بیماری آرتریت چیست؟ علائم بروز و نشانه‌ها و درمان آن چگونه است؟

بیماری آرتریت یکی از انواع بیماری گوسفندان است که بیشتر در بره‌ها بروز پیدا می‌کند و موجب می‌شود که تغییراتی دائمی در مفاصل پای گوسفندان به وجود بیاید. باید بدانید که این بیماری ممکن است چند مفصل متفاوت گوسفندان را درگیر کند که در این صورت به آن پلی آرتریت می‌گویند.

کار پرورش گوسفند و احداث دامداری شاید در ابتدا امری ساده و راحت به نظر برسد اما بر خلاف تصور بسیاری افراد نیاز به دانش و تخصص بسیاری دارد. یکی از مواردی که باید به آن توجه بسیاری داشت تا مجتمع دامپروری و دامداری بتواند سود مناسبی کسب کند، انواع بیماری گوسفندان است. گوسفندان به بیماری‌های متفاوتی مانند تب برفکی، زبان آبی، آگالاکسی و تب مالت مبتلا می‌شوند که برخی از این بیماری‌ها می‌تواند باعث توقف روند رشد، کاهش وزن، تلف شدن یک یا چند گوسفند و حتی تمام گوسفندان گله شود. به همین دلیل نیاز است که دامداران در خصوص انواع بیماری‌های گوسفندان اطلاعات کافی داشته باشند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که مطلب شایع‌ترین بیماری گوسفند ها؛ بخوانید و بدانید – بخش اول را مطالعه کنید. در این مطلب قصد داریم در خصوص بیماری آرتریت گوسفندان که یکی از انواع بیماری‌هایی است که می‌تواند بره‌ها را مبتلا کند و کار پرورش گوسفند را با اختلال مواجه کند، نکاتی را بیان کنیم. با مجتمع دامپروری افشار ژن همراه باشید.

آرتریت گوسفندان

آرتریت گوسفندان

بیماری آرتریت گوسفندان چیست؟

همان‌طور که گفتیم بیماری آرتریت گوسفندان یکی از انواع بیماری گوسفندان است که بیشتر در بره‌ها بروز پیدا می‌کند. این بیماری گوسفندان که به دلیل ورود برخی باکتری‌ها به بدن بره‌ها از طریق بند ناف، زخم‌ها و بریدگی‌ها، پیش از دوران از شیرگیری بروز پیدا می‌کند. این بیماری مفاصل بره‌ها را درگیر می‌کند و بر روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و می‌تواند سبب شود که یک یا چند مفصل از بدن بره‌ها با تغییر شکل دائمی مواجه شوند. باید بدانید این بیماری معمولاً در محل نگهداری گوسفندان که سرپوشیده است و بهداشت به صورت مناسب و اصولی در آن‌ها رعایت نمی‌شود بیشتر بروز پیدا می‌کند.

همان‌طور که گفتیم این باکتری‌ها معمولاً از طریق بند ناف، زخم‌ها و بریدگی‌های ایجاد شده بر روی پوست بدن بره‌ها وارد جریان خون آن‌ها می‌شود و باعث می‌شود تا دامداران و دامپروران با مشکلات متفاوتی مواجه شوند. از مهم‌ترین مشکلاتی که بروز این بیماری در میان بره‌ها به وجود می‌آورد، می‌توان به توقف روند رشد بره‌ها یا کاهش شدید این روند و هزینه بالای درمان اشاره کرد. البته باید توجه داشته باشید که در صورتی که گوسفندان به این بیماری دچار شده باشند، در کشتارگاه پاهای آسیب دیده تا مفصل بریده می‌شوند و همین امر می‌تواند از وزن لاشه به میزان زیادی بکاهد. همچنین باید بدانید که اگر ۴ مفصل گوسفند درگیر این بیماری شده باشد در کشتارگاه این گوسفندان حذف شده و هیچ سودی برای دامدار به همراه نخواهند داشت.

علائم بیماری آرتریت گوسفندان

بیماری آرتریت گوسفندان را باید با توجه به نشانه‌هایی شناسایی کرد. در صورت تشخیص سریع و انجام اقدامات به موقع می‌توان انتظار داشت که قبل از دائمی شدن تغییرات در مفصل، بره‌های مبتلا به این بیماری گوسفندان درمان شوند. از مهم‌ترین علائم ابتلای گوسفندان به این بیماری سختی در حرکت، وجود مشکل در بلند شدن و لنگیدن بره‌ها اشاره کرد. بسیاری از بره‌های مبتلا به این بیماری ترجیح می‌دهند در گوشه‌ای دراز بکشند و هیچ تحرکی نداشته باشند. البته باید بدانید که در برخی موارد بره مبتلا به این بیماری هیچ علائمی از خود بروز نمی‌دهد.

