فضای نگهداری و پرورش گوسفندان باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

مقدمه :

طبیعتا شما به عنوان فردی که می‌خواهید یک دامداری تاسیس کنید یا محلی برای نگهداری از گوسفندانتان داشته باشید، به دنبال این هستید تا محل موردنظرتان را با صرف کم‌ترین هزینه ممکن بسازید. اما از آنجایی که گوسفندان به مانند سایر دام‌ها مانند گاو و بز به محیط مناسبی به عنوان سرپناه نیاز دارند؛ بنابراین ساختن محیطی که بتواند تمام نیازهای آن‌ها را برطرف کند، با صرف هزینه اندک تقریبا غیرممکن خواهد بود.

به‌علاوه درست است که یک سرپناه مناسب نیاز اساسی هر دامی است، اما سرپناه، فضای نگهداری و پرورش گوسفندان تفاوت‌هایی با سایر دام‌ها دارد که این موضوع کمی ساختن محلی مناسب برای این قبیل دام را دشوار می‌کند. چون فضای نگهداری گوسفندان باید چیزی بیش از یک سرپناه سرپوشیده یا سرباز باشد که حیوان در آن غذا می‌خورد و استراحت می‌کند.

ضمنا برای ساختن فضای نگهداری مناسب برای گوسفندان شما باید پارامترهای مختلفی را درنظر بگیرید که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون اندازه گله، سن، وضعیت بدنی، وضعیت سلامت و وضعیت فیزیولوژیکی نظیر باردار بودن یا نبودن گوسفندان اشاره کرد. چون زمانی که این پارامترها را درنظر داشته باشید، محل موردنظرتان را به گونه‌ای خواهید ساخت که گوسفندانتان راحت‌تر در آن زندگی کنند.

حال باتوجه به موارد گفته شده ما در این مقاله قصد داریم تا به‌طور مفصل این موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم که اساسا چه فضایی برای نگهداری گوسفندان مناسب است، گوسفندان در محل نگهداری خود چه مقدار فضای داخلی نیاز دارند، آیا فضای سرباز برای نگهداری گوسفندان مناسب است و در آخر هم به این موضوع خواهیم پرداخت که فضای نگهداری و پرورش گوسفندان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید :

۱- چه فضایی برای نگهداری گوسفندان مناسب است؟

۲- گوسفندان در محل نگهداری خود چه مقدار فضای داخلی نیاز دارند؟

۳- آیا فضای سرباز برای نگهداری گوسفندان مناسب است؟

۴- فضای نگهداری و پرورش گوسفندان باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

[wbcr_php_snippet id=”6222″ title=”post link 1″]

چه فضایی برای نگهداری گوسفندان مناسب است؟

اساسا فضاهای سرپوشیده از آنجایی که به گوسفندان این اطمینان را می‌دهد که کاملا در امنیت و آسایش هستند، فضاهای مناسبی برای نگهداری و پرورش گوسفندان به حساب می‌آیند. به‌علاوه در چنین فضاهایی آن‌ها به راحتی به چیزهایی دسترسی خواهند داشت که آن‌ها برای یک زندگی راحت نیاز دارند.

البته اکثر صاحبان دامداری‌ها از موادی که اغلب از استحکام کمی برخوردار هستند برای پیاده‌سازی ایده خود جهت ساختن یک محل نگهداری سرپوشیده استفاده می‌کنند. اما خوب است که فضای سرپوشیده شما ساختاری چهار طرفه و محکم داشته باشد. اساسا ما معتقدیم که یک فضای نگهداری سرپوشیده باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

  • فضای داخلی آن این امکان را برای گوسفندان فراهم کند که به راحتی در آن جست و خیز کنند و محدودیت فضا باعث نشود که آن‌ها فضای کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه و عادی خود نداشته باشند.
  • گوسفندان در آن راحتی بیشتری احساس کنند و همچنین بتوانند به راحتی در آن دراز بکشند.
  • فضایی باشد که به خوبی بتواند تهویه ایده‌آل برای گوسفندان را فراهم کند و همچنین دمای هوای داخل آن از حد استاندارد و ایمن برای گوسفندان تجاوز نکند.
  • درطول سال به خوبی بتواند شرایط ایده‌‌آل برای نگهداری از گوسفندان را حفظ کند.
  • این فضا باید به گونه‌ای باشد که گوسفندان آرزوی بیرون آمدن از آن را نداشته باشند.

