میزان و طول شیردهی میش به چه عواملی بستگی دارد؟

طول شیردهی میش معمولاً بین 3 تا 4 ماه است. یکی از اصلی‌ترین عوامل برآورد گله گوسفندی داشتی، میزان شیردهی میش محسوب می‌شود. امروزه یکی از مهم‌ترین موضوعات در رابطه با فعالیت‌های مرتبط با دامپروری تولید شیر است. زمان شیردهی میش‌های ایرانی برحسب رشد و افزایش وزن، نیاز بره و بزغاله به شیر ممکن است افزایش پیدا کند. در این دوره گوسفند به تغذیه بیشتری نیاز دارد تا بتواند میزان شیر گوسفند را افزایش و نیاز بره را تأمین کرد. به‌طورکلی میزان تولید شیر دام‌های سبک اصلاح نژاد بین 2 تا 5/2 برابر نژادهای بومی، شیر و گوشت تولید می‌کند. پرورش و نگهداری دام‌های سبک اصلاح نژاد شده بسیار مقرون‌به‌صرفه است. به‌طوری که یک رأس میش اصلاح نژاد شده در ازای مصرف دو و نیم کیلوگرم ماده خشک و علوفه یک کیلوگرم شیر تولید می‌کند، اما گوسفند نژاد بومی با مصرف دو کیلوگرم علوفه 400 گرم شیر تولید می‌کند.

سود پرورش گوسفندان شیری

به‌دلیل بالارفتن قیمت شیر گوسفند و همچنین فراورده‌های لبنی که از شیر گوسفند درست می‌شود در نتیجه پرورش گوسفندان شیری برای هر دامداری بسیار پرسود خواهد بود. چند عوامل مهم و مؤثر در افزایش شیر گوسفند شامل بهترین نژاد، تغذیه مناسب و نگهداری از دام‌های شیری که البته در هنگامی‌که چندقلو می‌زایند. برای این‌که با کاهش تعداد گوسفندان روبه‌رو نشوید باید بره‌های زیر 3 ماه را به‌آرامی با جایگزین شیرها عادت دهید.

میزان شیردهی گوسفندان

میزان شیردهی میشها نسبت به دیگر دام‌ها از جمله گاوهای ماده بسیار بالا است. گوسفندان در تمام طول فصل قابلیت تولید شیر دارند که حدود نیمی از سال شیر تولید می‌کنند که به آن مدت زمان شیردهی میش می‌گویند که بهترین نژاد گوسفندان شیری با تغذیه مناسب قابلیت تولید شیر در 6 ماه را می‌توانند داشته باشند که این میزان تولید شیر به‌صورت روزانه در بین انواع نژادها در جهان متفاوت است.

کیفیت شیر میش چه تأثیری بر رشد بره‌های تازه‌متولدشده خواهد داشت؟

اصلی‌ترین فاکتور برای رشد بره‌ها کیفیت شیر میش در چند ماه اول تولد آن‌ها است. افزایش این کیفیت و اثربخشی آن به‌صورت مستقیم با روش نگهداری و تغذیه میش‌ها ارتباط تنگاتنگی دارد. با توجه به این‌که از زمان بدو تولد تا چند ماه اول بره‌ها از شیر مادر تغذیه می‌کنند، باید مواد مغذی را به‌صورت کامل دریافت کنند. در حالت کلی 75% میزان رشد بره نسبت به شیر دریافتی از طریق مادر بستگی دارد. در برخی از نژادها با درنظرگرفتن شرایط مطلوب یک بره در ازای خوردن 5 لیتر شیر می‌تواند یک کیلوگرم وزن اضافه کند. گرچه به‌مرور نباید به بره‌ها شیر داد، اما برای افزایش ضریب تبدیل باید به‌آرامی مواد علوفه‌ای و پرانرژی را جایگزین این ماده غذایی کرد. محققان معتقدند اگر به یک بره از زمان تولد آغوز و شیر کافی داده شود نه‌تنها میزان رشد بیشتری خواهد داشت، بلکه در مقابل بیماری‌های متعدد نیز مقاوم‌تر خواهد بود. به‌طورکلی بره‌های چندقلو در هنگام کشتار نسبت به بره‌ها تک به‌دلیل خوردن شیر کم‌تر آلودگی انگلی بیشتری دارند. کیفیت شیر میش، به جزء مزایایی که از نظر افزایش رشد و سلامتی بره دارد موجب می‌شود که اگر برخی اوقات علوفه مصرفی ارزش غذایی لازم را نداشته باشد، این بره از طریق هضم شیر این مشکل را بتواند پوشش دهد.

