علوفه ذرت بهتر است یا یونجه

علوفه ذرت بهتر است یا یونجه، سؤالی که امکان دارد برای بسیاری از افراد پیش بیاید. به‌طورکلی، علوفه ذرت مهم‌ترین و ضروری‌ترین نیازهای حیوانات و دام‌ها محسوب می‌شود. بااین‌حال، یونجه نیز از معروف‌ترین علوفه‌هایی است که همیشه برای دام‌های مختلف استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که علوفه‌ها هزینه بسیار بالایی دارند؛ بنابراین دامداران به‌دنبال انتخاب علوفه ذرت یا یونجه هستند. در این صورت علوفه ذرت و یونجه به دو رقیب برای یکدیگر تبدیل شده‌اند. از نظر ارزش غذایی به طور تقریبی علوفه و یونجه در یک سطح قرار دارند. مقدار جذب آب سیلاژ علوفه ذرت نسبت به یونجه بسیار کمتر است. همین‌طور می‌توان گفت سیلاژ نسبت به یونجه دارای 25 درصد انرژی بیشتری است و قیمت مناسب‌تری نیز دارد. در ادامه قصد داریم به مقایسه این دو مورد بپردازیم.

علوفه ذرت

در حقیقت علوفه گیاهی است که به‌صورت اختصاصی از آن برای تغذیه حیوانات دامی و اهلی به‌کار گرفته می‌شود. به‌طورکلی مهم‌ترین هدف از کشت علوفه‌ها تغذیه حیوانات است. علوفه‌ها دارای انواع مختلفی هستند که از گذشته تا به امروزه معروف‌ترین آن‌ها یونجه بوده است. استفاده از علوفه تنها به یونجه محدود نمی‌شود و علوفه‌ها دارای انواع مختلفی هستند که به‌صورت تازه و خشک برای دام‌ها به‌کار گرفته می‌شوند. این امکان وجود دارد که علوفه‌ها از ترکیبات متنوعی ایجاد شده باشند که می‌توان به مواردی از قبیل حبوبات نرم و ته‌مانده دیگر محصولات کشاورزی اشاره کرد.

یونجه

یونجه، یکی از محصولاتی که همیشه برای دام‌های مختلف استفاده شده است. امروزه کشت صنعتی آن بسیار شایع است و در اغلب کشورها تحت عنوان یک منبع غذایی اصلی برای حیوانات اهلی و دام‌ها استفاده می‌شود. یکی از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین محصولات برای دام‌های گوناگون در کشور ما، یونجه محسوب می‌شود که دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است. از نظر بیومس (منبع تجدیدپذیر انرژی بوده که از مواد زیستی تشکیل می‌شود)، یونجه در شرایط بسیار عالی قرار دارد. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن می‌توان به ارزش غذایی بسیار بالا اشاره کرد که به روش‌های متنوعی مانند سبز و خشک استفاده می‌شود.

علوفه ذرت بهتر است یا یونجه

مزایای علوفه یونجه شامل چه مواردی می‌شود؟

از مهم‌ترین مزایای علوفه یونجه می‌توان به سازگاری با شرایط مختلف اقلیمی و جغرافیایی اشاره کرد. در بسیاری از مناطق امکان کشت یونجه وجود دارد و در کشور ما نیز به‌صورت بومی انواع گونه‌های آن تولید می‌شود. از نظر ارزش غذایی یونجه دارای عملکردی فوق‌العاده‌ای است. از دیگر مزایای آن می‌توان به پروتئین بسیار بالا اشاره کرد. پروتئین یونجه بین 2000 تا 2500 کیلوگرم در هکتار در هر واحد سطح است که نسبت به علوفه‌های دیگر در رتبه اول قرار دارد.

ارزش غذایی یونجه برای انواع دام چقدر است؟

از نظر ارزش غذایی، یونجه جزء علوفه‌های بسیار غنی محسوب می‌شود. ترکیبات مختلفی در یونجه با غنای بالا وجود دارد که شامل مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها است. بیشترین ذخیره پروتئین یونجه در بخش برگ‌های آن است. دامدارانی که قصد پرواربندی گوسفندان خود را دارند، ضروری است که از جیره‌بندی این علوفه باارزش استفاده نمایند تا دام‌ها به وزن ایده‌آل برسند.