گوسفندان در محل نگهداری خود چه مقدار فضای داخلی نیاز دارند؟

یکی از پارامترهای مهمی که باید در خصوص ساختن یک فضای مناسب برای نگهداری و پرورش گوسفندان به آن توجه کنید، این است که گوسفندان تا حد امکان باید راحتی بیشتری در آن احساس کنند. اما احساس راحتی به تنهایی برای رفاه گوسفندان کافی نیست و شما برای ساخت محلی که فضای داخلی مناسب داشته باشد، باید جنبه‌های مختلفی را درنظر بگیرید.

البته باید بگوییم که درخصوص مقدار فضای داخلی مناسب برای نگهداری گوسفندان دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و به اصطلاح هر شخصی نظر شخصی خود را در این زمینه دارد. به عنوان مثال برخی افراد معتقدند که گوسفندان هرقدر فضای داخلی بیشتری در اختیار داشته باشند، برای آن‌ها بهتر خواهد بود.

برخی دیگر نیز براین باورند که برای گوسفندان بهره‌مندی از حداقل فضای داخلی در محل‌های نگهداری سرپوشیده، گزینه ایده‌آلی برای آن‌ها خواهد بود. ولی در اینجا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که تمام این دیدگاه‌ها تنها براساس حداقل‌ترین پارامترها هستند؛ بنابراین زمانی شما می‌توانید محلی را مناسب‌ترین فضا برای نگهداری و پرورش گوسفندان بدانید که تمام پارامترهای ممکن در مورد آن صادق باشد.

پس باتوجه به موارد گفته شده محلی برای نگهداری گوسفندان مناسب خواهد بود که براساس تمام فعالیت‌هایی طراحی شده باشد که هر گوسفند ممکن است بخواهد انجام بدهد یا براساس وضعیت بدنی آن‌ها طراحی شده باشد که امکان استراحت کردن به هریک از آن‌ها هم گوسفند باردار و هم گوسفند معمولی را بدهد.

محلنگهداری

آیا فضای سرباز برای نگهداری گوسفندان مناسب است؟

دسترسی به فضای نگهداری سرباز از این جهت برای گوسفندان اهمیت دارد که این امر باعث می‌شود تا آن‌ها کمی حس آزادی را نیز تجربه کنند و هم تاحدی از یکنواختی فضاهای نگهداری سرپوشیده فاصله بگیرند. به‌علاوه گوسفندان با رفتن به چنین فضاهایی می‌توانند فعالیت‌هایی انجام بدهند که در فضاهای سرپوشیده، نمی‌توانستند انجام بدهند.

البته در چنین فضاهایی شما بازهم باید نیاز گوسفندان به آب و غذا را نیز درنظر بگیرید و محل‌هایی را برای دسترسی گوسفندان به آن‌ها مشخص کنید. اما ایجاد چنین فضاهایی در محل‌های نگهداری سرپوشیده کمی دشوار خواهد بود.

ضمنا از آنجایی که گوسفندان حیواناتی اجتماعی هستند؛ بنابراین محل سربازی که برای نگهداری آن‌ها درنظر می‌گیرید هم باید امکان جای دادن گوسفندان یک گله را در خود داشته باشد. درحقیقت این امر به گوسفندان کمک می‌کند تا بهتر بتوانند فعالیت‌های اجتماعی خود را انجام بدهند.

به‌علاوه این فضا باید به خوبی حصارکشی شده باشد تا گوسفندان زمانی که در این فضا قرار می‌گیرند، آسایش و امنیت بیشتری احساس کنند. همچنین یک فضای سرباز برای بره‌های تازه متولد شده نیز باید فضای کافی داشته باشد. چون زمانی که بره‌های در گله‌ها حضور پیدا می‌کنند، بهتر رشد خواهند کرد.