ظرفیت شیردهی میش چقدر است؟

براساس تحقیقات انجام شده، به طور متوسط بین ظرفیت شیردهی میش و رشد بره ارتباط مستقیمی وجود دارد.

نگهداری و پرورش میش در دوره شیردهی

میزان شیردهی میش تأثیر بسیاری در رشد بره دارد. جیره غذایی میش‌ها باید در این زمان به‌گونه‌ای باشد که مقدار و ترکیب شیر برای تغذیه بره کافی باشد. به‌طورکلی زایش گوسفند از اواسط اسفند آغاز می‌شود و طول شیردهی میش بیش از 5 ماه تا مردادماه ادامه دارد. به‌طورکلی بره‌ها در 3 ماهه اول از شیر مادر تغذیه می‌کنند، اما باید بعد از گذشت 3 ماه به علوفه خشبی عادت کنند و دامدار می‌تواند شیر را به فروش برساند. معمولاً دوره شیردهی و فروش آن 3 ماه بوده و از خرداد تا مرداد طول می‌کشد. مقدار شیر تولید شده به عواملی از قبیل نژاد میش، نوع و میزان تغذیه و ویژگی‌های اختصاصی وابسته است. تولید شیر در میش‎‌ دوقلوزا نسبت به تک قلوزا بیشتر است.

تغذیه در دوران شیردهی

گوسفندان در هفته‌های پایانی آبستنی نیاز به تغذیه مناسب دارند. درصورتی‌که این نوع گوسفندان تغذیه کافی را دریافت کنند، بعد از زایمان از شرایط بدنی بهتری برخوردار هستند و میزان شیر بیشتری را تولید می‌کنند. حداقل تولید شیر در میش‌ها در حدود 2 هفته بعد از زایمان است. میش‌ها برای تولید شیر بیشتر نیاز به تغذیه کافی دارند تا علاوه‌بر فراهم‌کردن نیاز غذایی برای نگهداری گوسفند، مواد موردنیاز را برای تولید شیر را تأمین کند. یکی از مهم‌ترین عوامل تحریک میش برای تولید شیر بیشتر افزایش کنسانتره خواهد بود، باید اطمینان حاصل کنید که دام دسترسی به آب سالم و تمیز به مقدار کافی داشته باشد.

میش‌های چندقلوزا نسبت به گوسفندهای تک قلو به کنسانتره بیشتری نیاز دارند. به نظر می‌رسد میش‌هایی که دوقلو زاییده‌اند، می‌توانند بیشتر از گوسفندهایی که تک بره زاییده‌اند، شیر تولید کنند. این عمل ممکن است به این دلیل باشد که بره‌های دوقلو در هر موقع شیر خوردن پستان را خالی می‌کنند و این کار موجب تحریک پستان و تولید شیر بیشتری می‎شود. گوسفندهای نژاد سنگین نسبت به نژادهای سبک نیاز به غذای بیشتری دارند. درصورتی‌که کیفیت علوفه مورداستفاده کاهش یابد، باید به مقدار کنسانتره جیره غذایی اضافه شود. در این صورت جهت تغذیه بهتر گله و بازدهی خوب نیاز به مکمل‌های پروتئینی و معدنی خواهد بود. تا حدود یک هفته پیش از شیرگیری بره‌ها مقدار آب و تغذیه میش‌ها را کاهش دهید. این کاهش آب و غذای میش موجب کاهش تولید شیر گوسفند می‌شود و بره مجبور به مصرف کنسانتره بیشتری می‌شود. در نتیجه موقع از شیرگیری، بره کمتر دچار مشکل می‌شود.

مهم‌ترین فواید کاهش طول شیردهی میش و بره چیست؟

افرادی که تنها شغل آن‌ها دامداری و نگهداری از گوسفندان است، گوسفند و بره برای آن‌ها یک حیوان ارزشمند محسوب می‌شود. در این صورت گله‌دار قصد دارید بره‌ها سریع بزرگ شوند و از شیر گوسفند نیز برخوردار گردند. یکی از فواید زود از شیرگیری گوسفند و بره افزایش شیردهی گوسفند و رشد سریع بره است. نگهداری گوسفند و بره در کنار هم برای مدت‌زمان طولانی تأثیرات منفی را به‌دنبال دارد؛ بنابراین بهتر است میش را از بره جدا کنند و آن را از شیر بگیرند. با جداسازی گوسفند از بره دامدار می‌تواند سود بیشتری کسب کند.

