سیلاژ علوفه برای گوسفندان

سیلاژ علوفه برای گوسفندان به‌دلیل کمبود علوفه در فصل‌های پاییز و زمستان برای کاهش هزینه خوراک دام استفاده می‌شود. سیلوی ذرت برای گوسفندان می‌تواند در تغذیه آن‌ها برای افزایش شیردهی و پروار کردن بسیار مفید واقع شود. تولید ذرت سیلو شده به‌وسیله تخمیر گیاه ذرت علوفه‌ای در محیط کاملاً بی‌هوازی انجام می‌شود. سیلاژ علوفه‌ای دربرگیرنده گیاهان خوش خوراک، پسماند گیاهی، پسماند کارخانجات مواد غذایی و تخمیر باکتری‌های بی‌هوازی است. با گردآوری این محصولات می‌توانید در طول سال علوفه آب‌دار تولید کنید. سیلاژ کردن علوفه‌ها می‌تواند آن‌ها را در برابر تأثیرات زیان‌آور مانند آفتاب، قارچ، حشرات و آتش محافظت کند. یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای فراهم‌کردن علوفه دام در طول سال، سیلو کردن علوفه است. با توجه به اهمیت تغذیه کامل و درست در رشد و افزایش وزن دام، دامداران باید نسبت به فراهم‌کردن خوراک و علوفه‌های سالم توجه خاصی داشته باشند. توجه نکردن به تغذیه صحیح دام و با مصرف خوراک، علوفه‌های آلوده و بی‌کیفیت باعث اختلال در سیستم گوارشی گوسفندان می‌شود. در این صورت امکان تلف‌شدن و زیان هنگفتی برای دامداران وجود دارد.

ذرت سیلو شده جایگزینی مناسب برای یونجه

امروزه در برخی از کشورهای پیشرفته استفاده از یونجه تغییر شکل داده است. در حال حاضر استفاده از یونجه سیلو شده نسبت به یونجه افزایش‌یافته است. استفاده از یونجه کاهش ‎یافته و در اغلب کشورها مصرف ذرت سیلو شده افزایش‌یافته است. اگر کیفیت سیلاژ ذرت افزایش یابد، این امکان وجود دارد جایگزین یونجه شود. با توجه به شرایط جهانی و بین‌المللی مصرف دانه ذرت در حال افزایش بوده و دانه جو به دلایل مصارفی که دارد در سیستم‌های ارزش غذایی عقب‌افتاده است. به‌طورکلی اگر قیمت جو نسبت به ذرت پایین باشد، می‌‎تواند یک‌سوم غلات را به خود اختصاص دهد، در غیر این صورت هیچ‌گونه دلیل قانعی برای استفاده از دانه جو وجود ندارد.

سیلاژ علوفه برای گوسفندان

نکات مهم برای سیلو کردن صحیح علوفه‌های مختلف

  1. برای سیلو کردن علوفه باید میزان رطوبت مکان موردنظر بین 65 تا 70% باشد.
  2. دمای هوای در هنگام برداشت سیلوی ذرت برای گوسفندان و کیفیت سیلاژ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بهتر است برداشت علوفه هنگامی صورت گیرد که دمای هوا متعادل باشد، چراکه برداشت آن در فصل گرما باعث ازبین‌رفتن مواد مغذی و مفید می‌شود.
  3. یکی از مهم‌ترین عواملی که برای سیلو کردن باید به آن توجه شود، کنترل اسیدیته است. افزایش اسیدیته موجب امکان بالارفتن رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها در علوفه می‌شود. استفاده از این نوع علوفه‌ها برای گوسفندان بسیار خطرناک بوده و حتی امکان مرگ آن‌ها وجود دارد.
  4. در هنگام سیلو کردن، میزان مخمر علوفه‌ها بسیار مهم و تأثیرگذار است. برای سیلو کردن بهتر است در فصل مناسب انجام شود و برای این کار از علوفه خشک استفاده گردد.
  5. علوفه‌های موردنظر باید هیچ‌گونه کپکی در آن‌ها وجود نداشته باشد. استفاده از علوفه‌های آلوده به کپک قارچی برای گوسفندان بسیار خطرناک است، چراکه این نوع کپک‌ها بسیار مقاوم هستند و به‌سختی از بین می‌روند.

