میش باردار و مدیریت آن در دو ماه پایانی آبستنی

میش باردار - آبستنی

میش باردار – آبستنی

میش باردار و مدیریت آن به طور صحیح و تغذیه مناسب آن در دو ماه پایانی آبستنی مسئله ای ضروری در سود آوری گله داشتی می باشد. ۷۵% وزن بره در ۶ تا ۷ هفته پایانی آبستنی رشد کرده است و به همین دلیل این دوره ، زمانی بسیار مهم می باشد. این رشد سریع جنین در ۶-۷ هفته پایانی نیازهای غذایی و مراقبی میش را نیز افزایش می دهد. دیگر خوراک نرمال و خوراک های کاه پایه پاسخگوی نیاز میش در این دوره نمی باشد. در مورد جیره غذایی گوسفند در شرایط عادی مطالعه بفرمایید. در ادامه به مطالبی پیرامون تغذیه میش باردار می پردازیم.

در ۶ الی ۷ ماه پایانی تکیه بر کاه و سیلاژ به دلایل ذیل می تواند پر خطر باشد :

  1. عدم تامین مواد غذایی کافی مورد نیاز میش باردار در این دوره
  2. عدم تامین مواد کافی و ضروری در این دوره همچون پروتئین، ویتامینها و مواد معدنی
  3. کاه با کیفیت بالا ممکن از برای میشی که تک قل باردار است کافی باشد لیکن در مواردی که چندقلوزایی داریم وجود کنستانتره ضروری به نظر می رسد

میزان کنستانتره مورد نیاز بر حسب کیفیت سیلاژ متفاوت می باشد. با انجام آزمایش علوفه سیلاژ میتوان مقدار دقیق کنستانتره مورد نیاز برای میش باردار در دو ماه پایانی را بدست آورد.
در هنگام بررسی میزان کنستانتره برای میش ها در پایان دوره آبستنی چند فاکتور اصلی لحاظ می گردد.

۴ فاکتور مهم در تعیین میزان کنستانتره در دو ماه پایانی آبستنی :

  1. تعداد بره در شکم میش
  2. مرحله آبستنی و اینکه چند هفته مانده به زایش
  3. امتیاز بدنی میش
  4. کیفیت علوفه و سیلاژ 

در خصوص خوراک کنستانتره در دوره پایانی آبستنی به مسائل ذیل توجه کنید :

  1. به جهت کاهش هزینه ها به مواد تشکیل دهنده جیره دقت کنید تا بیشتر از نیاز و یا کمتر از نیاز نباشد.
  2. میزان ایده آل پروتئین خام جیره برای میش باردار در این دوره ۱۷-۱۸% می باشد.
  3. از منابع پروتئینی کیفیت بالا استفاده کنید تا میزان شیردهی افزایش یابد. توجه داشته باشید که بالاترین کیفیت منبع پروتئین سویا می باشد.
  4. در جیره غذایی میش باردار در این دوره از غلات (ذرت، جو، گندم) به میزان مناسب استفاده کنید تا به حداکثر دریافت انژری دست یابید.
  5. از تامین کافی مواد معدنی و ویتامین ها در جیره میش باردار اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال میزان کافی کلسیم و منیزیم (Cal-mag) احتمال ابتلای دام به تب شیر (milk fever) و یا کم منیزیمی خون پس از زایش (hypomagnesemia یا grass tetany post-lambing) را کاهش می دهد.
  6. میزان کنستانتره را از مقادیر کم شروع کنید و به مرور آن را افزایش دهید.

در ضمن مجتمع دام‌پروری افشار ژن محصولات بی‌نظیری مثل قوچ هترو ، قوچ همو ، میش هترو ، میش همو ، گوسفند چندقلوزا ، گوسفند دوقلو زا ، میش چندقلوزا و میش دوقلوزا را به متقاضیان عرضه می‌کند. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.