خرید گوسفند چند قلوزا و ژن‌دار با بهترین قیمت و تضمین آبستنی

هنگام خرید گوسفند زنده باید به عواملی مثل ژن‌دار بودن یا نبودن، دو قلوزا یا چند قلوزا بودن، وزن، میزان تولید شیر و پشم، مقدار تولید گوشت، سلامت، بهداشت و واکسیناسیون، نژاد، سن، نحوه تغذیه و … توجه کرد. برای آگاهی از شرایط و موارد مرتبط با هر کدام از پارامترهای فوق، ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید. لازم به ذکر است کسی که کار فروش گوسفند را انجام می‌دهد باید از تمامی این اطلاعات آگاه باشد و گوسفند داری که قصد خرید گوسفند را دارد نیز باید هنگام خرید و فروش گوسفند تمامی اطلاعات تکمیلی در این موضوعات را از شخص یا شرکت فروشنده بخواهد.

در این مقاله سعی می‌کنیم هر کدام از این موارد را به تفصیل شرح دهیم تا بعد از مطالعه آن افراد بتوانند با آگاهی و اعتماد کامل اقدام به تشکیل گله یا مزرعه یا گسترش آن بنمایند. با افشار ژن همراه باشید.

در ضمن در صورتی که تمایل دارید می‌توانید مقاله گوسفند داشتی چیست و چگونه آن را پرورش می‌دهند را نیز مطالعه نمایید.

هتروزیگوت یا هموزیگوت

دو قلوزایی و چند قلوزایی

وزن گوسفند زنده

تغذیه

توجه به واکسیناسیون در هنگام خرید و فروش گوسفند

توجه به نژاد هنگام خرید گوسفند

تولید شیر و پشم

افشار ژن عامل فروش گوسفند ژن‌دار

هتروزیگوت یا هموزیگوت

گوسفندهای ژن‌دار که اصطلاحاً به آن‌ها گوسفند هتروزیگوت و هموزیگوت گفته می‌شوند، امروزه اساس پیشرفت هر مزرعه‌ای هستند. قوچ‌های ژن‌دار با توانایی انتقال ژن چند قلوزایی به بره‌های نسل بعد و میش‌های ژن‌دار با امکان دو قلو و چند قلوزایی، با بودن در هر گله یا مزرعه‌ای می‌توانند بازده آن را در کمترین زمان ممکن چندین برابر نمایند. به همین خاطر افرادی که قصد خرید گوسفند دارند، بهتر است که در ازای خرید و فروش گوسفند معمولی اقدام به فروش گوسفند معمولی گله خود کرده و در ازای آن تعداد کمتری گوسفند ژن‌دار خریداری نمایند.

از آنجایی که کروموزوم‌های انسان و حیوان هر دو، به صورت دوتایی وجود دارند پس تمامی ژن‌ها نیز به صورت دوتایی موجود هستند. یکی از این ژن‌ها از والد مادری و دیگری از والد پدری به دام منتقل شده است.

هنگامی که ژن به ارث رسیده از والد پدری و مادری همسان باشد، گوسفند مورد نظر هموزیگوت خواهد بود و در صورتی که این گوسفند نر باشد، بره‌ی حاصل از جفت‌گیری آن نیز هموزیگوت بوده و در صورتی که گوسفند مد نظر ماده باشد هم بره یا بره‌هایی که به دنیا می‌آورد هموزیگوت خواهند بود.

حال اگر گوسفند مورد نظر ما یک ژن از والد مادری و یک ژن دیگر (غیر همسان) از والد پدری دریافت کند، این دام یک گوسفند هتروزیگوت خواهد بود. چنین دامی در صورتی که نر باشد، قوچی خواهد بود که به احتمال پنجاه درصد ژن خود را منتقل کرده و اگر ماده باشد نیز با همین احتمال، امکان به دنیا آوردن بره‌هایی دو قلوزا یا چند قلوزا و در کل بره‌هایی ژن‌دار را خواهد داشت.

