دانستنی های جالب درباره گوسفندان

دانستنی های جالب درباره گوسفندان شامل ویژگی‌ها و موارد شگفت‌انگیزی است. گوسفندان جزء مفیدترین حیوانات اهلی به‌شمار می‌روند. امروزه بیش از یک میلیارد گوسفند اهلی از نژادهای مختلف در سراسر جهان وجود دارد. گوسفندان حیوانات نشخوار کننده هستند و برای استفاده از علوفه و مواد خشبی خلق شده‌اند. معده این حیوانات دارای حفره‌های متعددی است که کمک بسیاری به هضم غذا می‌کند. بیشتر گوسفندان دارای شاخ‌های بزرگ و مارپیچی هستند که از کراتین ساخته شده‌اند. به‌طورکلی گوسفندان اهلی تنها یک گونه از گوسفند هستند، اما گونه وحشی آن‌ها بین 5 تا 6 تا گونه است. اندازه گوسفندان نسبت به یکدیگر متنوع بوده و طول آن‌ها بین 120 تا 180 سانتی‌متر و در شانه بین 65 تا 127 سانتی‌متر است. گوسفند وحشی نسبت به گونه‌های اهلی بزرگ‌تر است. بزرگ‌ترین گونه گوسفند وحشی (آرگالی) 1.2 متر ارتفاع دارد. همچنین آن‌ها شاخ‌های بلندتری دارند که برای دفاع از خود در برابر شکارچیان استفاده می‌کنند. گوسفندها موجودات شگفت‌انگیزی هستند که شایسته شناخته شدن هستند. شما واقعاً درباره گوسفندان و حقایق زندگی آن‌ها چه می‌دانید؟ در ادامه قصد داریم به برخی از این حقایق اشاره کنیم.

حقایق شگفت‌انگیز در مورد گوسفندان

در ادامه لیستی از واقعیت‌های فوق‌العاده در مورد گوسفند برای شما بیان می‌کنیم. دانستنی های جالب درباره گوسفندان شامل موارد زیر هستند:

حس بویایی عالی

گوسفندها حس بویایی فوق‌العاده‌ای دارند و غدد بویایی خاصی در جلوی چشم و بین سم‌هایشان قرار دارد تا به آن‌ها کمک کند! میش‌ها یاد می‌گیرند که بره‌های خود را با بوی منحصربه‌فردشان تشخیص دهند.

دانستنی های جالب درباره گوسفندان

مردمک‌های مستطیلی مشابه بزها

مردمک‌های مستطیل شکل، به آن‌ها اجازه می‌دهد میدان دید بین 270 تا 320 درجه داشته باشند. این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند تقریباً همه چیز را در اطراف خود مشاهده کنند، بدون نیاز به چرخاندن سرشان! به جز آنچه که مستقیماً در پشت سر آن‌ها قرار دارد. گوسفندان محدوده بصری بسیار چشمگیری دارند، به‌خصوص زمانی‌که سرشان برای چریدن پایین است. میدان دید انسان‌ها به طور متوسط ​​حدود 155 درجه است. این ویژگی برای گوسفند بسیار مفید است، زیرا آن‌ها طعمه هستند و باید همیشه مراقب شکارچیان باشند.

انواع گسترده نژادی

بیش از 1000 نژاد گوسفند متمایز در سراسر جهان وجود دارد. تمام این نژادهای مختلف، دارای ویژگی‌های بسیار منحصربه‌فردی هستند. برخی از نژادهای گوسفندان مانند هبریدان و ناواهو چورو دارای ژن پلیسرات هستند، به این معنی که توانایی رشد 2، 4 و حتی 6 شاخ را دارند! گوسفند نژاد Racka از این نظر منحصربه‌فرد است که گوسفند نر و ماده آن، دارای شاخ‌های بلند مارپیچی هستند. گوسفند نژاد نجدی دارای موهای بلند و ابریشمی است و مانند دیگر نژادها موهای مجعد دارد.

