تغذیه گوسفندان در فصل تابستان

مقدمه :

تابستان زمانی است که تغذیه گوسفندان اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. چون به دلیل شرایط آب و هوایی ویژه این فصل سال، از آنجایی که گوسفندان دام‌هایی فعال و پرجنب و جوش هستند؛ بنابراین برای اینکه بتوانند انرژی از دست رفته خود را مجدد بازیابند، شما باید تغییراتی در موادغذایی آن‌ها ایجاد کنید.

به‌علاوه گرمای شدید هوا همان‌طور که می‌تواند مشکلاتی برای ما انسان‌های ایجاد کند، می‌تواند برای انواع دام به‌خصوص نژادهای مختلف گوسفند مانند گوسفند افشاری که به عنوان گوسفند چندقلوزا نیز شناخته می‌شود، مشکلاتی ایجاد کند.

اما در ارتباط با این موضوع باید به این نکته مهم نیز اشاره کنیم که برخی نژادهای گوسفند به خوبی می‌توانند در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت کنند و به نوعی خود را با چنین تغییراتی سازگار کنند. اما درکنار این سازگاری اگر شما نتوانید شرایط را به گونه‌ای برای آن‌ها فراهم کنید که گوسفندان برای این سازگاری توان و انرژی کافی نداشته باشند، مشکلات ناشی از تغییرات آب و هوایی مانند گرمای شدید حتی می‌تواند باعث مرگ گوسفندان شما شود. به‌علاوه دربرخی مناطق کشورمان گرمای هوا با رطوبت بالایی همراه است که این موضوع خود می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات دیگری باشد. پس باتوجه به موارد گفته شده اگر قصد دارید تا در زمینه دامداری و پرورش گوسفند فعالیت کنید، بسیار مهم است که پارامترهای مختلفی نظیر همین تغییرات آب و هوایی را درنظر بگیرید تا احتمال بروز مشکلات ناشی از آن را به حداقل برسانید.

ضمنا دلیل اینکه تغذیه گوسفندان در فصل تابستان مهم است، این است که گوسفندان برای رشد، تولید شیر و گوشت به موادغذایی و تغذیه مناسب نیاز دارند و از آنجایی که در فصول گرم سال فعالیت بدنی آن‌ها بیشتر می‌شود؛ بنابراین تغذیه مناسب به آن‌ها کمک می‌کند تا برای مواردی که در بالا اشاره کردیم، مواد موردنیاز خود را تامین کنند. به‌علاوه در سالیان اخیر به دلیل خشکسالی‌های فراوان، مراتع ایران وضعیت نامطلوبی دارند و به دلیل اینکه تغذیه نقش مهمی در افزایش باروری گوسفندان ایفا می‌کند؛ بنابراین دامداران برای داشتن گوسفند چندقلوزا یا گوسفندان چندقلوزا باید توجه ویژه‌ای به تغذیه آن‌ها داشته باشند.

حال باتوجه به موارد گفته شده ما در این مقاله قصد داریم تا به‌طور مفصل این موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم که نیازهای تغذیه‌ای اساسی گوسفندان در فصل تابستان چیست، بهترین غذاها برای پرواری بیشتر گوسفندان کدام‌اند، چه نکاتی را باید در مورد تغذیه گوسفندان شیری رعایت کنید و در آخر هم به این موضوع خواهیم پرداخت که تغذیه گوسفندان در فصل تابستان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

[wbcr_php_snippet id=”6222″ title=”post link 1″]

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

۱- نیازهای تغذیه‌ای اساسی گوسفندان در فصل تابستان چیست؟

۲- بهترین غذاها برای پرواری بیشتر گوسفندان کدام‌اند؟

۳- چه نکاتی را باید در مورد تغذیه گوسفندان شیری رعایت کنید؟

۴- تغذیه گوسفندان در فصل تابستان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

۵- سخن پایانی

نیازهای تغذیه‌ای اساسی گوسفندان در فصل تابستان چیست؟

امروزه نژادی از گوسفند که به دلیل قابلیت‌های فراوانی مورد توجه بسیاری از دامداری‌ها قرار گرفته است، نژاد افشاری است. چون گوسفند نژاد افشاری هم از نظر تولید گوشت و پشم و هم چندقلوزایی بهترین نژاد گوسفند به حساب می‌آید. اما برای اینکه گوسفند این نژاد بتواند این قابلیت‌های خود را بروز بدهد، صاحبان دامداری‌ها باید در مورد تغذیه مناسب گوسفند نژاد افشاری تصمیمات درستی اتخاذ کنند.