راه‌های ابتلا به آرتریت

بره‌ها از راه‌های متفاوتی به این بیماری مبتلا می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • در هنگام تولد عفونت از طریق بند ناف وارد بدن آن‌ها شود.
  • زخم‌هایی که در هنگام علامت‌گذاری به وجود می‌آیند.
  • زخم‌هایی که در هنگام پشم‌چینی به وجود می‌آیند.
  • زمانی که پس از پشم‌چینی در محیط‌های متراکم و آلوده نگهداری شوند.
  • زخم‌هایی که از طرق مختلف مانند گاز سگ، اشیا تیز، خار گیاهان و سیم‌های خاردار به وجود می‌آید.

درمان بیماری آرتریت

با توجه به این‌که این بیماری توسط باکتری‌های متفاوتی ایجاد می‌شود به همین دلیل باید برای درمان آن از آنتی‌بیوتیک متناسب با آن باکتری استفاده کرد. توجه داشته باشید که این آنتی‌بیوتیک‌ها و میزانشان باید توسط دامپزشک تجویز شود تا روند درمان به درستی انجام شود. همان‌طور که گفتیم در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده شود و روند درمان آن به خوبی طی شود می‌توان انتظار بهبودی بره‌ها را داشت در غیر این صورت تغییرات به وجود آمده در مفاصل آن‌ها دائمی خواهد شد. باید بدانید که در صورتی که میزان لنگش گوسفند شدید باشد و یا به شدت لاغر شده باشد دیگر احتمال بهبودی آن‌ها وجود ندارد و بهتر است که دام ذبح شود.

بیماری آرتریت

بیماری آرتریت

پیشگیری از بروز بیماری آرتریت

پیشگیری از بروز این بیماری را می‌توان راهی مناسب‌تر و بهتر از درمان آن دانست. به همین دلیل برای پیشگیری از بروز بیماری آرتریت گوسفندان در میان گله باید به برخی نکات توجه داشت. اولین نکته‌ای که توجه به آن می‌تواند مانع بروز این بیماری شود، مدیریت مناسب گله است. این کار باعث می‌شود تا با بررسی منظم گوسفندان در صورت احتمال ابتلای آن‌ها به هر یک از بیماری‌های گوسفندان، سریعاً متوجه شد و با قرنطینه گوسفند مورد نظر از شیوع انواع بیماری گوسفندان در گله جلوگیری کرد و اقدامات لازم را انجام داد. همچنین باید توجه داشته باشید که بره‌ها در فضایی مناسب قرار داشته باشند و از ازدحام بیش از حد آن‌ها در فضای بسته جلوگیری شود. دومین نکته‌ای که توجه به آن می‌تواند در عدم ابتلای گوسفندان به بیماری آرتریت نقش داشته باشد توجه به محل زایش بره است. تمیز، خشک و پاکیزه بودن محل زایش بره می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. همچنین باید بند ناف بره را پس از به دنیا آمدن به خوبی با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب تمیز و ضدعفونی کرد.

شماره‌گذاری مناسب و پشم‌چینی صحیح از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود؛ زیرا زخم‌ها و بریدگی‌هایی که در این زمان بر روی پوست بره‌ها به وجود می‌آید را می‌توان محلی مناسب برای ورود باکتری‌ها به جریان خون بره‌ها دانست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پشم‌چینی و شماره‌گذاری بره‌ها می‌تواند ۴ تا ۷ برابر خطر ابتلای آن‌ها به آرتریت گوسفندان را افزایش دهد. تمیز و ضدعفونی کردن تجهیزات، ضدعفونی کردن زخم‌ها و بریدگی‌ها و عدم نگهداری بره‌های زیاد در محیط‌های کوچک از مواردی است که می‌تواند در هنگام شماره‌گذاری و پشم‌چینی احتمال ابتلای بره‌ها را به این بیماری گوسفندان کاهش دهد.

توجه به زخم‌هایی که به دلیل گیر کردن به خارها، سیم‌های خاردار و اشیا دیگر به وجود می‌آید و ضدعفونی کردن این زخم‌ها از دیگر راه‌هایی است که می‌توان به کمک آن احتمال ابتلای بره‌ها به بیماری آرتریت را کاهش داد.

تزریق واکسن گوسفند در زمان مناسب به میش نیز از دیگر روش‌هایی است که باعث می‌شود تا پادتن‌های لازم در بدن بره‌ها وجود داشته باشد و یا از طریق شیر آغوز به آن‌ها برسد. به همین دلیل واکسیناسیون می‌تواند احتمال بیمار شدن آن‌ها کاهش یابد. همچنین تزریق واکسن به بره‌هایی که به سن ۴ تا ۶ هفتگی رسیده‌اند، یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از ابتلای آن‌ها به بیماری آرتریت است.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب بیماری تب برفکی چیست و چگونه باید از شیوع آن جلوگیری کرد؟ را مطالعه کنید.