با توجه به توضیحات فوق هنگام خریداری گوسفند زنده توجه داشته باشید که گوسفندهای هموزیگوت دارای کیفیت و ارزش بالاتری نسبت به گوسفندهای هتروزیگوت هستند. افرادی که قصد گوسفند داری و تاسیس مزرعه یا گله اقتصادی دارند، حتماً باید به همو یا هترو بودن دام‌های خود آگاه باشند.

خرید گوسفند و گوسفند داری

دو قلوزایی و چند قلوزایی

میزان دو قلوزایی یا چند قلوزایی یک میش یا قوچ به ژن‌های اصلاح شده و والدهای آن بازمی‌گردد. در صورتی که قوچ پدر یا میش مادر هموزیگوت بوده باشد، قطعاً بره یا بره‌های حاصله نیز هموزیگوت خواهند بود که همین باعث چند قلوزایی در بره میش و قابلیت انتقال ژن چند قلوزایی در بره قوچ می‌شود.

افرادی که قصد خرید گوسفند دارند، به خصوص گوسفندهای داشتی حتماً باید سند دو قلوزا یا چند قلوزا بودن دام مورد نظر را از کسی که فروش گوسفند انجام می‌دهد، بخواهند. برگه تعیین ژنوتیپ آزمایشگاه و نتیجه سونوگرافی میش می‌تواند از جمله اسنادی باشد که نشان‌دهنده دو قلوزا یا چند قلوزا بودن یک میش یا قوچ باشد. هنگام خرید و فروش گوسفند ژن‌دار ارائه این اسناد الزامی است.

وزن گوسفند زنده

وزن عاملی تعیین‌کننده برای گزینش و انتخاب گوسفند زنده است. چه نیت از این گزینش تفکیک گوسفندهایی به نیت پرواربندی باشد، چه جداسازی آن‌ها به عنوان پرورش گوسفندهایی داشتی باشد. گوسفند داری که می‌خواهد بره‌هایی را به نیت پرواربندی نگه‌داری کند، می‌داند که در بره‌ها عامل وزن بسیار مهم‌تر و تاثیرگذارتر از عامل سن است.

تاثیر وزن در پرواربندی

  • عموماً وزن مطلوب بره‌ای که برای پرواربندی نگه‌داری می‌شود را بین 20 تا 30 کیلوگرم در نظر می‌گیرند.
  • هر چه وزن بره بیشتر باشد، خوراک بیشتری خواهد خورد و این موضوع ضریب تبدیل آن را کاهش خواهد داد.
  • هر چه نسبت وزن به سن بره بیشتر باشد نتیجه پرواربندی آن مطلوب‌تر خواهد بود.
  • بهترین نوع بره برای پرواربندی بره‌هایی هستند که به آن‌ها شیر مست می‌گویند. بره‌های شیر مست به دلیل تغذیه مناسب از شیر مادر، وزن مناسبی داشته و بهترین عملکرد را در پرواربندی خواهند داشت. بره شیر مست هنگامی که 3 ماهه شود، به راحتی 20 کیلوگرم خواهد بود.
  • بره‌های ضعیف یا مبتلا به انگل که وزن مناسبی ندارند برای این کار مناسب نخواهند بود.

سیستم پرورش گوسفندان، محل پرورش آن‌ها و نوع خوراک، از جمله تاثیرگذارترین عوامل بر وزن گوسفندان هستند. اگر این موارد در حالت ایدئال باشند یک گوسفند پرواری باید تا سن 15 ماهگی به وزن استاندارد و ایدئال خود برسد. دامداران عموماً زمانی اقدام به فروش گوسفند می‌کنند که وزن گوسفند پرواری به طور میانگین به 50 کیلوگرم رسیده باشد.