ضمنا به دلیل شرایط آب و هوایی فصول گرم سال که ممکن است گوسفندان به مشکلاتی دچار شوند یا به برخی بیماری‌های مبتلا شوند؛ بنابراین توجه به نیازهای تغذیه‌ای آن‌ها می‌تواند تاحدی از ابتلای آن‌ها به برخی بیماری‌ها جلوگیری کند. به‌علاوه توجه به تغذیه گوسفندان در فصل تابستان به صاحبان دامداری‌ها کمک می‌کند تا از بروز مشکلات بهداشتی برای گوسفندان خود جلوگیری و با انجام چنین کارهایی آن‌ها را از نظر جسمی در بهترین حالت ممکن حفظ کنند.

از جمله نیازهای تغذیه‌ای کلیدی گوسفندان در فصل تابستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- آب کافی:

در واقع آب کافی هم به سلامت گوسفندان کمک می‌کند و هم باعث می‌شود موادغذایی که مصرف کرده‌اند بهتر هضم شود. همچنین همان‌طور که در فصول گرم سال فعالیت گوسفندان زیاد است، درنتیجه آن‌ها میزان زیادی از آب بدن خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین بسیار مهم است که گوسفندان به آب تمیز و تازه دسترسی داشته باشند تا بتوانند تشنگی‌ و نیازشان به آب را برطرف کنند.

تغذیهگوسفند

۲- علوفه باکیفیت:

مراتع یکی از اصلی‌ترین منابع گوسفندان برای چراکردن و خوردن علوفه باکیفیت هستند. پس بسیار مهم است دامداری خود را در محلی بسازید که مراتع آن تحت تاثیر عوامل گفته شده ازبین نرفته باشند. ضمنا اگر گوسفندان علوفه باکیفیت بخورند می‌توانند با آن بخش زیادی از مواد مغذی برای بدن خود را تامین کنند. البته دقت داشته باشید که برنامه چرا کردن گوسفندان خود را به درستی مدیریت و از چراکردن بیش از اندازه گوسفندان جلوگیری کنید تا علوفه مراتع همچنان کیفیت خود را حفظ کنند.

۳- پروتئین کافی:

گوسفندان برای رشد بهتر ماهیچه‌ها و عضلات به مواد معدنی و پروتئین نیاز دارند؛ بنابراین از آنجایی که فعالیت‌های طولانی به ویژه در فصول گرم سال انرژی زیادی از آن‌ها می‌گیرد، وجود پروتئین در جیره و برنامه غذایی گوسفندان امری بسیار مهم است. برای تامین پروتئین هم کافی است که گوسفندان شما علوفه‌های باکیفیت یا برخی مکمل‌های پروتئینی مصرف کنند. البته برای تامین پروتئین، علوفه‌های لگومی مانند یونجه و شبدر گزینه‌های مناسبی‌تری به حساب می‌آیند.

بهترین غذاها برای پرواری بیشتری گوسفندان کدام‌اند؟

پروار کردن گوسفندان یکی از متداول‌ترین عملیات‌های برای داشتن گوسفندانی گوشتی‌تر است. اما در برخی از فصول سال مانند تابستان به دلیل محدود بودن برخی منابع غذایی، بسیاری از صاحبان دامداری‌ها ممکن است برای انجام عملیات دچار مشکل شوند.

به‌علاوه درخصوص این عملیات باید به این نکته مهم نیز اشاره کنیم که برای پروار کردن گوسفندانی دامداری‌ها نمی‌توانند از هر ماده غذایی استفاده کنند. چون ماده غذایی می‌تواند به رشد و افزایش وزن موثر گوسفندان کمک کند که حاوی مواد مغذی موردنیاز آن‌ها برای افزایش وزن باشد.