[wbcr_php_snippet id=”6222″ title=”post link 1″]

ارزش غذایی علوفه ذرت

به‌طورکلی علوفه‌ها دارای انواع متنوعی هستند و در حقیقت تنها محدود به یونجه نیست. علوفه ذرت یکی از انواع علوفه‌ها محسوب می‌شود، هرچند استفاده بسیار زیادی از آن نمی‌شود. در حال حاضر به‌سبب داشتن ارزش غذایی بالا، به‌تدریج استفاده از علوفه ذرت رایج می‌شود. در برخی از نواحی، علوفه ذرت جایگزین دیگر علوفه‌ها شده است. در حقیقت ذرت محصول بومی آمریکای مرکزی و جنوبی به‌شمار می‌رود و در نواحی گرم و معتدل رشد و پرورش داده می‌شود. از نظر کاشت و به‌کارگیری این محصول در سایر قاره‌ها قدمت طولانی ندارد، اما به‌تدریج استفاده از آن افزایش‌یافته است. امروزه یکی از محصولات پرطرفدار علوفه یونجه محسوب می‌شود، به‌طوری‌که کشت آن بعد از گندم و برنج، رتبه دوم را در بین غلات به خود اختصاص داده است.

علوفه و سیلاژ ذرت

از دیگر علوفه‌هایی که برای انواع دام‌ها استفاده می‌شود، علوفه و سیلاژ ذرت است. این علوفه نسبت به دیگر علوفه‌ها دارای هزینه کمتری است. داشتن کربوهیدرات بالا از مزایای آن به‌شمار می‌رود و نسبت به دیگر سیلاژها کیفیت بسیار بالایی دارد. از دیگر ویژگی‌های علوفه ذرت نسبت به دیگر علوفه‌ها، تمایل بیشتر دام‌ها به خوردن آن است.

علوفه ذرت بهتر است یا یونجه

عوامل مؤثر در ارزش غذایی یونجه

سویه، وایته و گونه گیاه

ارزش غذایی و ترکیبات شیمیایی یونجه خشک تقریباً به گونه گیاه و سویه آن بستگی دارد. محصولات متفاوت یونجه، هرچند با شرایط مشابهی قابل‌کشت هستند، اما از لحاظ مواد معدنی در سطح متفاوتی وجود دارند.

نسبت ساقه به برگ

نسبت ساقه به برگ، یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش نژاد یونجه محسوب می‌شود. براساس آزمایش‌های انجام شده، 50 درصد از پروتئین بخش هوایی یونجه در برگ‌های آن قرار دارد. در یونجه، برگ‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، چراکه دو سوم ماده غذایی و یک‌سوم ماده خشک را در برمی‌گیرند.

 مرحله رشد در زمان برداشت

یکی از مهم‌ترین موارد در رابطه با ترکیب علوفه، مرحله رشد آن است. با توجه به سن علوفه و زیادشدن آن، میزان نیاز به بافت‌های ساختمانی افزایش‌یافته و میزان کربوهیدرات‌ها ساختمانی مانند سلولز، همی‌سلولز و لینگین آن بیشتر شده و پروتئین آن کم می‌شود.

[wbcr_php_snippet id=”6301″ title=”post link 2″]

خصوصیات و حاصلخیزی خاک

نوع خاک موجب تغییر ارزش غذایی و ترکیبات گونه‌های گیاهان می‌شود. یونجه جزء گیاهانی است که نیاز به خاک حاصلخیز دارد، خاکی که مقدار مواد معدنی آن زیاد و PH آن بسیار بالا باشد. کاشت یونجه در خاک‌های اسیدی موجب حاصلخیزی و بهبود ساختمان آن‌ها می‌شود. یکی از عوامل بسیار مهم در جذب مواد معدنی برای یونجه، PH خاک است. مواد معدنی قابل جذب برای یونجه شامل نیکل، منگنز، روی و کبالت هستند. مواد معدنی قابل‌جذب برای یونجه در خاک‌هایی که دارای PH پایینی است، رخ می‌دهد. برخلاف مواد معدنی، سایر موارد مانند سلنیوم و مولیبدن در خاک‌های PH بالا به میزان بیشتری جذب می‌شوند.

