حشرات مزاحم در دامداری

حشرات مزاحم در دامداری می‌توانند یکی از معضلات مهم و اساسی برای تمام دامداری‌های روستایی باشند. از اصلی‌ترین عوامل انتقال‌دهنده میکروب‌ها و عفونت به دام‌های زنده، حشرات مزاحم هستند. این نوع حشرات علاوه‌بر آزاردهنده بودن، موجب بیماری‌های مختلفی در گوسفندان می‌شوند. در این صورت این حشرات می‌توانند برای گوسفندان مضر باشند و خسارات بسیار زیادی به دامداران وارد کنند. حشرات مزاحم در دامداری شامل موارد مختلفی از جمله کنه، کک، شپش و جرب هستند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های جداگانه‌ای دارند. یکی از عوامل مهم برای جذب حشرات، محیط نگهداری دام‌ها محسوب می‌شود.

حشرات مزاحم جذب موادی نظیر فضولات، زباله‌های موجود در دامداری، مواد علوفه‌ای و غذای دام می‌شوند. اگر اقدامات درست و اصولی برای ازبین‌بردن حشرات انجام نشود، مگس‌ها مخصوصاً نوع گزنده آن‌ها می‌توانند به سلامت دام‌ها آسیب‌های بسیار زیادی وارد نمایند. دفع حشرات مزاحم و کاهش جمعیت برای هنگامی‌که تعداد آن‌ها در مراکز پرورش گوسفندان زیاد نشده، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای ممانعت از ایجاد یک مشکل بزرگ و کاهش تعداد حشرات مزاحم، باید بلافاصله برای کنترل آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید.

حشرات مزاحم در دامداری

اهمیت محافظت از دامداری‌ها در برابر حشرات

یکی از عواملی که می‌تواند نقش کلیدی در انتقال بیماری‌ها، کاهش مصرف خوراک دام‌ها و ایجاد خسارات بزرگ مالی داشته باشد، وجود حشرات مزاحم است. براساس مطالعات انجام شده بر روی برخی از دام‌ها مشخص شده مشکلاتی که حشرات در دامداری‌ها ایجاد کرده‌اند، می‌توانند موجب کاهش نرخ رشد تا 300 گرم گوشت و 500 میلی‌لیتر شیر در روز شوند. همین‌طور می‌توان گفت وجود حشرات در مرغداری نیز می‌تواند یکی از مشکلات مشابه را در کاهش راندمان تولید ایجاد کند. با استفاده از گزینه‌های مرتبط با کنترل حشرات، دامداران باید باهدف کاهش جمعیت آن‌ها، اقدامات را به‌موقع انجام دهند. برای ازبین‌بردن مگس‌های مزاحم می‌توانید اقدام به تمیزکردن محیط زندگی گوسفندان با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده کنید. مدیریت صحیح و جمع‌آوری منظم فضولات دام‌ها می‌تواند در کاهش حشرات مزاحم نقش مهمی داشته باشد.

روش‌های ازبین‌بردن مگس‌ها و حشرات در دامداری

با آغاز فصل گرما، مگس‌ها و حشرات به دامداری‌ها حمله می‌کنند. وجود حشرات می‌توانند برای دامدارها خسارات سنگینی را به بار بیاورند. در این صورت دامداران همیشه به‌دنبال روشی برای ازبین‌بردن حشرات موجود در دام‌ها هستند. حشرات و مگس‌ها با توجه به مناطق جغرافیایی که دام‌ها قرار دارند، متفاوت هستند. برخی از آن‌ها فقط باعث آزار و اذیت فیزیکی می‌شوند و در بهداشت گوسفندان اختلال ایجاد می‌کنند. برخی دیگر از آن‌ها موجب آسیب‌های جدی‌تری می‌شوند. از آسیب‌های جدی این نوع حشرات می‌توان به نیش‌زدن، خون‌خوار بودن و تولید میازمی اشاره کرد. حشرات می‌توانند باعث انتقال بیماری‌های عفونی به بدن انسان و دام‌‎ها شوند، در نتیجه باید بلافاصله اقدامات لازم را برای ازبین‌بردن آن‌ها انجام دهند.

[wbcr_php_snippet id=”6222″ title=”post link 1″]

رعایت بهداشت برای ازبین‌بردن مگس در دامداری

رعایت بهداشت یکی از موارد مهمی برای کنترل تولید حشرات در دامداری محسوب می‌شود. یکی از اقدامات بهداشتی در این زمینه می‌توان به دفع صحیح و کنترل فاضلاب در دامداری‌ها اشاره کرد. سعی کنید تاحدامکان بستر نگهداری دام‌ها و غذای آن‌ها خشک باشد. در هنگام زایمان گوسفندان (تولد بره) ترشحاتی در بدن دام وجود دارد که باعث جذب حشرات می‌شود. برای کاهش حشرات می‌توانید این ترشحات را شست‌وشو دهید. همین‌طور می‌توان گفت باید به‌صورت روزانه بستر دام‌ها را تمیز کنید تا مانع تکثیر حشرات و مگس‌ها شوید. یکی از روش‌های طبیعی برای کنترل و دفع حشرات، رعایت بهداشت است.

