پرورش گوسفندها و توصیه‌هایی برای دامداران

میش

پرورش گوسفندها و اهمیت میش چند قلوزا

پرورش گوسفندها در صورتی که به صورت درست و اصولی انجام شود، سود بسیار زیادی را نصیب دامداران می‌کند. بسیاری از دامداران هنوز هم سعی در استفاده از روش‌های سنتی دارند. این روش‌ها مشکلات بسیاری را می‌توانند به همراه داشته باشند که هر کدام از این مشکلات می‌تواند بخشی از سود یا حتی سرمایه دامداران را از بین ببرد. در حال حاضر استفاده از روش‌های نوین مانند سیستم‌های بره‌زایی، سیستم‌های مدیریت گوسفندان و همچنین استفاده از گوسفندان اصلاح نژادی توانسته تا بسیاری از دامداران را در منطقه‌ای امن قرار دهد و سودی مناسب برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. گوسفندان اصلاح نژادی، دارای خصایص بسیار خوبی می‌شوند. میش چند قلوزا یا دوقلوزا یکی از مواردی است که با استفاده از تکنیک‌های اصلاح نژادی متولد می‌شود. این میش‌ها با زاییدن بیش از یک بره در هر بار زایش می‌توانند تأثیر بسیار خوبی بر رشد گله و افزایش سود دامداران داشته باشند. همچنین میش چند قلوزا یا دوقلوزا و قوچ‌های هترو یا همو در زمان پرواربندی وزن بهتری کسب می‌کنند و میزان تولید شیر، گوشت و پشم آن‌ها افزایش می‌یابد. در این مطلب قصد داریم در خصوص پرورش بهتر گوسفندها نکات و توصیه‌هایی را با هم مرور کنیم. با افشار ژن همراه باشید.

توصیه‌هایی برای پرورش گوسفندها به دامداران کم تجربه

بهترین انتخاب برای دامداران کم تجربه، پرورش گوسفندها با هدف پرواربندی است. این روش آسان‌تر از روش داشتی است و بازگشت سرمایه سریع‌تری نیز دارد.

گوسفندان ایران نژادهای متفاوتی دارند که برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آن‌ها می‌توانید مطلب نژادهای گوسفندان ایرانی را مطالعه کنید. برخی از این نژادها را به عنوان نژاد چند منظوره می‌شناسند که علاوه بر تولید گوشت از فروش شیر یا پشم آن‌ها نیز می‌توان کسب درآمد کرد.

برای تهیه جیره گوسفندان حتماً از کارشناسان مربوطه کمک بگیرید. تهیه جیره مناسب و به اندازه نقش بسیار مهمی در بازدهی پرواربندی و پرورش گوسفندها دارد. تغذیه منظم، اصولی و برنامه‌ریزی شده می‌تواند هزینه‌های پرورش گوسفندها را کاهش دهد و همین امر می‌تواند نقش بسیار مهمی در سود دامدار داشته باشد.

دامداران می‌توانند کسب و کار خود را با گذشت زمان گسترش دهند. خرید گوسفند بیشتر، استفاده از گوسفندان اصلاح نژادی مانند میش چند قلوزا ، احداث جایگاه پرورش دام و بزرگ‌تر کردن فضا از جمله راه‌هایی است که می‌تواند باعث بزرگ‌تر شدن کسب و کار دامداران شود.

آینده‌نگری یکی دیگر از توصیه‌هایی است که باید مد نظر قرار داد. زمانی که فرد قصد خرید ۵۰ رأس دام برای نگهداری دارد، بهتر است جایگاهی با ظرفیت ۱۰۰ رأس گوسفند احداث کند تا در صورت ازدیاد گوسفندان در همان ابتدای کار با مشکل مواجه نشود.

دامداران کم تجربه توجه داشته باشند که مراکز فروش گوسفند زنده معتبر نزدیک محل دامداری را پیدا کنند و از آن‌ها خرید کنند. برخی افراد سودجو در خارج از مراکز فروش گوسفند معتبر اقدام به فروش دام‌های بیمار می‌کنند که همین امر می‌تواند فرد خریدار را با مشکلاتی نظیر تلف شدن گوسفندان یا شیوع بیماری‌های گوناگون مواجه کند.

در خصوص مشخصاتی که دام‌های سالم و بیمار دارند اطلاعاتی کسب کنید تا با شناسایی هر چه سریع‌تر دام‌های بیمار بتوانید اقدامات لازم برای درمان آن‌ها و عدم سرایت بیماری به سایر گوسفندان را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید. اقدامات سریع در این خصوص می‌تواند از انتقال بیماری به تمام گله جلوگیری کند.

