ترس در گوسفند را چطور کنترل کنیم؟

ترس در گوسفند و رفتار گوسفند

ترس در گوسفند چطور اتفاق می‌افتد؟ چه چیزی‌هایی باعث ترس در گوسفندان می‌شود؟ رفتار گوسفند در زمان ترس چگونه است؟

ترس در گوسفند چطور اتفاق می‌افتد؟ چه چیزی‌هایی باعث ترس در گوسفندان می‌شود؟ رفتار گوسفند در زمان ترس چگونه است؟ ترس و استرس چه اثری بر پرورش گوسفند دارد؟ این‌ها سوال‌هایی هستند که ممکن است ذهن هر کسی که علاقه‌مند به پرورش و نگه‌داری گوسفند باشد را به خود مشغول می‌کند. رفتار شناسی گوسفندان در مقاله ای دیگر مورد بررسی قرار گرفته است، اما اکنون به بررسی‌ای جزئی‌تر می‌پردازیم تا بتوانیم بهتر با شرایط نگهداری و پرورش گوسفند آشنا بشیم. در ادامه با مجتمع افشارژن همراه باشید.

علل و عوامل ترس در گوسفند

پرورش گوسفند نیازمند یادگیری درک نیازهای گوسفندان است و این به شما کمک می‌کند تا بتوانید کارهایی را که باید انجام دهید تا از احساس نگرانی، ناراحتی، استرس و ترس در گوسفند ها جلوگیری کند به درستی پیاده‌سازی کنید و با انجام این کارها گوسفندان خود را از ترس و پریشانی نجات دهید.

حس گروه‌گرایی گوسفند

گوسفندان حیواناتی هستند که معمولاً طعمه دیگر حیوانات درنده می‌شوند، به این معنی که آن‌ها به طور طبیعی همیشه مراقب و نگران خطر هستند و احساس می‌کنند باید در گله خود باشند تا محافظت شوند و این جزئی از رفتار گوسفند ها است. به همین دلیل، گوسفندان ممکن است کاملاً ترسیده به نظر برسند، خصوصاً وقتی که برای اولین‌بار به فضای جدید آورده می‌شوند. هنگامی که گوسفندان خود را برای اولین‌بار به فضای نگهداری می‌آورید، نباید زیاد کسی دور و برشان باشد تا باعث ایجاد ترس در گوسفند نشود. آن‌ها باید در اسرع وقت با گوسفندان دیگر باشند و به گله بپیوندند. با گذشت زمان، با تقویت و رفتار مثبت، گوسفندان شما به شما عادت می‌کنند.

آن‌ها واقعاً از هرگونه صدای ناگهانی بلند، به خصوص فریاد زدن یا بالا رفتن صدا می‌ترسند. این باعث می‌شود احساس استرس و عصبی داشته باشند. وقتی اطراف گوسفندان خود هستید، همیشه با صدایی ملایم و آرام صحبت کنید. این به آن‌ها کمک می‌کند ترس کمتری داشته باشند و در پرورش گوسفند بسیار اثر مثبتی دارد.

اگر گوسفندان شما احساس خطر کنند یا اینکه چیزی آن‌ها را بترساند، ممکن است طیف وسیعی از رفتارهای مختلف را در گوسفندان خود مشاهده کنید. اما بیشتر گوسفندان، وقتی ترسیده باشند، به سمت گله خود می‌دوند و در کنار همنوعانشان قرار می‌گیرند. با این حال ، در سایر مواقع که گوسفندان احساس ترس می‌کنند، ممکن است این موارد را در رفتار گوسفند خود مشاهده کنید:

  • از جایش تکان نمی‌خورد و اصلاً حرکت نمی‌کند.
  • وحشت زدگی و فرار از تهدید.
  • لرزیدن، بلند صدا کردن و کوبیدن سم روی زمین.
  • خیره به جلو، در حالی‌که گوش‌های خود را عقب می‌دهند

اگر رفتار گوسفند به شکلی است که متوجه ترس در گوسفند شدید، به اطراف نگاه کنید و به آنچه ممکن است گوسفندان شما را بترساند یا تهدید کند فکر کنید. آیا چیز جدیدی در محیط آن‌ها قرار داده اید که از آن اطمینان ندارند؟ آیا آن‌ها می‌توانند صدای سگی را از دور بشنوند؟ هنگامی که متوجه شدید چه چیزی گوسفندان شما را می ترساند ، سعی کنید آنچه ممکن است باعث ترس آن‌ها شود را بردارید یا تغییر دهید.