نژادهای پرواری و وزن استاندارد آن‌ها

نژاد فراهانی

وزن استانداردی که گوسفند نژاد فراهانی در 6 ماهگی باید به آن برسد 27 کیلوگرم برای جنسیت نر و 26 کیلوگرم برای جنسیت ماده است.

گوسفندان متعلق به این نژاد هنگامی که به بلوغ برسند اگر جنسیت آن‌ها نر باشد باید به طور متوسط 51 تا 52 کیلوگرم وزن داشته باشند و اگر ماده باشند متوسط وزن آن‌ها بین 40 تا 42 کیلوگرم خواهد بود. افرادی که قصد گوسفند داری و پرورش این نژاد را دارند باید به این اطلاعات توجه داشته باشند.

نژاد افشاری

بره نر افشاری تا زمان 6 ماهه شدن باید متوسط وزنی بین 35 تا 37 کیلوگرم داشته و بره ماده افشاری نیز تا 6 ماهگی باید بین 32 تا 34 کیلوگرم وزن داشته باشد. گوسفندان نر این نژاد در زمان بلوغ بین 65 تا 67 کیلوگرم وزن خواهند داشت و ماده‌ی این نژاد نیز بین 50 تا 51 کیلوگرم وزن استاندارد دارد.

خرید و فروش گوسفند به خصوص گوسفندان نژاد افشاری با لحاظ کردن وزن استاندارد آن‌ها، در بین دامداران بسیار رایج است.

نژاد مهربانی

بره ماده از نژاد مهربانی تا سن 6 ماهگی به وزن 32 تا 33 کیلوگرم خواهد رسید و بره نر این نژاد نیز در این سن وزنی در حدود 33 تا 35 کیلوگرم دارد. یک گوسفند بالغ از نژاد مهربانی اگر نر باشد 62 تا 65 کیلوگرم و اگر ماده باشد 52 تا 54 کیلوگرم وزن خواهد داشت.

نژاد کردی

گوسفندان نژاد کردی در هنگامی که 6 ماه سن دارند وزن متوسط 31 کیلوگرم برای بره نر و 29 کیلوگرم برای بره ماده، دارند. گوسفندان متعلق به این نژاد در هنگام بلوغ به وزن 38 تا 40 کیلوگرم برای ماده‌ها و 50 کیلوگرم برای نرها می‌رسند. خرید گوسفند کردی در نواحی غربی ایران رایج‌تر است.

نژاد مغانی

بره میش‌های نژاد مغانی در سن 6 ماهگی وزنی بین 30 تا 31 کیلوگرم دارند و بره قوچ‌های این نژاد در سن 6 ماهگی، وزنی معادل 32 تا 33 کیلوگرم دارند. گوسفند نر بالغ نژاد مغانی به صورت میانگین 60 کیلوگرم وزن داشته و گوسفند ماده‌ی بالغِ این نژاد در حدود 50 کیلوگرم وزن خواهد داشت.

نژاد سنجابی

بره‌های نژاد سنجابی اگر نر باشند تا زمان 6 ماهگی به وزن 31 تا 32 کیلوگرم رسیده و اگر ماده باشد نیز همانند بره قوچ بوده و وزن آن‌ها هم 31 تا 32 کیلوگرم است.

قوچ بالغ سنجابی وزنی بین 55 تا 57 کیلوگرم و میش بالغ این نژاد نیز وزنی معدل 53 تا 54 کیلوگرم دارد.

نژاد بختیاری

بره‌های نژاد بختیاری اگر نر باشند تا 6 ماهگی به وزن بین 40 تا 41 کیلوگرم رسیده و اگر ماده باشند در زمان 6 ماهگی 36 تا 37 کیلوگرم وزن خواهند داشت. گوسفند زنده بختیاریِ بالغ اگر نر باشد وزنی معدل 75 تا 77 کیلوگرم دارد و اگر ماده باشد وزن آن 55 تا 57 کیلوگرم است.