گوسفندانی که در خصوص سلامت آن‌ها با شک مواجه هستید را تا زمان اطمینان از سلامت‌شان در قرنطینه و جدا از سایر گوسفندان نگهداری کنید. همچنین این کار را باید در خصوص دام‌هایی که به تازگی خریداری کرده‌اید نیز انجام دهید و آن‌ها را حداقل یک هفته و تا زمان اطمینان از بیمار نبودن، در قرنطینه نگهداری کنید.

پرورش گوسفندها

پرورش گوسفندها – اهمیت واکسیناسیون

توصیه‌هایی در خصوص واکسیناسیون

  • واکسیناسیون را می‌توان از مهم‌ترین اقدامات در حفظ سلامت گله دانست. واکسیناسیون به موقع و اصولی می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها در گله جلوگیری کند. در ادامه قصد داریم برخی نکات مهم در خصوص واکسیناسیون برای پرورش گوسفند را با هم مرور کنیم.
  • اولین نکته‌ای که تمام پرورش دهندگان گوسفند باید به آن توجه کنند خرید واکسن از مراکز معتبر و در زمان صحیح و مناسب است. واکسن‌های تقلبی و تاریخ‌مصرف گذشته توسط برخی افراد سودجو به فروش می‌رسد. استفاده از این واکسن‌ها هیچ تأثیری در حفظ سلامت گله نخواهد داشت و اگر باعث بیماری گوسفندان نشود، تنها هزینه‌ای اضافی به دامدار تحمیل کرده است.
  • واکسن‌ها انواع متفاوتی دارند. بسیاری از این واکسن‌ها را باید در یخچال قرار داد تا از خراب و بی اثر شدن آن‌ها جلوگیری کرد. البته توجه داشته باشید که سرمای بیش از حد و یخ زدن نیز می‌تواند بسیاری از واکسن‌ها را بی اثر کند. حتماً برای نگهداری از واکسن، در خصوص شرایط نگهداری آن اطلاعاتی کسب کنید.
  • بهتر است واکسن‌ها توسط دامپزشک تزریق شوند اما لازم است که دامداران باز هم برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنا شدن با آن‌ها دستورالعمل مربوط به واکسن‌ها را بخوانند. یکی از مواردی که در خصوص واکسن‌های متفاوت باید بدانند نحوه تزریق آن‌ها است. برخی واکسن‌ها به صورت زیرپوستی تزریق می‌شوند و برخی دیگر نیاز به تزریق عضلانی دارند.
  • دام‌هایی که واکسن دریافت کرده‌اند نباید ذبح شوند و باید حداقل ۴ هفته صبر کرد.
  • برای پرورش گوسفند به صورت اصولی، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی‌های لازم در خصوص واکسیناسیون را از قلم نیندازید. داشتن برنامه منظم و صحیح واکسیناسیون می‌تواند سلامت گله را تا حد زیادی تضمین کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص واکسیناسیون گوسفندان پیشنهاد می‌کنیم مطلب واکسن گوسفندان و نکاتی در خصوص آن را مطالعه کنید.

توصیه‌هایی در خصوص خوراک گوسفند

همان‌طور که در پاراگراف‌های بالا گفتیم استفاده از جیره غذایی مناسب می‌تواند نقش بسیار مهمی در پرورش گوسفند و افزایش وزن دام داشته باشد.

یکی از مواردی که گاهی در خوراک‌های متفاوت گوسفندان وجود دارد و می‌تواند آن‌ها را با خطرات جدی مواجه کند، وجود اجسام فلزی مانند سیم و میخ است. از راهکارهایی که دامداران برای رفع این معضل اندیشیده‌اند استفاده از یک آهنربای قوی در دامداری‌ها است. دامدار یا کارکنان دامداری با استفاده از این آهنربا در هنگام خوراک سازی و بستر ریزی، تمام اشیا فلزی موجود در آن‌ها را خارج می‌کنند.

این اجسام فلزی در صورت خورده شدن توسط دام در نگاری که یکی از بخش‌های اصلی لوله گوارش دام است گیر می‌کنند. همین امر می‌تواند موجب عفونت نگاری، صفاق و حتی پرده‌های اطراف قلب شود؛ که اتفاق افتادن هر کدام از این موارد معمولاً به مرگ دام ختم خواهد شد. پس برای جلوگیری از این امر بهتر است که خوراک دام‌ها به خوبی بررسی شود.

گوسفندان به یک رژیم غذایی که بتواند نیاز آن‌ها به چربی، پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و آب را برطرف کند، احتیاج دارند. جیره غذایی و خوراک سالم باید مقرون به صرفه باشد، احتیاجات دام را برآورده کند، به راحتی قابل تهیه باشد، خوش‌خوراک باشد، از قابلیت هضم بالایی برخوردار باشد و موجب اختلال در سیستم گوارش دام نشود.