[wbcr_php_snippet id=”6222″ title=”post link 1″]

توانایی خود درمانی

گوسفندان از گیاهان و سایر موادی که هیچ ارزش غذایی برای آن‌ها ندارند، تنها برای پیشگیری یا درمان بیماری استفاده می‌کنند و به بچه‌های خود آموزش می‌دهند که همین کار را انجام دهند. همچنین گوسفندها حس چشایی فوق‌العاده‌ای دارند و حتی می‌توانند از آن برای تمایز بین گیاهان و مواد به‌منظور خوددرمانی استفاده کنند.

پیچیدگی عاطفی

گوسفندها از نظر عاطفی حیوانات پیچیده‌ای هستند و درست مانند انسان‌ها می‌توانند طیف وسیعی از احساسات را تجربه کنند. بسیاری از مطالعات، توانایی گوسفندان در احساس ترس، عصبانیت، بی‌حوصلگی، غم و شادی را شناسایی کرده‌اند. احساسات گوسفند می‌تواند بسیار پیچیده باشد و شامل تعامل بین احساسات و شناخت آن‌ها باشد؛ به‌عنوان‌مثال، شاید باور نکنید طبق مطالعات علمی انجام شده، گوسفندها می‌توانند بدبین و خوش‌بین باشند!

گوسفندها مانند گونه‌های مختلف دیگر از جمله انسان، صداهای متفاوتی برای برقراری ارتباط با احساسات استفاده می‌کنند. همچنین آن‌ها احساسات را با حالات چهره نشان و تشخیص می‌دهند.

دانستنی های جالب درباره گوسفندان

همجنس‌گرایی در برخی موارد

از دانستنی های جالب درباره گوسفندان، همجنس‌گرا بودن برخی از آن‌ها است. تقریباً ممکن است در تمام گونه‌های حیوانات نمونه‌هایی از همجنس‌گرایی وجود داشته باشد. گوسفندان جزء حیواناتی هستند که مانند انسان‌ها تمایل به همجنس‌گرایی دارند. براساس تحقیقات انجام شده 8 درصد از گوسفندان نر تمایل دارند با نرهای دیگر جفت‌گیری کنند، حتی هنگامی‌که گوسفندهای ماده در کنار آن‌ها هستند. در بسیاری از گونه‌های جانوری، نرها تحت شرایط خاصی با نرها و ماده‌ها با ماده‌ها جفت می‌شوند، اما در گوسفندان این تمایل مادام‌العمر است. به‌طورکلی قوچ‌هایی که جفت‌گیری با میش‌ها را ترجیح نمی‌دهند، تفاوت‌های کوچک، اما مشخصی در مغز به نام هیپوتالاموس دارند. به طور معمول از هر 10 قوچ یکی از آن‌ها می‌تواند همجنس‌گرا باشد.

بهره هوشی

گوسفندها، حیوانات باهوشی هستند. یکی از مطالعه‌ها نشان می‌دهد که گوسفندان می‌توانند یاد بگیرند که چگونه در یک مسیر پرپیچ‌وخم و پیچیده حرکت کنند و علاوه‌براین دام‌های دیگر را در خط پایان مشاهده نمایند.

مشخص شده است گوسفندان برای به‌خاطر سپردن نحوه عبور سریع از مسیرهای پرپیچ‌وخم از حافظه عالی خود استفاده می‌کنند. به طور معمول گوسفندها ممکن است بامزه و باهوش باشند. این نوع دام‌ها حتی قادر به تشخیص چهره انسان هستند! در حقیقت، گوسفندها می‌توانند تا 50 چهره افراد را برای بیش از دو سال به‌خاطر بسپارند. آن‌ها این کار را با استفاده از فرایند عصبی مشابه بخشی از مغز که انسان برای به‌خاطر سپردن از آن استفاده می‌کند، انجام می‌دهند.

[wbcr_php_snippet id=”6301″ title=”post link 2″]

دوستی با هم‌نوعان

گوسفندها دوستان قابل‌اعتماد و همدلی پیدا می‌کنند. گوسفندها تنها با هم‌نوعان خود دوستی ایجاد نمی‌کنند. آن‌ها به‌طورکلی گوسفندان ماده (میش) مادرانی بسیار دلسوز هستند و با بره‌های خود پیوندهای عمیقی ایجاد می‌کنند که وقتی بیش از حد دور می‌شوند، می‌توانند آن‌ها را با صدای خود (بله) تشخیص دهند.