نژاد بهمنی

بره میش نژاد بهمنی تا زمان 6 ماهه شدن بین 31 تا 32 کیلوگرم وزن خواهد داشت. بره قوچ این نژاد نیز تا 6 ماهگی وزنی همسان با بره‌های ماده دارد. گوسفندان این نژاد هنگامی که به بلوغ برسند اگر نر باشند وزن آن‌ها بین 60 تا 62 کیلوگرم خواهد بود و اگر ماده باشند وزنی در حدود 40 کیلوگرم دارند. نژاد بهمنی گزینه و انتخابی مناسب برای گوسفند داری و پروار‌بندی است.

نژاد سنگسری

بره ماده از نژاد سنگسری وقتی که 6 ماهه می‌شود وزنی در حدود 22 کیلوگرم دارد و در زمان بلوغ وزن آن به 36 تا 37 کیلوگرم خواهد رسید. بره نر نژاد سنگسری نیز وقتی که 6 ماهه می‌شود 23 تا 24 کیلوگرم وزن خواهد داشت و زمانی که بلوغ می‌رسد وزن آن 47 تا 48 کیلوگرم خواهد بود.

خرید گوسفند و گوسفند داری

در نظر گرفتن وزن در انتخاب گوسفند داشتی

تغذیه

هنگامی که یک بره پرواری به وزن 25 کیلوگرم برسد باید در ترکیب جیره روزانه آن موادی نظیر جو، کنجاله تخم پنبه، سبوس گندم، یونجه خشک کاه، کاه، اوره، کربنات کلسیم، مکمل معدنی – ویتامینی و نمک طعام باشد. در جدول زیر درصد هر کدام از این مواد را مشاهده می‌کنید.

مواد خوراکیدرصد در جیره
جو59/82
کنجاله تخم پنبه10
سبوس گندم7
یونجه خشک کاه5
کاه15/02
اوره1/16
کربنات کلسیم1
مکمل معدنی – ویتامینی0/5
نمک طعام0/5

میزان جیره روزانه برای پرواربندی

خرید گوسفند - خرید گوسفند زنده - خرید و فروش گوسفند - گوسفند داری - فروش گوسفند

تغذیه گوسفندان داشتی

تغذیه گوسفند داشتی؛ مهم برای فروش گوسفند

نکته مهمی که در انتخاب و پرورش گوسفند داشتی باید دانست این است که این دام‌ها در شبانه‌روز به 10 لیتر آب نیاز دارند و حتماً باید منبعی در دسترس، همیشه در اختیار آن‌ها باشد. افرادی که اقدام به خرید و فروش گوسفند می‌کنند باید بتوانند تشخیص دهند که کدام گوسفند در طول دوره‌ی پرورش تشنگی کشیده و احتمالاً دچار اختلال در سلامتی شده است.

نکته‌ای که هر گوسفند داری باید به آن دقت داشته باشد تفاوت بین نحوه تغذیه گوسفند پرواری با گوسفند داشتی است. برخی به اشتباه گمان می‌کنند که گوسفند زنده پرواری در همه‌ی شرایط و اوقات، خوراک کمتری نسب به گوسفندهای پرواری دارد. باید گفت که این ذهنیت اشتباه بوده و گوسفندان داشتی نیز نیاز به خوراک ویژه دارند. وضعیت فیزیولوژیکی یک گوسفند، اندازه آن و سن این دام، هر کدام عاملی مهم در نوع تغذیه آن است. در کنار این موارد باید عواملی مثل دوران حاملگی گوسفند داشتی، دوران شیردهی و یا دوران رشد بره‌ها را نیز لحاظ کرد. قطعاً گوسفند داشتی‌ای که در هریک از این دوران قرار دارد نیاز به جیره‌نویسی خاص و تغذیه ویژه دارد. برای مثال گوسفندانی که در دوره شیردهی قرار دارند نیاز به فسفر بیشتر خواهند داشت.