تأثیرات اقلیم آب‌وهوای فصلی در ترکیبات یونجه

عوامل مهم در قابلیت و ایجاد الیاف یونجه شامل سن، شدت نور، درجه حرارت و کود ازته هستند. افزایش ایجاد لینگین و کاهش قابلیت هضم موجب بیشتر شدن درجه حرارت و سن گیاه می‌شود. همین‌طور می‌توان گفت کم‌شدن میزان دیواره سلولی و افزایش قابلیت هضم به‌دلیل بیشتر شدن کود ازته و شدت نور است.

علوفه ذرت بهتر است یا یونجه

 فصل و زمان برداشت یونجه

براساس تحقیقات انجام شده، اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار در کیفیت یونجه، مرحله رشد در هنگام برداشت محسوب می‌شود. با توجه به این‌که علوفه‌هایی مانند یونجه رشدی متفاوت نسبت به گندمیان (ارزن) دارند، بلافاصله تغییرات در هنگام گل‌دهی و بلوغ آن‌ها انجام می‌شود. براساس تحقیقی که در رابطه با میزان پروتئین خام یونجه و مقدار ماده خشک در میانه دوم انجام شده، نتایج زیر به‌دست‌آمده است.

  • یونجه در هنگام شروع غنچه‌دهی 5/21
  • کامل غنچه‌دار شدن 4/19
  • شروع گل‌دهی 4/18
  • میانه‌های گل‌دهی 1/17
  • گل کامل 9/15
  • مقدار گل‌دهی کامل 6/13

مناسب‌ترین زمان برداشت علوفه یونجه در میانه اول و در هنگام غنچه‌دهی و در میانه‌های دوم و سوم هنگامی‌که مزرعه به 10 درصد از گل‌دهی رسیده باشد، است.

ذرت سیلو شده جایگزینی مناسب برای یونجه

در حال حاضر در برخی از کشورهای پیشرفته استفاده از یونجه تغییر شکل داده است. استفاده از یونجه کاهش‌یافته و به‌کارگیری ذرت سیلو شده افزایش‌یافته است. امروزه مصرف یونجه سیلو شده کمتر شده و در اغلب کشورها از علوفه ذرت و ذرت سیلو شده استفاده می‌شود. اگر کیفیت علوفه ذرت افزایش یابد و شرایطی که باید انجام شود، امکان دارد ذرت جایگزین یونجه شود. براساس مباحث مطرح شده، نباید این پژوهش‌‎ها بلافاصله و بدون مشورت با مشاور و مهندس مربوطه استفاده شود. در رقابت بین دانه ذرت و جو همچنان ذرت براساس شرایط جهانی و بین‌المللی پروسه روبه‌رشد خود را افزایش داده و جو به‌سبب مصارفی که دارد در سیستم‌های ارزیابی ارزش‌های غذایی عقب افتاده است. اگر قیمت جو نسبت به ذرت پایین باشد می‌تواند یک‌سوم غلات را به خود اختصاص دهد، در غیر این صورت هیچ‌گونه دلیلی برای استفاده از جو وجود ندارد. همین‌طور می‌توان گفت به‌هیچ‌عنوان نیازی به کنجاله سویا نیست و مشکل اصلی کشور ما این است که این ماده بدون فرآوری وارد تغذیه گاو شیری گردد.

در این مقاله سعی شد در مورد علوفه ذرت بهتر است یا یونجه بحث کنیم. به‌طورکلی هرکدام از این دو مورد دارای مزایای منحصربه‌فرد خود هستند. یونجه دارای پروتئین بیشتری بوده و علوفه ذرت از کربوهیدرات بالایی برخوردار است. دامداران از یونجه و علوفه ذرت به‌عنوان جایگزین برای یکدیگر استفاده می‌کنند. بهتر است از این دو علوفه به‌عنوان مکمل استفاده کنند. ازآنجایی‌که این دو نوع علوفه دارای ارزش غذایی، مواد معدنی و ویتامین‌ها است؛ بنابراین می‌توانید در فصل‌های مختلف به‌عنوان مکمل در کنار هم از آن‌ها استفاده کنید.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از طریق زیر در تماس باشید.