استفاده از سم برای ازبین‌بردن مگس در دامداری

استفاده از سموم و مواد شیمیایی، یکی از راهکارها برای ازبین‌بردن حشرات مزاحم در دامداری به‌شمار می‌رود. شما می‌توانید از روش‌های مختلفی از سم حشرات برای ازبین‌بردن مگس‌های مزاحم استفاده نمایید. ازآنجایی‌که این نوع سم به‌صورت مستقیم بر روی مگس اسپری می‌شود؛ بنابراین باید هنگامی انجام شود که حشرات تحرک کمتری دارند. بهترین زمان برای سم‌پاشی غروب، شب و صبح زود است. برای رسیدن به نتایج بهتر باید این کار بعد از 2 یا 3 هفته مجدداً تکرار شود. از دیگر روش‌ها می‌توان به استفاده از طعمه اشاره کرد. در این صورت سم را در نواحی تجمع حشرات قرار دهید و مگس‌های مرده را جمع‌آوری کنید و مجدداً سم جدیدی را مکان قرار دهید. اسپری کردن سم بر روی کودهای دام‌ها از دیگر روش‌ها برای ازبین‌بردن مگس‌ها به‌شمار می‌رود که باعث کنترل لاروها می‌شود.

حشرات مزاحم در دامداری

ازبین‌بردن مگس در دامداری با افزودنی‌های خوراکی

در این روش، دامداران برای کنترل تولید حشرات مزاحم، اقدام به اضافه‌کردن افزودنی‌های خوراکی به غذای گوسفندان می‌کنند. دام‌ها با خوردن این افزودنی‌های خوراکی، از طریق مدفوع آن‌ها را دفع می‌کنند. وجود این مواد افزودنی در مدفوع گوسفندان باعث ازبین‌بردن و تخریب تخم یا لارو مگس می‌شود، البته تأثیرگذاری این روش موقتی بوده و در نواحی مرطوب تأثیر چندانی ندارد.

[wbcr_php_snippet id=”6301″ title=”post link 2″]

انتخاب بهترین روش برای ازبین‌بردن مگس در دامداری

در مطالب فوق به چند مورد از روش‌های ازبین‌بردن حشرات و مگس‌های مزاحم در دامداری اشاره شد. به‌طورکلی وجود این حشرات امکان دارد خسارات جبران‌ناپذیری برای انتقال بیماری‌ها و کاهش مقدار کیفیت شیر به‌دنبال داشته باشد. این نکته را در نظر داشته باشید، این روش‌ها هنگامی می‌توانند تأثیرگذار باشند که بهداشت دام‌ها به‌صورت کامل رعایت شود. در غیر این صورت استفاده از این روش‌ها نمی‌تواند تأثیرگذاری چندانی داشته باشد و تنها موجب صرف هزینه‌های بسیار زیادی می‌شود. همین‌طور می‌توان گفت برای انتخاب شیوه مناسب باید موارد دیگری نظیر انواع حشرات موجود، نواحی تخم‌گذاری، آگاهی از زمان تخم‌گذاری و تبدیل به حشرات را بدانید و براساس این موارد روش مناسب برای مبارزه با آن‌ها در نظر گرفته شود.

ازبین‌بردن مگس‌ها با ساخت تله

ازآنجایی‌که حشرات مزاحم می‌توانند مشکلات بسیار زیادی را برای دام‌ها ایجاد کنند؛ بنابراین افزایش جمعیت گوسفندان یک بحران محسوب می‌شود. ضروری است دامداران باید به‌سرعت اقدام به پیشگیری نمایند. تله‌های مگس‌ها را می‌توانید به‌سادگی تهیه کنید و آن را بسازید. شما می‌توانید با استفاده از لوازم زیر برای ازبین‌بردن مگس‌ها، تله بسازید.

  1. ابتدا یک بطری پلاستیکی دو لیتری تهیه کنید و بخش فوقانی آن را برش دهید.
  2. سوراخ‌های بسیار ریزی در پایه بطری ایجاد نمایید تا اجازه خروج به آب باران داده شود.
  3. طعمه را در درون بطری قرار دهید (غذای دام یا یک ماده شبیه زباله در قسمت انتهای بطری قرار دهید).
  4. بخش بالای بطری را به قسمت باقی‌مانده برگردانید و از گیره برای چسباندن آن در نواحی موردنظر استفاده نمایید.
  5. نخ‌ها را به گیره‌های کاغذ بچسبانید و بطری را روی دیوار یا در نزدیک درب آویزان نمایید.