آماده‌سازی سریع گوسفند برای آبستنی بعدی

در اغلب مواقع دامدار سریع گوسفند را از بره جدا می‌کند تا گوسفند مجدداً آبستن شود. در حقیقت فاصله زمانی بین دو زایمان گوسفند کاهش می‌یابد.

افزایش وزن بره‌ها

از دیگر مزایای از شیرگیری بره‌ها افزایش وزن آن‌‎‌ها است. یکی از مهم‌ترین عواملی که افراد بره‌ها را زودتر از شیر می‌گیرند، رشد سریع آن‌ها و رسیدن به دوران بلوغ است. کاهش زمان شیردهی میش موجب می‌شود بره سریع‎تر بزرگ شود و به باروری و شیردهی برسد، در نتیجه بلافاصله بره‎ها را از مادر جدا می‌کنند تا بره به گوسفند بالغ تبدیل گردد تا آن‌ها را برای گوشت یا گوسفندان شیرده آماده کنند.

فروش شیر و افزایش سودهی

از دیگر مزایای کاهش طول شیردهی میش و بره استفاده بیشتر از شیر گوسفند است. افراد با تفکیک بره از گوسفند، به دوشیدن شیر گوسفند ادامه می‌دهند و از فروش آن به سوددهی قابل‌توجهی می‌رسند، البته دوشیدن شیر گوسفند نسبت به مکیدن بره تأثیرات منفی کمتری برای گوسفند دارد. شیر گوسفند بسیار باارزش است و افراد سعی دارند در زمان شیردهی بیشترین میزان شیر را از میش دریافت و به فروش برسانند.

اهمیت گوسفند و بره برای دامپروران

گوسفند به‌عنوان یک دام باارزش به‌حساب می‌آید که دامپروران همیشه به‌دنبال شیوه‌هایی برای باروری گوسفندان و افزایش بره و تعداد گوسفند در گله هستند. برای از شیرگیری بره باید گوسفند را از بره جدا کنید.

بهترین مکان برای جداکردن گوسفند و بره باید چه ویژگی داشته باشد؟

در جریان از شیرگیری گوسفند و بره معمولاً افراد گوسفندان را در یک مکان قرار می‌دهند و آن‌ها را با استفاده از میله، نرده و یا چوب از بره جدا می‌کنند. استفاده از این روش استرس گوسفند و بره از بین نمی‌رود، زیرا گوسفند و بره یکدیگر را می‌بینند و تنها به همدیگر دسترسی ندارند. بهتر است برای جداسازی گوسفند از بره یک مکان جدا از آغل گوسفندان را انتخاب کنند، البته جداکردن گوسفند و بره به‌صورت مجزا نیاز به هزینه و مکان بیشتری دارد.

چگونگی مدیریت تغذیه مناسب میش‌ها در اواخر دوره آبستنی

تغذیه گوسفندان در پایان دوره آبستنی باید نسبت به گوسفندان غیر آبستن دوبرابر باشد، چراکه در این دوره رشد جنین، رشد بافت‌های پستان، تولید مقدار کافی آغوز و احتیاجات نگهداری در دام‌های آبستن، نیازمند تغذیه‌ای باکیفیت و کمیت بالا است. در اواخر دوره آبستن جفت به طور کامل رشد کرده درحالی‌که وزن جدید تنها 15% از وزن آن هنگام تولد است. تغذیه مناسب میش‌ها بعد از اولین آبستنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه میش‌های یک‌ساله نسبت به میش‌های بالغ نیاز غذایی بیشتری دارند. به‌طورکلی بره‌های متولد شده از میش‌های جوان نسبت به بره‌های متولد شده از گوسفندهای بالغ دارای وزن کمتری هستند. در صورت کم بودن میزان تغذیه و علوفه میش‌ها قبل از زایمان بهتر است به هر گوسفند یک کیلوگرم کنسانتره بیشتری داده شود.

در این مقاله آموختیم که چه عواملی می‌تواند میزان و طول شیردهی میش را افزایش دهند. فاکتورهای مهمی در میزان شیردهی میش مؤثر است و می‌‌تواند تأثیر بسیاری در رشد بره داشته باشد.

برای ثبت نظرات و پیشنهادهای خود و همچنین ارتباط با مشاورین ما می‌توانید از طریق زیر در تماس باشید.