فصول جفت‌گیری به دلیل تنش و استرسی که برای میش و قوچ به همراه می‌آورد یکی از مراحل چرخه زندگی گوسفندان است که حتماً باید در این دوران تغذیه آن‌ها را کامل‌تر و غنی‌تر انجام داد.

فرمول میزان خوراک

افرادی که گوسفند داری می‌کنند تمایل دارند بدانند که گوسفند آن‌ها روزانه به چه مقدار خوراک نیاز دارد. برای این منظور فرمولی کلی وجود دارد که بر مبنای وزن گوسفند زنده عمل می‌کند. در این فرمول وزن گوسفند را در 3 درصد وزن آن ضرب می‌کنند. عدد به دست آمده مقدار خوراک خشک مورد نیاز آن گوسفند به طور روزانه را نشان می‌دهد.

میزان احتیاج خشک خوراک مصرفی گوسفند = ۳ درصد وزن گوسفند × وزن گوسفند زنده

برای مثال اگر وزن گوسفند مد نظر 50 کیلوگرم باشد و آن را در 3 درصد وزن آن ضرب کنیم به عدد 5/1 کیلوگرم خواهیم رسید.

باید دقت داشت که خوراک و علوفه را به عنوان ماده خشکی در نظر می‌گیریم که حدود 90 درصد خوراک روزانه گوسفند را تشکیل می‌دهد پس 5/1 کیلوگرم را ضرب در 9/0 کرده که عدد 66/1 به دست می‌آید. یک کیلو و 660 گرم میزان خوراک خشک مصرفی روزانه این گوسفند 50 کیلوگرمی است.

خرید گوسفند - خرید گوسفند زنده - خرید و فروش گوسفند - گوسفند داری - فروش گوسفند

واکسن‌های رایج برای تضمین ایمنی گوسفندان

توجه به واکسیناسیون در هنگام خرید و فروش گوسفند

برخی از واکسن‌های رایجی که برای ایمنی گوسفندان استفاده می‌شود شامل مواردی مثل واکسن آنتروتوکسمی، آگالاکسی، قانقاریا، تیلریوز، آبله، شاربن، تب برفی داخلی، تب مالت، بروسلوز، طاعون و … هستند. در زمان خرید و فروش گوسفند مطمئن شدن از واکسینه بودن دام‌ها امری لازم است و در طول دوره گوسفند داری نیز باید واکسیناسیون به طور مرتب صورت بگیرد.

در جدول زیر میزان مصرف این واکسن‌ها و دز مصرفی مناسب گوسفندها را می‌توانید ببینید.

نوع واکسنحجم ویال (سی‌سی)میزان دز مصرفی در گوسفند (میلی‌لیتر)
شاربن1000/5
آبله1000/5
تب برفی داخلی2501
بروسلوز1001
تب مالت2001
طاعون1001
قانقاریا250گوسفند تا 20 کیلوگرم 2
گوسفند بیش از 20 کیلوگرم 3
آگالاکسی1001
آنتروتوکسمی250گوسفند 3
بره 2
تیلریوز12

رایج‌ترین واکسن‌های مورد نیاز گوسفندان

بروز بیماری‌هایی که در جدول بالا ذکر شد یا بیماری‌های دیگر، باعث خواهد شد که روند رشد دام کند یا متوقف شود و در موارد حادتر منجر به کاهش وزن شدید آن‌ها شود. تاثیرگذاری روی پشم و مقدار شیر گوسفندان نیز از دیگر عوارض بیماری‌ها است. تلف شدن گوسفندان نیز ضرر نهایی‌ای است که عدم واکسیناسیون به موقع باعث آن خواهد شد. اگر بیماری‌ای که در یک یا چند گوسفند ظهور کرده است در دسته بیماری‌های واگیردار باشد و دامدار از شیوع آن جلوگیری نکند، این اتفاق می‌تواند به تلف شدن بخش زیادی از گله یا مزرعه او منجر شود و گوسفند داری را از حالت مقرون به صرفه خارج کند.