دام‌ها مخصوصاً میش‌های حامله و بره‌ها باید به منابع آب سالم و تمیز به صورت دائمی دسترسی داشته باشند.

توصیه‌هایی در مورد تغذیه گوسفندان و جیره آن‌ها

گوسفندان با اهداف متفاوتی پرورش داده می‌شوند. برخی از دامداران هدف خود از نگهداری گوسفندان را پرواربندی آن‌ها و عرضه به بازار گوشت در نظر می‌گیرند و برخی دیگر از دامپروران در پی پرورش گوسفند داشتی و فروش بره‌ها، میش‌ها و قوچ‌های تولیدی گله یا مزرعه خود هستند.

هر کدام از اهداف ذکر شده که مورد نظر پرورش‌دهندگان گوسفند باشد نیاز است که خوراک متناسب با آن نیز تهیه و تامین شود. به همین منظور در ابتدای کار باید با مشورت گرفتن از متخصصان اقدام به جیره نویسی اختصاصی برای گله یا مزرعه کرده و در صورت نیاز برای هر گوسفند به صورت مجزا جیره نویسی را انجام داد.

کارشناسان و متخصصان مجتمع دامپروری افشار ژن با بیش از ۳۰ سال تجربه عملی و دانش تئوریک، آمادگی دارند تا در این زمینه به متقاضیان محترم خدمات جیره نویسی را ارائه نمایند.

به طور معمول دو نوع خوراک برای گوسفندها مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوراک خشک و خوراک تر. کنسانتره را به عنوان غذای خشک دام‌ها و علوفه را به عنوان غذای تر در نظر می‌گیرند. بهترین حالت تغذیه گوسفندان بدین صورت است که جیره غذایی آن‌ها ترکیبی از غذای خشک و تر باشد تا دام بتواند از مواد با ارزش غذایی که در هر دو خوراک وجود دارد، استفاده کند.

اما باید در نظر داشت که کنسانتره را  از شرکت‌ها و تولید‌کنندگان معتبر خریداری شود و نباید بدون آگاهی از کیفیت این محصول و مواد تشکیل‌دهنده آن، این خوراک را برای تغذیه گله یا مزرعه استفاده کرد.

در ترکیب یک کنسانتره استاندارد باید سبوس، مواد معدنی و ویتامین‌ها، نمک، کنجاله سویا، جو و … وجود داشته باشد. مقدار هر کدام از این مواد نیز باید به اندازه معین باشد. کنسانتره تولید شده در شرکت افشار ژن با تضمین کیفیت و رعایت استانداردها آماده عرضه به متقاضیان است.

در مورد علوفه هم باید در نظر داشت که مقدار آن در جیره نویسی‌هایی که توسط متخصصان انجام می‌شود تعیین خواهد شد. ولی در صورتی که دامداری برای تغذیه گله یا مزرعه خود از علوفه‌های هیدروپونیک استفاده می‌کند باید این موضوع را به اطلاع متخصص جیره نویسی برساند تا مقدار علوفه در جیره روزانه گوسفند افزایش پیدا کند.

از آنجایی که علوفه‌های هیدروپونیک در محیط‌های سر بسته‌ای مانند سیلوها و انبارها و بدون حضور خاک و نور طبیعی، کشت داده می‌شوند، ۷۰ تا ۸۰ درصد ساختار آن‌ها از آب تشکیل شده است. به همین دلیل این علوفه‌ها ارزش غذایی خاصی نداشته و صرفاً به عنوان طعم‌دهنده و مکمل کنسانتره به خوراک دام‌ها اضافه می‌شود. در صورتی که یک دامدار بخواهد از این علوفه‌ها به عنوان جیره غذایی گوسفندان استفاده کند باید حتماً با متخصصان جیره نویسی مشورت کرده و مقدار علوفه مورد نیاز هر دام را از آن‌ها جویا شود. این موارد در مورد میش چند قلوزا و میش‌های معمولی صادق بوده و باید برای هر دو دسته در نظر گرفته شود.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب سیستم بره زایی و هر چه لازم است در خصوص آن بدانید را مطالعه کنید.

در ضمن مجتمع دام‌پروری افشار ژن محصولات بی‌نظیری مثل قوچ هترو ، قوچ همو ، میش هترو ، میش همو ، گوسفند چندقلوزا ، گوسفند دوقلوزا ، میش چندقلوزا و میش دوقلوزا را به متقاضیان عرضه می‌کند. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.