در آخر همیشه به یاد داشته باشید که گوسفندان پیوسته ترس از شکار شدن توسط دیگر حیوانات دارند؛ بنابراین زمانی که در یک فضای سرباز قرار می‌گیرند، به همین دلیل ممکن است واکنش‌های نامناسبی از خود نشان بدهند. همان‌طور که می‌دانید گوسفندان میدان دید وسیعی دارند؛ بنابراین اگر در یک فضای سرباز باشند و حرکت جسمی را حتی در فاصله‌ای دور مشاهده کنند، از خود واکنش نامناسبی نشان خواهند داد.

پس اگر فضای سرباز آن‌ها نیز همان امنیتی را داشته باشد که یک فضای سرپوشیده برای آن‌ها فراهم می‌کند، حضور در یک محل نگهداری سرباز هم به محل امنی برای آن‌ها تبدیل خواهد شد.

[wbcr_php_snippet id=”6301″ title=”post link 2″]

فضای نگهداری و پرورش گوسفندان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

در ارتباط با فضای نگهداری و پرورش گوسفندان همیشه سعی کنید تا با استفاده از بیشترین میزان تراکم، فضایی را برای گوسفندان ایجاد کنید که حداکثر میزان راندمان را داشته باشد. برخورداری از تهویه مناسب یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یک فضای نگهداری ایده‌‌آل برای گوسفندان است.

چون زمانی که یک محل نگهداری از تهویه مناسبی برخوردار باشد، تغییرات آب و هوایی برای گوسفندان کم‌تر مشکل ایجاد می‌کند و احتمال بروز مشکلاتی نظیر استرس ناشی از گرما یا سرمای شدید هوا به حداقل می‌رسد. نزدیک بودن محل نگهداری به رودخانه به جهت دسترسی مناسب گوسفندان به آب آشامیدنی فراوان هم هرگز ایده خوبی نیست.

ضمنا فضای نگهداری و پرورش گوسفندان باید در فاصله مناسبی از مناطق مسکونی قرار بگیرد. چون به عنوان مثال ممکن است تعدادی از گوسفندان یک گله به بیماری‌های مشترک میان انسان و دام مبتلا شوند؛ از این رو زمانی که گوسفندان بیرون از فضای نگهداری خود هستند، درصورت تماس مستقیم انسان با گوسفند آلوده، آن فرد هم ممکن است به آن بیماری دچار شود.

در شرایط اضطراری مانند خشکسالی یا برف و بوران، محل آب و غذای گوسفندان باید کاملا برای چنین شرایط نامطلوبی آماده باشد. به عبارت دیگر در خشکسالی امکان دسترسی به مواد غذایی دشوار خواهد بود؛ بنابراین اگر در چنین شرایطی گوسفندان به خوبی نتوانند غذا بخورند، در بلندمدت مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد خواهد شد.

در ارتباط با برف و بوران هم داستان به همین صورت است که اگر منابع آبی گوسفندان در اثر سرمای شدید هوا یخ بزند و آن‌ها نتوانند آب موردنیاز خود را تامین کنند، به تدریج مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد خواهد شد.

محنگهداریگوسفند

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم که گرمای شدید هوا می‌تواند مشکلات فراوانی برای دام به‌ویژه گوسفندان ایجاد کند؛ بنابراین در فصول گرما سال که چنین اتفاقی بیشتر رخ می‌دهد، توجه به وضعیت گوسفندان امری بسیار مهم است.

البته زمانی که یک محل نگهداری از تهویه مناسبی برخوردار باشد، تغییرات آب و هوایی برای گوسفندان کم‌تر مشکل ایجاد می‌کند و احتمال بروز مشکلاتی نظیر استرس ناشی از گرما یا سرمای شدید هوا به حداقل می‌رسد. نزدیک بودن محل نگهداری به رودخانه به جهت دسترسی مناسب گوسفندان به آب آشامیدنی فراوان هم هرگز ایده خوبی نیست.

در کنار رفتن به فضاهای سرپوشیده، گوسفندان به حضور در فضاهای سرباز نیز نیاز دارند. چون این امر باعث می‌شود تا آن‌ها کمی حس آزادی را نیز تجربه کنند و هم تاحدی از یکنواختی فضاهای نگهداری و پرورش سرپوشیده فاصله بگیرند.