خرید گوسفند - خرید گوسفند زنده - خرید و فروش گوسفند - گوسفند داری

توجه به نژاد گوسفند هنگام خرید آن

توجه به نژاد هنگام خرید گوسفند

همان‌طور که در مقالات انواع نژاد گوسفند بخش اول و بخش دوم توضیح داده‌ایم، در ایران بیش از 27 نوع مختلف از نژادهای گوسفند وجود دارند. این 27 نژاد با انواع آب‌وهوای موجود در ایران سازگاری پیدا کرده‌اند و اگر نیت از خرید گوسفند ، پرواربندی باشد باید نژادهایی از بین آن‌ها انتخاب شوند که از نظر تولید گوشت راندمان بالاتری نسبت به باقی نژادها دارند. برخی از نژادهای گوشتی رایج در ایران از قرار ذیل هستند.

  1. افشاری سنگین وزن
  2. قزل
  3. شال
  4. مغانی
  5. لری بختیاری
  6. سنجابی
  7. مهربان

این نژادها مناسب‌ترین نوع گوسفندان ایرانی بین انواع نژاد گوسفند ایرانی هستند که جهت پرواربندی انتخاب می‌شوند.

نکته‌ای که در مورد پرورش گوسفندهای پرواری فوق‌الذکر و دیگر نژادهای مخصوصِ پرواربندی باید به آن اشاره کرد، نوع تغذیه این دام‌ها است. برخی از افراد که قصد دارند هزینه‌های گوسفند داری خود و پرواربندی مزرعه را کاهش دهند، اقدام به تغذیه گوسفندان با موادی نظیر سیب، کدو تنبل، نان یا دانه ذرت می‌کنند. این مواد بسیار مغذی بوده و در کوتاه مدت نیز موجب افزایش وزن و پروار شدن گوسفند می‌َشوند ولی نباید از یاد برد تغذیه‌ی زیادی با این مواد، امکان دارد که موجب بروز بیماری در گله یا مزرعه شود. به همین منظور سلامت تغذیه باید مدنظر دامداران باشد.

هنگام خرید و فروش گوسفند علاوه بر نژاد آن‌ها باید به میزان و مقدار تغذیه آن نژاد نیز توجه کرد و به آن اشراف داشت. پرورش اکثر نژادهای گوشتی و پرواری هزینه‌ی بالایی را به دنبال دارد به طوری که در اکثر اوقات 60 تا 70 درصد هزینه‌ی صرف شده در یک گله یا مزرعه، هزینه خرید خوراک و کنسانتره برای نژادهای گوشتی است. برای رفع این موضوع دامداران می‌توانند استفاده از چراگاه و غنی‌سازی کاه را مد نظر خود قرار دهند.

خرید گوسفند - خرید گوسفند زنده - خرید و فروش گوسفند - گوسفند داری - فروش گوسفند

تولید پشم و شیر از گوسفندان

تولید شیر و پشم

  • پشم

تولید پشم و تولید شیر از جمله عواملی بودند که در گذشته در هنگام خرید گوسفند یا فروش گوسفند به شدت مورد توجه بودند. امروزه پرورش پرواری و همچنین خرید و فروش گوسفند به قصد داشت آن، اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند ولی همچنان نگهداری از گوسفندان و استفاده از پشم و شیر آن‌ها مورد توجه افراد بسیاری است.

با توجه به همین موضوع افرادی هستند که گوسفند داری خود را محدود به پرورش نژادهای پشمی یا شیری و یا پوستی کرده‌اند. این دسته از دامداران برای این‌که کیفیت پشم تولید شده خود را افزایش دهند در اکثر اوقات روپوش یا پارچه‌ای را روی پشم گوسفند زنده قرار می‌دهند تا پشم‌ها در مواجهه با نور آفتاب دچار آسیب نشوند. این کار به این خاطر است که اشعه ماورا بنفش خورشید می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی قسمت انتهایی پشم‌ها که در معرض این اشعه هستند، بشود.