به عنوان مثال از جمله این مواد غذایی هم می‌توان به غلات نظیر جو، گندم و ذرت و مکمل‌های پروتئینی همچون سویا اشاره کرد. درواقع وجود این موادغذایی در جیره غذایی گوسفندان تمام آنچه را که برای رشد بهتر ماهیچه‌های خود نیاز دارند را فراهم می‌کند.

گوسفندتغذیه

چه نکاتی را باید در مورد تغذیه گوسفندان شیری رعایت کنید؟

اگر در دامداری، گوسفندان شیری دارید، باید بگوییم که به تغذیه آن‌ها در فصل تابستان نیز باید توجه ویژه‌ای داشته باشید. چون این گوسفندان در مقایسه با سایر گوسفندان برای تولید شیر نیازهای غذایی متفاوتی دارند و باید برنامه غذایی ویژه‌ای داشته باشند.

به عنوان مثال مصرف غلات مانند ذرت یا علوفه باکیفیت یا یونجه مرغوب به دلیل اینکه منابع غنی از انرژی و مواد مغذی هستند، برای گوسفندان شیری در فصل تابستان گزینه‌های مناسبی به حساب می‌آیند. ضمنا مصرف این مواد غذایی تولید شیری باکیفیت را نیز تضمین می‌کند.

توجه به رعایت یک رژیم غذایی متعادل نکته دیگری در ارتباط با تغذیه گوسفندان شیری در فصل تابستان است. به عنوان مثال یک رژیم غذایی متعادل شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی رژیم غذایی برای گوسفندان شیری در فصل تابستان به شمار می‌رود.

تغذیه گوسفندن در فصل تابستان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

تا اینجای مقاله به اهمیت موضوع تغذیه گوسفندان در فصل تابستان صحبت کردیم و متوجه شدیم که توجه به تغذیه در فصول گرم سال تا چه اندازه در سلامت دام و به ویژه گوسفندان نقش دارد و از آنجایی در مناطقی از کشورمان گرمای هوا با افزایش رطوبت هم همراه خواهد بود؛ بنابراین توجه به تغذیه کمک می‌کند تا از ابتلا گوسفندان به برخی از بیماری‌ها نیز جلوگیری کنید.

اما برای پاسخ به سوال این بخش باید بگوییم که یکی از ویژگی‌های اصلی غذای دام در فصل تابستان این است که آن ماده غذایی بتواند مواد موردنیاز را برای گوسفندان فراهم کند. به عنوان مثال در نژاد افشاری چندقلوزایی یک ویژگی بارز است؛ بنابراین اگر این نژاد گوسفند بخواهد چنین کاری انجام بدهد باید مواد غذایی مصرف کند که به او کمک می‌کند تا انرژی از دست رفته خود را مجددا به دست آورد تا بدنش توانایی انجام چنین کاری را داشته باشد.

تعادل یکی از دیگر ویژگی‌های مهم تغذیه گوسفندان در فصل تابستان است. چون در این فصل به دلیل محدودیت منابع غذایی، عواملی مانند استراحت نکردن مناسب میان وعده‌های غذایی مختلف یا چرا کردن بیش از اندازه نه تنها اثرات مثبتی نخواهد داشت بلکه می‌تواند هم به گوسفندان و هم به مراتع که منابع اصلی تغذیه گوسفندان هستند نیز آسیب وارد کند. درواقع منظور از تعادل در اینجا مصرف مواد غذایی و عمل به یک رژیم غذایی مناسب که تمام مواد مغذی موردنیاز گوسفندان را در خود داشته باشد.

[wbcr_php_snippet id=”6222″ title=”post link 2″]

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم که در طول تابستان بسیار مهم است که در برنامه غذایی گوسفندان تمام نیازهای غذایی آن‌ها به درستی درنظر گرفته شود. از این رو در یک برنامه غذایی، گوسفندان باید به آب کافی، علوفه باکیفیت دسترسی داشته باشند تا با استفاده از آن‌ها بتوانند مواد معدنی موردنیاز بدن خود را تامین کنند. ضمنا اگر گوسفندان تاحد امکان بیشتر در مکان‌هایی سایه‌دار حضور داشته باشند، کم‌تر انرژی مصرف می‌کنند و درنتیجه به میزان کم‌تری آب بدن خود را از دست می‌دهند.