کیفیت پشم گوسفندان را از چه راه‌هایی می‌توان افزایش داد؟

کیفیت پشم گوسفندان به تغذیه گوسفندان وابسته است

کیفیت پشم گوسفندان به تغذیه گوسفندان وابسته است

کیفیت پشم گوسفندان یکی از مواردی است که می‌تواند باعث سود بیشتر دام‌دار شود. هر چه کیفیت پشم بیشتر باشد قیمت و ارزش آن نیز بیشتر می‌شود. از پشم گوسفندان در صنعت قالیبافی، ساخت کفش، لباس، رویه صندلی ماشین و موارد بسیار دیگری استفاده می‌شود. پشم‌های با کیفیت از لطافت و نرمی بیشتری برخوردار هستند و به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در موارد بسیار بیشتری استفاده کرد. دو راه بسیار مهم و کاربردی برای افزایش میزان تولید و کیفیت پشم وجود دارد که دام‌داران و پرورش‌دهندگان گوسفند با استفاده از آن‌ها می‌توانند به میزان درآمد و سود خود بیفزایند. اصلاح تغذیه گوسفندان یکی از روش‌هایی است که با توجه به آن می‌توان گوسفندان سالم‌تری را پرورش داد و همچنین میزان تولیدات دامی را بالا برد. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات در خصوص پشم گوسفند و کیفیت آن مطلب پشم گوسفند ، تولید نخ و نکاتی در این خصوص را مطالعه کنید. در این مطلب قصد داریم در خصوص راه‌هایی که دام‌داران می‌توانند کیفیت و میزان پشم تولید شده توسط گوسفندان را افزایش دهند مطالبی را با هم مرور کنیم. با مجتمع دام‌پروری افشار ژن همراه باشید.



افزایش کیفیت و تنوع پشم گوسفندان

بسیاری از دام‌داران در خصوص راه‌های افزایش کیفیت و کمیت پشم گوسفندان اطلاعات کافی ندارند و به همین دلیل بخشی از سودی که می‌توانند به دست آورند را از دست می‌دهند. پس باید به خاطر داشت که کسب اطلاعات کافی در خصوص راه‌هایی که می‌توان از طریق آن کیفیت پشم را افزایش داد، می‌تواند باعث شود تا دام‌داران سود بیشتری کسب کنند. به طور کلی برای افزایش کیفیت پشم از دو روش اصلاح و بهبود تغذیه گوسفندان و استفاده از روش‌های اصلاح نژادی استفاده می‌کنند.

افزایش کیفیت از طریق تغذیه گوسفندان
گوسفندان برای تولید پشم و همچنین رشد نیاز به پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، چربی و سایر مواد مغذی دارند. مهم‌ترین منبع تأمین این مواد، تغذیه است. این موارد در علوفه، مکمل‌ها و مواد غذایی مغذی که به گوسفندان می‌دهند وجود دارد. به همین دلیل می‌توان گفت که اصلاح تغذیه گوسفندان یکی از راه‌های پرورش مناسب و افزایش تولیدات آن‌ها است. فاکتورها و پارامترهای متنوعی برای تغذیه مناسب گوسفندان وجود دارد که باید به آن‌ها توجه و دقت ویژه‌ای شود. مهم‌ترین مواردی که باید به آن‌ها توجه داشت عبارت‌اند از:

۱- علوفه یا کنستانتره
ایران را می‌توان کشوری چهار فصل دانست که آب و هوای متفاوتی در آن وجود دارد. به همین دلیل مراتع و چراگاه‌ها از کیفیت و میزان پوشش متفاوتی برخوردار هستند. در برخی مناطق دام‌داران به مراتعی وسیع با پوشش گیاهی غنی و خوب دسترسی دارند و در بخش‌هایی دیگر مراتع بسیار فقیر است و نمی‌تواند تمام نیاز دام‌ها را برطرف کند. در هر دو مورد باید توجه داشت که درست است منبع اصلی تغذیه گوسفندان باید علوفه و یونجه باشد اما استفاده از انواع کنستانتره در رشد دام و افزایش میزان تولیدات او نقش بسیار مهمی دارد. البته توجه داشته باشید که میزان کنستانتره مصرفی و رژیم گوسفندان را باید با مشورت دام‌پزشک و به آهستگی تغییر دهید تا با عوارض تغییرات ناگهانی و یا بیماری‌هایی که ممکن است مصرف بیش از اندازه برخی مواد غذایی به وجود ‌آورد، مواجه نشوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کنستانتره پیشنهاد می‌کنیم مطلب کنستانتره گوسفندی چیست و چرا استفاده از آن اهمیت دارد؟ را مطالعه کنید.

کیفیت پشم گوسفندان به تغذیه گوسفندان وابسته است

کیفیت پشم گوسفندان به تغذیه گوسفندان وابسته است

۲- استفاده از جو
افزودن میزان مناسبی جو به کاه می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود تغذیه گوسفندان و افزایش کیفیت پشم آن‌ها شود. جو می‌تواند باعث شود تا میزان جذب انواع مواد مغذی در گوسفندان بیشتر شود و دلیل افزایش کمیت و کیفیت تولیدات گوسفندان نیز همین مسئله است.