[wbcr_php_snippet id=”6222″ title=”post link 1″]

اهمیت سیلاژ علوفه برای گوسفندان

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای مهیاکردن علوفه گوسفندان در طول سال، سیلو کردن علوفه است. مهم‌ترین عوامل موجود در رشد و پروار کردن گوسفندان، توجه به تغذیه کامل و درست آن‌ها است. بهتر است دامداران برای تأمین خوراک و علوفه‌های سالم برای گوسفندان خود توجه خاصی داشته باشند. اگر دامداران به تغذیه و علوفه گوسفندان توجهی نداشته باشند، امکان مرگ دام‌ها و خسارات هنگفت وجود دارد. یکی از مهم‌ترین نکات برای انبارکردن خوراک و علوفه موردنیاز گوسفندان، سیلو کردن آن‌ها بوده که امروزه در اغلب کشورهای جهان مرسوم و رایج شده است. سیلو کردن پروسه‌ای است که حاوی جمع‌آوری و بسته‌بندی علوفه از طریق ماشین‌آلات کشاورزی خواهد بود. دامداران باید بسته‌های علوفه را خشک و در مکان مناسب نگهداری نمایند تا در فصل سرد سال بتوانند از آن‌ها برای دام خود استفاده کنند.

در پروسه سیلاژ و یا سیلو کردن تمام برگ، ساقه علوفه‌ها تجزیه شده تا در فصل‌های سرد سال استفاده شوند. برای سیلو کردن، پسماندهای مزارع ذرت و جو بهترین گزینه به‌شمار می‌روند. به‌طورکلی نوعی میکروارگانیسم با نام لاکتوباسلیوس باعث تجزیه علوفه‌ها می‌شود و آن‌ها را تا مدت‌زمان طولانی سالم نگه می‌دارد. این نوع علوفه‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند و باگذشت زمان ارزش غذایی آن‌ها کاهش نمی‌یابد. در تمام کشورهای جهان روند سیلو کردن بسیار مرسوم است، اما امکان دارد نوع علوفه استفاده شده، متفاوت باشد. معمولاً در ایران برای سیلو کردن ذرت از بخش‌های متعدد گیاه مانند برگ، ساقه و حتی خود بلال استفاده می‌کنند. اغلب دامداران کشورهای دنیا علوفه یونجه را برای سیلو کردن انتخاب می‌کنند.

مزایای سیلاژ علوفه‌ای برای تغذیه گوسفند

  1. برای مدت‌زمان طولانی حتی خشکسالی می‌‌توانید از سیلاژ علوفه برای گوسفندان استفاده نمایید.
  2. در فصل خشک سال و در صورت کمبود علوفه تر برای تغذیه دام‌ها، سیلاژ می‌تواند جایگزین مناسبی به‌شمار رود.
  3. با سیلاژ کردن علوفه‌ها می‌توانید از علوفه در برابر تأثیرات زیان‌آور مانند آفتاب، قارچ، آتش و حشرات محافظت کنید.
  4. با سیلاژ کردن کمیت و کیفیت علوفه‌ها حفظ می‌شود و در بالاترین حد خود قرار می‌گیرد.
  5. با سیلاژ علوفه‌ها، نیترات مضر در گیاهانی نظیر ذرت، سورگوم و غلات زمستانه از بین می‌رود.

سیلاژ علوفه برای گوسفندان

نقش سیلاژ علوفه‌ای در تغذیه گوسفندان

سیلاژ ذرت از تخمیر این گیاه در محیط کاملاً بی‌هوازی تولید می‌شود و بسیار خوش خوراک بوده و مقدار بالایی قند دارد که امکان تخمیر را مهیا می‌کند. بهتر است برای تخمیر ذرت علوفه‌ای، گیاه ذرت را هنگامی‌که تقریباً شامل 35 تا 40 درصد ماده خشک باشد، برداشت شود. یکی از مواد غذایی که می‌تواند در تغذیه میش‌ها و بره‌ها استفاده شود، سیلاژ ذرت است. رطوبت بالا در این ماده خوراکی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات در پروسه تخمیر شود. پروسه تخمیر گیاه ذرتی که دارای بیش از 35% ماده خشک است، درصد موفقیت بیشتری دارد. با صنعتی‌شدن پرورش گوسفندان و بالارفتن قیمت غلات، استفاده از سیلاژ ذرت در خوراک گوسفندان براساس ارزش غذایی بالا، می‌تواند هزینه تغذیه دام‌ها را کاهش دهد. به‌کارگیری سیلاژ علوفه‌ای به‌سبب برداشت زودهنگام گیاه ذرت، به طور انحصاری عملیات سیلو کردن و بازده بالا این گیاه در هر هکتار بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

ذرت علوفه‌ای جزء مهم‌ترین سیلاژها محسوب می‌شود. تولید علوفه ذرت می‌تواند در افزایش شیر دام‌ها بسیار تأثیرگذار باشد. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین منابع تأمین غذایی گوسفندان، سیلاژ ذرت علوفه‌ای محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که ذرت علوفه‌ای حاوی مقدار بسیار بالایی کربوهیدرات است؛ بنابراین برای گوسفندان بسیار مؤثر واقع می‌شود. با بیشتر شدن میزان کربوهیدرات در تغذیه گوسفندان موجب افزایش شیردهی میش‌ها می‌شود. پروسه تولید سیلوی ذرت برای گوسفندان بسیار آسان و ارزان است و می‌تواند بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد. به‌دلیل وجود مقادیر بالای نشاسته و فیبر سیلاژ ذرت، می‌تواند یک غذای ایده‌آل برای گوسفندان باشد.