ترس در گوسفند و رفتار گوسفند

از نقاط ضعف گوسفندان خبر دارین؟؟؟

حالت چشم

گوسفندان چشمان بسیار منحصر به فردی دارند. چشمان گوسفندان تقریباً کنار سرشان است و کاملاً از هم دور هستند. این بدان معناست که گوسفندان می‌توانند تقریباً از اطراف خود، از چپ و راست ببیند. در حالی که ما انسان‌ها معمولاً فقط می توانیم آنچه را در پیش رو داریم ببینیم. گرچه گوسفندان به خوبی می‌توانند اطراف خود را ببینند، اما چشمان آن‌ها در تشخیص فاصله از چیزها یا دیدن فاصله بین چیزها خیلی خوب نیست. به همین دلیل است که به نظر می رسد گوسفندان شما بعضی اوقات نمی‌توانند چیزها را ببینند و ممکن است متوجه شوید که آن‌ها اشیا را از نزدیک بررسی می‌کنند تا شناخت بهتری پیدا کنند. گوسفندان به دلیل ضعف بینایی، از ورود به مناطقی که سایه وجود دارد یا تغییر نور از روشن به تاریک است، ترس خواهند داشت. برای گاهش این ترس در گوسفند ، همیشه باید از جایی که شما را می بیند به گوسفندتان نزدیک شوید و به آرامی این کار را انجام دهید. هرگز از پشت و یا جایی که ممکن است شما را در حوزه بینایی خود نبیند به آن نزدیک نشوید، زیرا این باعث ترس او می‌شود. اگر از جلو نزدیک می‌شوید، مطمئن شوید که آهسته و آرام راه می‌روید تا گوسفندانتان فرصت کند و شما را به خوبی ببیند. بعضی وقت‌ها همراه داشتن خوراک و گرفتن آن در دست به گوسفند کمک می کند تا با اعتماد بیشتری به شما نزدیک شود و مانع از ایجاد ترس در گوسفند می‌شود. روشن بودن آغل گوسفندان به وضوح دید و تشخیص تصویری گوسفندان بسیار کمک می کند و می تواند مانع از ترسیدن آن‌ها بشود.

ارتباط دام با صاحب خود

اینگونه نیست که گوسفندان شما را دوست ندارند، بلکه گوسفندان شما به طور طبیعی می‌ترسند. گوسفندها به مرور یاد گرفته‌اند که از هر چیزی که به نظر ترسناک یا تهدیدآمیز است اجتناب کنند. گوسفندان شنوایی بسیار خوبی دارند. آن‌ها واقعاً از هرگونه صدای ناگهانی بلند، به خصوص فریاد زدن یا بلند شدن صدا، می‌ترسند. این باعث می‌شود رفتار گوسفند استرسی شده و حالات عصبی داشته باشند. وقتی در اطراف گوسفندان خود هستید، همیشه با صدایی آهسته و آرام صحبت کنید. این به آن‌ها کمک می کند ترس کمتری داشته باشند و این موضوع به بهتر شدن پرورش گوسفند ها کمک شایانی می‌نماید. با آموزش مبتنی بر پاداش مثبت و برخورد آرام، گوسفندان شما یاد می‌گیرند که به شما اعتماد کنند. همیشه از صدای ملایم و آرام در اطراف آن‌ها استفاده کنید و هرگز بر سر آن‌ها فریاد نزنید.

ترس در گوسفند

میدانستید که گوسفندان با شنیدن صدای بلند میترسند

راه های کنترل گوسفندان

گوسفندها حیوانات اجتماعی و زودبالغ هستند. آن‌ها حیواناتی خجالتی و عصبی بوده و به راحتی می‌ترسند و در بیشتر موارد در برابر شکارچیانی مانند شغال و گرگ بی‌دفاع هستند. تنها شیوه دفاعی در رفتار گوسفند ها و راه زنده‌ماندن آن‌ها این است که تعداد زیادی با هم جمع شوند و از شکارچیان فرار کنند. به همین دلیل، چوپانان ملزم به استفاده از سگ برای جابجایی گوسفندان هستند. گوسفند، سگ را به عنوان یک شکارچی در نظر می‌گیرد، برای محافظت در کنار هم جمع می‌شوند و از خطر دور می‌مانند.

منطقه پرواز (Flight Zone) چیست؟

“منطقه پرواز” (Flight Zone – در گوگل جستجو کنید) اصطلاحی است برای میزان نزدیکی شما به گوسفندان قبل از شروع حرکت آن‌ها. مناطق پرواز برای گوسفندانی که قبلاً در تماس با انسان قرار نگرفته‌اند، بزرگتر است. زیرا حضور انسان در نزدیکی آن‌ها باعث ایجاد ترس در گوسفند می‌شود. مدتی با آن‌ها در ارتباط باشید. برای عادی‌سازی تماس با انسان آن‌ها را جمع‌کرده و به فضای باز بیاورید. گوسفندان دوست ندارند در آب راه بروند یا از دهانه‌های باریک حرکت کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند به سمت باد و سربالایی حرکت کنند. میش‌ها معمولاً سالی یک بار زایمان می‌کنند و 1-3 بره دارند. آن‌ها به طور معمول حدود 8 سال عمر می‌کنند، اما گاهی اوقات می‌توانند تا 20 سالگی عمر کنند. بارداری 147 روز طول می‌کشد.

برای آرام سازی گوسفندان چه کارهایی انجام دهیم؟

برای کمک به آرام شدن گوسفندان و ممانعت از ایجاد ترس در گوسفند ، در صورت امکان قبل از هر کاری، آن‌ها را حدود 30 دقیقه در فضای باز قرار دهید. گوسفندان آرام، بیشتر به آرامی در حیاط حرکت می‌کنند و احتمال حرکت ناگهانی یا حمله به دروازه‌ها، نرده ها یا افراد کم است.

برای آرام نگه داشتن گوسفندان:

  • در آغل را بی سر و صدا و آرام باز و بسته کنید، بی جهت پرخاش نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که گوسفندان می‌توانند شما را بشنوند و ببینند.
  • از لوازم الکتریکی استفاده نکنید.

در این مقاله سعی شد تا به توضیحی مختصر پیرامون روند نگهداری و بهینه کردن پرورش گوسفند بپردازیم. این موضوع باعث می‌شود تا رفتار گوسفند ها آرام‌تر و قابل کنترل و بررسی باشد. در ادامه مطالعه مقاله فحلی میش و دست‌کاری در آن پیشنهاد می‌گردد.