن به سن دو ماهگی معمولاً ۸ دندان شیری در می‌آورند. این دندان‌های شیری با رسیدن سن گوسفند به ۱۸ ماه شروع به افتادن می‌کنند و دندان‌های بالغ و دائمی جایگزین آن‌ها می‌شود. در سن ۱۸ تا ۲۴ ماهگی معمولاً گوسفندان ۴ دندان شیری و ۴ دندان بالغ دارند. روند رویش و جایگزینی دندان‌های گوسفندان ادامه دارد و در سن ۲ سالگی گوسفندان ۶ دندان بالغ دارند. اولین دندان آسیای بالغ در سن ۲۶ ماهگی می‌روید و جای دندان شیری را می‌گیرد. با رسیدن گوسفند به ۳۴ ماهگی تمام دندان‌های شیری جای خود را به دندان‌های بالغ می‌دهند. رسیدن گوسفند به سن ۳ سالگی مساوی است با روییدن دندان‌های گوشه که این دندان‌ها آخرین دندان‌هایی است که در دهان گوسفند می‌رویند.

برای تعیین سن گوسفند زنده قبل از ۳ سالگی توجه به تعداد دندان‌ها و شیری یا بالغ بودن آن‌ها می‌تواند معیاری برای سنجش باشد. پس از این زمان و از سن ۳ سال و نیم به بعد دندان‌های گوسفند شروع به سایش می‌کنند. این سایش تا جایی ادامه دارد که دندان‌های گوسفندان در سن ۸ سالگی گرد می‌شوند. همچنین باید بدانید که به گوسفند ۶ ساله، گوسفند دندان شکسته نیز می‌گویند. دلیل این نام‌گذاری این است که در این سن دندان‌های گوسفندان شروع به لق شدن و افتادن می‌کنند.

البته دام‌داران با استفاده از روش‌های نوینی مانند رکوردگیری می‌توانند به راحتی سن دام را تشخیص دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رکوردگیری پیشنهاد می‌کنیم مطلب دامداری مدرن و نقش تعیین هویت دام در آن را مطالعه کنید.

به خاطر داشته باشید که استفاده از روش‌های نوین مانند تعیین هویت دام و یا اصلاح نژاد می‌تواند تأثیر بسیار مطلوبی بر میزان سود و درآمد دام‌داری داشته باشد. مجتمع دام‌پروری افشار ژن محصولات بی‌نظیری مانند گوسفند چندقلوزا ، گوسفند دوقلوزا ، میش دوقلوزا ، قوچ هترو ، قوچ همو ، میش هترو ، میش همو ، و گوسفندان نژاد افشار برولا را به متقاضیان عرضه می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با ما تماس بگیرید.