[wbcr_php_snippet id=”6301″ title=”post link 2″]

کاربرد سیلاژ ذرت در خوراک گوسفند

در حقیقت سیلاژ ذرت بسته‌بندی شده همان علوفه ذرت برای خوراک گوسفندان است. تولید علوفه ذرت از گیاه با رطوبت بالا، طی مراحل تخمیر کنترل شده بدون به‌کارگیری مواد شیمیایی و با بهره‌مندی از پروسه منحصربه‌فرد بسته‌بندی با پلاستیک‌های ویژه صورت می‎‌گیرد. اغلب کشورها سیلاژ ذرت  را به‌عنوان مهم‌ترین غذای گوسفندان در نظر می‌گیرند. یکی از بهترین غذاها برای رشد و نمو شکمبه گوسفندان، سیلوی ذرت و ذرت خوشه‌ای که حاوی مقدار کافی دانه باشد. دامداران می‌توانند از هفته چهارم و یا پنجم بعد از تولد دام به‌صورت نامحدود سیلاژ ذرت را در اختیار گوسفندان قرار دهند. متوسط ارزش انرژی ذرت سیلاژ شده برای تولید شیر برابر با 72 صدم واحد علوفه خشک است. اگر سیلاژ ذرت به‌اندازه کافی در اختیار میش‌ها قرار داده شود، می‌تواند نیازهای روزانه گوسفندان از جمله افزایش انرژی و تولید شیر را فراهم کند. امروزه برای پرواربندی گوسفندان، استفاده از سیلو ذرت بسیار رایج شده است. استفاده از سیلاژ ذرت باعث حذف دیگر علوفه‌ها و غذاهای مکمل با قیمت بالا می‌شود.

سیلاژ علوفه برای گوسفندان

تولید سیلاژ

تولید و تهیه سیلاژ تنها به گیاه ذرت منتهی نمی‌شود، بلکه اغلب گیاهان علوفه‌ای، غیر علوفه‌ای و حتی پسماند‌های گیاهی و پسماند کارخانجات مواد غذایی با یکدیگر ترکیب شده و به سیلاژ علوفه‌ای تبدیل می‌شود.

گیاهان و ترکیبات مناسب برای تولید سیلاژ علوفه برای گوسفندان

ذرت علوفه‌ای سال‌ها است در کشور ما به‌عنوان مهم‌ترین منبع تولید سیلاژ در گروه‌های مختلف (زودرس، متوسط رس، دیررس) استفاده می‌شود. برای تولید سیلاژ مناسب از ترکیب غلات زمستانه دربرگیرنده جو، ترتیکاله، یولاف (جو دوسر) و چاودار (گیاهی از خانواده گندمیان) با گیاهان خانواده لگوم مانند ماشک، خلر و گاودانه استفاده می‌شود. ترکیب گیاهان لگومینه نظیر یونجه، اسپرس ماشک، خلر و گاودانه در نواحی کم‌بارش و مستعد خشکی پرورش داده می‌شود. برای تولید سیلاژ باکیفیت می‌توانند از غلات یا گراس‌های تابستانه نظیر سورگوم شیرین به‌همراه ترکیبات گیاهان لگومینه استفاده کنند. تعداد جدیدی از گیاه سورگوم مانند رقم پگاه یا ارقام حاوی قند بالا، به‌عنوان یک گیاه مقاوم به خشکی و آب‌های نامتعارف شور، می‌توانند منابع پایدار و قابل مطمئنی برای تولید سیلاژ در سال‌های آینده باشند. برای تولید سیلاژ قیمت مناسب می‌توانید از موارد زیر استفاده نمایید:

  • پسماندهای گیاهی مانند کلش غلات زمستانه (پوسته و ساقه دانه محصولات را در برمی‌گیرد)
  • پسماند کارنجات تولید قند مانند تفاله و ملاس چغندر یا نیشکر
  • پسماند کارنجات تولید رب گوجه‌فرنگی
  • پسماند کارنجات تولید چیپس سیب‌زمینی
  • پسماند کارنجات تولید آب‌میوه به‌صورت ترکیبی

در این مقاله سعی شد در رابطه با سیلاژ علوفه برای گوسفندان بحث کنیم. سیلوی ذرت برای گوسفندان می‌تواند به‌عنوان تغذیه مفید مورداستفاده قرار گیرد. سیلاژ ذرت می‌تواند به‌عنوان بهترین منابع تأمین مواد غذایی موردنیاز گوسفندان در نظر گرفته شود. یکی از مهم‌ترین خوراک دام، ذرت علوفه‌ای است که می‌تواند در نواحی مختلف کشور رشد کند. در حال حاضر اغلب کشورها از بسته‌های علوفه‌ای (سیلاژ) برای تغذیه گوسفندان خود استفاده می‌کنند.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.