در این صورت شما یک تله از مواد اولیه بسیار ساده آماده کرده‌اید. استفاده از این تله می‌تواند در کاهش جمعیت مگس‌ها مؤثر واقع شود.

حشرات مزاحم در دامداری

انواع حشرات مزاحم در دامداری

انواع حشرات مزاحم در دامداری شامل موارد زیر می‌شوند:

کنه‌ها

یکی از حشرات خطرناک در بین انواع دام‎ها، کنه‌ها هستند که نقش کلیدی در منتقل کردن بیماری‌های مختلف دارند. کنه‌ها برای تغذیه خود به پوست گوسفندان می‌چسبند و خون آن‌ها را می‌مکند. کنه‌ها علاوه‌بر انتقال بیماری، می‌توانند موجب کاهش وزن، لاغر شدن دام، کم‌شدن تولید شیر و گوشت شوند. وجود خون در ادرار و زردی از انواع بیماری‌هایی است که از طریق کنه‌ها به گوسفندان انتقال داده می‌شود.

 کک‌ها

از دیگر انواع حشرات مزاحم، می‌توان به کک‌ها اشاره کرد. برای ازبین‌بردن این حشرات باید دامداران تلاش بسیار زیادی انجام دهند، چراکه دفع آن‌ها بسیار مشکل است، به‌طوری‌که حتی سم‌های مختلف نیز نمی‌توانند باعث رفع کامل کک‌ها شوند. کک‌ها مانند اغلب حشرات برای گوسفندان خطرناک بوده و موجب منتقل شدن بیماری‌های متعددی در دام‌ها، به‌ویژه گوسفندان می‌شوند. کک‌ها با گزش گوسفندان موجب ایجاد ناراحتی در آن‌ها شده و خون بدنشان را خارج می‌کنند. از جمله بیماری‌هایی که در اثر گزش کک‌ها ایجاد می‌شوند، شامل طاعون خیارکی و تیفوس هستند. برای ازبین‌بردن این کک‌های آزاردهنده باید اقدامات بهداشتی را برای گوسفندان در دستور کار خود قرار دهید. همچنین اقدام به سم‌پاشی جایگاه گوسفندان کنید.

شپش‌ها

شپش‌ها جزء حشرات مزاحم در دامداری محسوب می‌شوند و می‌توانند مشکلات بسیار زیادی را برای گوسفندان و دامداران ایجاد نمایند. شپش‌ها شامل دو نوع مختلف، گزنده و خون‌خوار هستند. شپش‌های گزنده در گوسفندان موجب بیماری‌های پوستی می‌شوند، البته این نوع حشرات اغلب در طیور مشاهده می‌شوند. از علائم شپش‌های گزنده ریزش مو، خارش شدید پوست و ایجاد دلمه بر روی پوست است. شپش‌های خون‌خوار برخلاف گزنده‌ها بیشتر در گوسفندان و سایر دام‌ها مشاهده شده و علاوه‌بر بیماری‌های مختلف موجب کم‌خونی در دام‌های مبتلا می‌شوند. برای ازبین‌بردن شپش‌ها، ابتدا گوسفندان مبتلا را از دیگر دام‌ها تفکیک کنید. در ادامه دام‌های مبتلا را به‌وسیله ترکیبات ارگانوفسفر که به‌صورت پودری است، درمان کنید. بهتر است این ترکیبات را به‌صورت مستقیم بر روی قسمت‌هایی از بدن دام که آلوده هستند، بریزید.

جرب‌ها

از عوامل مؤثر در بروز بیماری‌های پوستی نظیر ریزش مو، پشم و درماتیت در گوسفندان می‌توان به وجود حشراتی نظیر جرب‌ها اشاره کرد. اگر گوسفندان به جرب مبتلا شوند، باید بلافاصله برای درمان آن‌ها اقدامات لازم انجام شود. برای ازبین‌بردن جرب‌ها می‌توانید توسط حشره‌کش‌های تزریقی سیستمیک اقدام کنید. همچنین می‌توانید گوسفندان و دام‌ها را با استفاده از سموم فوسمات حمام دهید.

در این مقاله سعی شد در رابطه با حشرات مزاحم در دامداری بحث کنیم. حشرات مزاحم شامل انواع مختلفی هستند و برای ازبین‌بردن هرکدام از آن‌ها باید از روش‌های خاصی استفاده کنید. دامداران باید به نکات بهداشتی گوسفندان خود توجه خاصی داشته باشند و به‌صورت منظم جایگاه آن‌ها را ضدعفونی کنند. با رعایت نکات مهم و اصولی در بهداشت جایگاه گوسفندان می‌توانید از مبتلا شدن دام‌ها به این نوع حشرات خودداری نمایید.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.