۳- مکمل‌های غذایی
همان‌طور که گفتیم بردن گوسفندان به چرا برای تأمین تمام نیازهای آن‌ها کافی نیست و لازم است از برخی مکمل‌های غذایی نیز در جیره غذایی آن‌ها استفاده شود. یکی از این مکمل‌ها کنستانتره است که در پاراگراف‌های بالاتر در خصوص آن مطالبی را بیان کردیم. یکی دیگر از مواردی که می‌توان برای بهبود تغذیه گوسفندان از آن استفاده کرد، کاه غنی شده است. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مطلب غنی سازی کاه چیست و چگونه انجام می‌شود؟ را مطالعه کنید.

۴- پروتئین
در فصول گرم سال که دسترسی به چراگاه و مرتع زیاد است، گوسفندان از طریق چریدن در مراتع پروتئین موردنیاز خود را تأمین می‌کنند اما در فصول سرد سال میزان پروتئین دریافتی آن‌ها کاهش می‌یابد و می‌توان توسط اضافه کردن مکمل‌هایی نظیر سویا، دانه آفتابگردان و حبوبات میزان پروتئین موجود در جیره غذایی گوسفندان را افزایش داد تا با کمبود آن مواجه نشوند و از کیفیت پشم و سایر تولیدات گوسفندان کاسته نشود. همچنین در بیشتر مواد گیاهی انواع کربوهیدرات‌ها وجود دارد که به نوعی قند، فیبر و نشاسته هستند اما در صورتی که دام‌پزشک تشخیص دهد باید در خصوص تأمین میزان مناسب کربوهیدرات برای دام‌ها و گوسفندان اقدام کنید.

۵- چربی
از دیگر عواملی که می‌تواند در افزایش کیفیت پشم گوسفندان نقش داشته باشد، چربی است. شاید اندکی برایتان عجیب باشد اما کاملاً درست است، چربی موردنیاز گوسفندان نیز از طریق علوفه، یونجه و سایر گیاهانی که توسط آن‌ها خورده می‌شود تأمین می‌شود اما باید در خصوص رسیدن به اندازه چربی به گوسفندان اطمینان حاصل کنید.

۶- ویتامین‌ها
پس از تمام موادی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، نوبت به ویتامین‌ها می‌رسد. ویتامین‌ یکی از مهم‌ترین موادی است که باید در تغذیه گوسفندان وجود داشته باشد. کمبود ویتامین‌ها علاوه بر کاهش کمیت و کیفیت پشم و سایر تولیدات گوسفندان می‌تواند در سلامت و رشد آن‌ها تأثیر بسیار منفی بگذارد و احتمال بروز بیماری‌های گوناگون در گله را افزایش دهد. به همین دلیل بسیاری از دام‌داران با انجام بررسی‌های مناسب در خصوص رسیدن میزان مناسب ویتامین‌های گوناگون به دام‌ها و گوسفندان اطمینان حاصل می‌کنند.

کیفیت پشم گوسفندان به تغذیه گوسفندان وابسته است

کیفیت پشم گوسفندان به تغذیه گوسفندان وابسته است

استفاده از روش‌های اصلاح نژادی
در بسیاری از دام‌داری‌های صنعتی و پیشرفته از گوسفندان اصلاح نژاد شده استفاده می‌شود. در ایران یکی از معروف‌ترین نژادهایی که برای مقاصد اصلاح نژادی از آن استفاده می‌شود، نژاد افشاری است. این گوسفندان قابلیت‌های بسیار خوبی دارند و زمانی که با استفاده از روش‌های علمی کار اصلاح نژاد بر روی آن‌ها انجام شود، قابلیت‌های مناسبی مانند افزایش میزان رشد و کیفیت پشم، افزایش میزان تولید شیر، تسریع روند افزایش وزن و همچنین قابلیت دوقلوزایی یا چند قلوزایی را پیدا می‌کنند. به همین دلیل در دام‌داری‌های صنعتی و پیشرفته استفاده از این گوسفندان بسیار رایج است. با استفاده از گوسفندان اصلاح نژادی سرعت رشد گله بسیار بیشتر می‌شود و همچنین میزان تولیدات گوسفندی دام‌داری به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. مجتمع دام‌پروری افشار ژن یکی از مراکز پیشرو در خصوص امور اصلاح نژادی است که توانسته گوسفندان افشاری دوقلوزا و چند قلوزای با کیفیتی را پرورش می‌دهند.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب دامداری صنعتی چیست و در خصوص آن چه می‌دانید؟ را مطالعه کنید.

به خاطر داشته باشید که مجتمع دام‌پروری افشار ژن محصولات با کیفیتی مانند قوچ هترو یا هتروزیگوت ، میش هترو یا هتروزیگوت ، قوچ همو یا هموزیگوت ، میش همو یا هموزیگوت ، گوسفند چند قلوزا ، گوسفند دوقلوزا ، میش چند قلوزا ، میش دوقلوزا و گوسفند افشار برولا را به متقاضیان عرضه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.