میزان قطر تار پشم هر گوسفند یا هر نژاد پشمی عامل مهمی است که کیفیت و قیمت پشم آن را تعیین می‌کند.

  • شیر

دامدارانی که گوسفندان را جهت بهره‌برداری از شیر آن‌ها پرورش می‌دهند، همیشه تمرکز خود را بر بیشترین برداشت شیر قرار می‌دهند. این کار بر تولید گوشت و پشم گوسفندان تاثیر منفی می‌گذارد. برخی از نژادهای غیر ایرانی گوسفند هستند که در جهان به پرشیرترین گوسفندان معروف شده‌اند. این نژادها به طور متوسط در هر دوره شیردهی خود امکان تولید 180 تا 500 لیتر شیر را دارند. در ضمن در این نژادها زمان از شیرگیری بره‌های آن‌ها نیز در 30 روزگی اتفاق می‌افتد در حالی که در گله‌های پرواری یا داشتی این زمان بین 60 تا 90 روزگی بره‌ها رخ می‌دهد.

خرید گوسفند - خرید گوسفند زنده - خرید و فروش گوسفند - گوسفند داری - فروش گوسفند

گوسفندان اصلاح نژاد شده افشاری

افشار ژن عامل فروش گوسفند ژن‌دار

با توجه به توضیحاتی که در قسمت‌های مختلف این مقاله ارائه شد شرکت دام‌پروری افشار ژن برای دامداران ایرانی و رونق گوسفند داری در کشور بهترین و باکیفیت‌ترین گوسفندان را آماده عرضه کرده است. گوسفندهای اصلاح نژاد شده هتروزیگوت و هموزیگوت از اصلی‌ترین محصولات ما هستند که همگی از نژاد افشاری هستند. انتخاب این نژاد برای انجام اصلاح نژادی به این دلیل است که به طور نسبی می‌توان گفت افشاری مناسب‌ترین نژاد گوسفند برای پرورش در ایران و اقلیم کشور ما است.

علاوه بر این دو محصول منحصربه‌فرد که در قالب قوچ و میش عرضه می‌شوند، شرکت ما بره نر هموزیگوت و بره ماده ژن‌دار را نیز به متقاضیان عرضه می‌کنند. فروش گوسفند ماده افشاری به همراه بره نیز یکی دیگر از محصولات افشار ژن هستند.

بره نر افشاری جهت پرواربندی و بره نر هتروزیگوت شش ماهه جهت انتقال به مزرعه یا گله داشتی و میش‌های افشاری آبستن شکم اول نیز از دیگر محصولات دامی افشار ژن هستند. لازم به ذکر است که میش‌هایی که آبستن هستند برگه‌ی تاییدیه‌ی سونوگرافی و همچنین تاییدیه آزمایشگاه ژنتیک را همراه دارند. برگه آزمایشگاه ژنتیک، فنوتیپ دام مورد نظر را نشان داده و تایید می‌کند که گوسفند زنده مد نظر هموزیگوت یا هتروزیگوت است. در ضمن میشی هم که به عنوان آبستنِ شکم اول فروخته می‌شود با برگه سونوگرافی و تایید آبستنی عرضه خواهد شد.

خرید و فروش گوسفند در افشار ژن مواردی نظیر قوچ‌های ژن‌دار جهت گله‌های داشتی و میش‌های آبستن شده و با قوچ‌های هتروزیگوت یا هموزیگوت را نیز شامل می‌شود.

اگر قصد خرید گوسفند دارید یا قبلاً از گوسفندهای اصلاح نژاد شده در گله و مزرعه خود استفاده کرده‌اید در بخش کامنت‌ها نظر خود را با ما در میان بگذارید.