گوسفندها با ایجاد پیوندهای عمیق و پایدار و حمایت از دیگر گوسفندان ضعیف‌تر در هنگام دعوا، می‌توانند بهترین دوست برای یکدیگر باشند. گوسفندها حتی هنگام ازدست‌دادن دوستانشان در زمان گم‌شدن غمگین می‌شوند. چراکه گوسفندان طیف وسیعی از احساسات را تجربه می‌کنند. گوسفندان نسبت به دوستان خود بسیار وفادار و مهربان هستند. در واقع، گوسفندها آنقدر از یکدیگر حمایت می‌کنند که حتی با نگاه‌کردن به صورت هم می‌توانند اضطراب را در ظاهر یکدیگر تشخیص دهند. گوسفند حتی می‌تواند حالات مختلف صورت انسان را تشخیص دهد. گوسفندها قادرند بین لبخند و اخم روی صورت انسان تمایز قائل شوند و مانند انسان‌ها لبخند را ترجیح می‌دهند.

دردسر‌های رشد پشم

پشم گوسفند همیشه درحال‌رشد است. انواع گوسفندان وحشی برخلاف گوسفندان اهلی به طور طبیعی هرسال ریزش پشم بیشتری دارند. به‌طورکلی پشم گوسفندان اهلی بیش از حد رشد می‌کند و در صورت قیچی نشدن می‌تواند بسیار خطرناک باشد. رشد بیش از حد پشم گوسفندان در فصل گرما می‌تواند مشکل‌ساز شود و حتی امکان دارد کشنده باشد. در سال 2004 گوسفندی به نام شرک مرینو به‌دلیل ترس از قیچی کردن پشم خود، 6 سال در غار مخفی شد. با پیدا کردن گوسفند شرک مرینو، بالاخره پشم‌های او را چیدند. جالب است بدانید که مقدار این پشم‌ها به‌اندازه ساخت 20 کت‌وشلوار بود.

دانستنی های جالب درباره گوسفندان

دردسرهای افتادن و ناتوانی در برگشت به حالت اولیه

گوسفندها اگر به پشت بیفتند نمی‌توانند خودشان را به حالت اولیه برگردانند. گوسفندان باردار و یا آن‌هایی که اضافه‌وزن دارند، درصورتی‌که به پشت بیفتند، به‌سختی می‌توانند خود را به حالت اولیه برگردانند. اگر گوسفندی را در این موقعیت دیدید، به او کمک کنید تا به حالت اول خود برگردد.

فیلتروم یا همان لب بالایی

گوسفندان در لب بالایی خود شیاری دارند که آن را به دونیم تقسیم می‌کند. به شیارهایی که لب بالایی گوسفند را به دونیم تقسیم می‌کند، فیلتروم گفته می‌شوند. گوسفندها چرندگان بسیار حساسی هستند که ترجیح می‌دهند تنها بهترین پوشش گیاهی را بخورند. فیلتروم به آن‌ها اجازه می‌دهد تا برگ‌ها و سایر گیاهان پوششی را که دوست دارند، انتخاب کنند.

قدرت دیدن رنگ‌ها

گوسفند می‌تواند برخی از رنگ‌ها شامل بنفش، آبی، فیروزه‌ای، سبز، زرد و نارنجی را ببیند. درحالی‌که آن‌ها از نظر فنی، توانایی دیدن رنگ قرمز را دارند. به طور معمول گوسفندان نمی‌توانند بین رنگ‌ها تمایز قائل شوند.

تشخیص چهره‌

آیا می‌دانستید که گوسفندها در تشخیص چهره‌ها عالی هستند؟ در یک مطالعه، دانشمندان از گوسفندان آموزش تشخیص چهره افراد مشهوری مانند باراک اوباما، اما واتسون و جیک جیلنهال را گرفتند. بعد از تغییر تصویر و در زاویه‌های متفاوت، همچنان گوسفندها قادر به تشخیص چهره‌ها بودند.

در این مقاله به دانستی های جالب درباره گوسفندان پرداختیم. گوسفندان دارای ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای هستند که دانستن این خصوصیات می‌تواند بسیار جالب باشد.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.