بیماری تب برفکی

تب­ برفكي چيست؟

تب برفکی یکی از بیماری‌های بسیار مسری و خطرناک دام‌های اهلی است که باعث ایجاد تاول و زخم در دهان، سم، پستان، پوزه و گاهی اطراف پایه شاخ می‌شود. این بیماری می‌تواند در قلب نوزاد دام‌ها ایجاد نکروز و مرگ بافتی کند و باعث مرگ آنها شود. در فصل زایش گوسفندان و بزها، شیوع این بیماری می‌تواند خسارات سنگینی به بره‌ها و بزغاله‌ها وارد کند.

آیا علائم بیماری تب برفکی در همه دام‌ها یکسان است؟

علائم بیماری تب برفکی در حیوانات مختلف تقریبا مشابه است، اما در گوسفند و بز خفیف‌تر از گاو است و ظهور تاول در دهان و پستان و سم کمتر دیده می‌شود و لنگش مهمترین علامت ظاهری بیماری در این حیوانات است.

چگونه بیماری تب برفکی منتقل می‌شود؟
بيماري تب­برفكي مي­تواند به روش­هاي مختلف وارد يك گله سالم شود. مهمترين اين راه­ها به قرار زير است: 1 – ويروس تب­برفكي همراه ذرات يا قطرات­ريز تنفسي دام­هاي آلوده مي­تواند منتشر و باعث آلودگي دام­هاي سالم شود. با توجه به خشكي و گرماي هوا اين روش انتقال در ايران زياد اهميت ندارد. 2 – دامداران، دلالان، دامپزشكان، تكنسين­هاي دامپزشكي و تلقيح مصنوعي و بازديدكنندگان از دامداري و وسايل و ابزارهاي آنها مي­توانند باعث انتقال بيماري به دام­ها و گله­هاي ديگر شوند. 3 – كاميون­هاي حمل كود به علت ريخت و پاش كود آلوده مي­توانند باعث انتقال بيماري شوند. 4 – دامي كه وارد يك دامداري و يا پرواربندي مي­شود بخصوص اگر از ميادين دام خريداري شده باشد ممكن است آلوده شده باشد، حتي احتمال دارد  دام در مسيرحمل تا دامداري و به علت آلودگي كاميون حمل و نقل آلوده شود. دامي كه در ميدان دام و يا در مسير و در داخل كاميون آلوده مي­شود ممكن است به دلايلي هيچگونه علايم باليني نشان ندهد ولي ويروس در بدن آن تكثير يابد و دفع شود و باعث بيماري در دام­هاي دامداري جديد كه وارد آن مي­شود گردد. 5 – گاهي محل دامداري كه دام­ها وارد آن مي­شوند آلوده است و باعث بيماري دام­هاي ورودي مي­گردد. اين به خصوص در پرواربندي­ها اتفاق مي­افتد كه هميشه دام­ها در آن در حال جابجايي است. 6 – در بيشتر بيماري­هاي عفوني و در هنگام بيماري تب­برفكي قبل از آنكه بيماري از نظر باليني در دام قابل مشاهده باشد مي­توان ميكروب بيماري را در خون و ساير بافت­هاي دام مشاهده كرد. بنابراين ريختن خون دام­ها در كوچه و خيابان و مزارع مي­تواند باعث آلودگي محيط و انتقال بيماري شود. 7 – معمولا امعاء و احشاء و اعضاي دامي كه در اثر بيماري تب برفكي تلف مي­شود مملو از ويروس عامل بيماري است. بنابراين رها كردن لاشه­ها و عدم دفن آنها مي­تواند باعث انتشار بيماري گردد.
چگونه می‌توان از بیماری تب برفکی جلوگیری کرد؟

برای پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی باید از آلودگی محیط جلوگیری کرد، لاشه‌های تلف شده را دفن کرد، از کشتار دام‌ها در خارج از کشتارگاه‌ها خودداری کرد و بهداشت را در هنگام ورود به دامداری‌ها و حمل و نقل کود رعایت کرد. همچنین استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده در پیشگیری از بیماری و کاهش آلودگی محیط بسیار مؤثر است.

نقش واکسیناسیون تب برفکی در پیشگیری از بیماری چیست؟
 واکسن تب برفکی به تنهایی نمی‌تواند از وقوع بیماری جلوگیری کند و در صورت افزایش میزان ورود ویروس به بدن، بیماری ممکن است ظاهر شود. بنابراین، برای جلوگیری از بیماری لازم است از آلودگی محیط با ویروس جلوگیری شود، دام‌ها را تنها در کشتارگاه‌ها کشتار کرد، بهداشت را هنگام ورود به دامداری‌ها رعایت کرد و دام‌های خریداری شده از میادین دام را قبل از ورود به گله در قرنطینه نگهداری کرد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *