سقط جنین در گوسفندان چه عواملی دارد و چه راه‌هایی برای پیشگری از آن وجود دارد؟

سقط جنین در گوسفندان و میش حامله

سقط جنین در گوسفندان یکی از مواردی است که می‌تواند دام‌دار را با مشکلات بسیاری مواجه کند. هدف دام‌داران از پرورش گوسفند، رسیدن به سود است. این سود از مواردی مانند فروش شیر، گوشت و پشم گوسفندان تأمین می‌شود اما یک مورد دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در میزان سود دام‌دار داشته باشد. تولیدمثل گوسفندان باعث افزایش تعداد گوسفندان در گله می‌شود و افزایش گوسفندان به معنی دریافت سود بیشتر است. سقط جنین بر اساس موارد متفاوتی مانند انواع بیماری های عفونی و همچنین عوامل فیزیکی مانند خوردن ضربه به میش حامله اتفاق می‌افتد. دام‌داران با کسب اطلاع در خصوص عوامل و علائم سقط جنین در گوسفندان می‌توانند کارهای لازم برای مراقبت از میش حامله را انجام دهند و با این روش میزان سلامت گوسفندان و سود خود را افزایش دهند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع بیماری‌های گوسفندان مطلب بیماری های گوسفندان، انواع و درمان را مطالعه کنید. در این مقاله قصد داریم در خصوص سقط جنین در گوسفندان ، عوامل ایجاد کننده و علائم آن مطالبی را با هم مرور کنیم. با مجتمع دام‌پروری افشار ژن همراه باشید.

عوامل سقط جنین در گوسفندان
توجه داشته باشید که نباید موارد سقط جنین را کم اهمیت بپندارید و باید میش و جنین سقط شده توسط یک دام‌پزشک معاینه شود تا دلایل و عواملی که باعث سقط ‌جنین شده‌اند بررسی شوند و از ایجاد اتفاقات مشابه و سقط جنین‌های بیشتر جلوگیری شود. البته توجه داشته باشید که برخی از عوامل بیماری‌زایی که باعث سقط جنین می‌شوند در میان انسان و دام مشترک هستند و همین امر اهمیت بررسی موضوع را بیشتر می‌کند تا از بروز بیماری در افراد و اتفاقات ناخوشایند و ناگوار جلوگیری شود. عوامل سقط جنین‌ گوسفندان را می‌توان به دو دسته بیماری های عفونی و عوامل غیر عفونی تقسیم کرد.

عوامل و بیماری های عفونی
برخی از بیماری های گوسفندان مانند تب کیو، انگل توکسوپلاسموز، کلامیدیوز، بروسلوز، کمپیلوباکتریوزیس، لپتوسپیروز، بیماری زبان آبی و بیماری بوردو را می‌توان از عوامل و بیماری های عفونی که باعث سقط جنین در میش حامله می‌شوند دانست.

اگر بخواهیم مهم‌ترین بیماری از بیماری های عفونی که باعث سقط جنین‌ در گوسفندان می‌شوند را معرفی کنیم، بی شک باید به توکسوپلاسموز اشاره کنیم. این انگل در مدفوع گربه‌ها و پرندگان آلوده وجود دارد. اگر این مدفوع در انبار علوفه باشد باعث آلوده شدن علوفه می‌شود و میش را مبتلا می‌کند. ابتلا به این بیماری احتمال سقط جنین را بسیار بالا می‌برد. توجه داشته باشید که توکسوپلاسموز یک بیماری مشترک میان حیوان و انسان است و زنان باردار باید از نزدیک شدن به گوسفندانی که به دلیل ابتلا این نوع از بیماری های عفونی سقط جنین داشته‌اند و نوشیدن شیر آن‌ها خودداری کنند.

با استفاده از روش‌هایی مانند جلوگیری از ورود گربه‌ها به انبار غلات و علوفه و همچنین آبشخورها، انهدام فوری و اصولی مواد آلوده به ترشحات جنین سقط شده و پاک‌سازی صحیح گوسفند و کنترل جوندگان و پرندگان می‌توان از شیوع بیماری توکسوپلاسموز جلوگیری کرد.

سقط جنین در گوسفندان

آشنایی با عوامل غیرعفونی سقط جنین در گوسفندان

عوامل غیر عفونی سقط جنین در میش حامله
عوامل غیر عفونی نیز به اندازه عوامل عفونی خطرناک هستند و باید در خصوص آن‌ها توجه و دقت ویژه‌ای به خرج داد. از مهم‌ترین عوامل غیر عفونی که باعث سقط‌جنین در گوسفندان می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- عدم تعادل میان مقدار استروژن و پروژسترون یکی از مواردی است که می‌تواند باعث سقط جنین در میش حامله شود.

۲- هوای سرد برای میش‌های آبستن بسیار مضر است و قرار گرفتن این میش‌ها در معرض هوای سرد و عدم مراقبت صحیح از آن‌ها در فصول سرد می‌تواند به سقط جنین منجر شود.

۳- مسمومیت‌های غذایی یکی دیگر از دلایل سقط جنین در گوسفندان است. چغندر، برگ کلم یخ زده و کپک روی علوفه‌ها از مهم‌ترین مواردی هستند که باعث ایجاد مسمومیت غذایی در میش‌های آبستن می‌شوند. عامل دیگر مسمومیت گوسفندان تغذیه از برخی گیاهان است که برایشان سمی است. در هنگام تغذیه گوسفندان در خصوص عدم وجود این گیاهان در چراگاه اطمینان حاصل کنید.

۴- میش حامله نیاز به مراقبت بیشتری دارد. عدم رسیدگی و تغذیه مناسب گوسفندان آبستن مخصوصاً میش‌های دو قلو یا چندقلوززا می‌تواند باعث ضعیف شدن آن‌ها و سقط جنین شود.

۵- عدم توجه کافی، در هنگام جا به جایی میش‌های حامله باید احتیاط بیشتری داشت. جا به جایی نا صحیح و بدون احتیاط لازم می‌تواند باعث وارد شدن ضربه به میش و جنین شود و احتمال سقط آن را بالا برد.

۶- عدم دقت کافی در هنگام آزمایش رکتال از دیگر موارد غیر عفونی سقط جنین در گوسفندان است. در صورتی که در هنگام آزمایش رکتال به جنین یا پرده جنین ضربه وارد شود احتمال سقط جنین بسیار بالا می‌رود.

۷- وجود بیماری‌هایی مانند اسهال و دل درد شدید در میش آبستن از دیگر مواردی است که احتمال سقط جنین را بالا خواهد برد.

۸- افتادن، وارد شدن ضربه و جراحات می‌تواند باعث شود تا جنین صدمه ببیند. همچنین ممکن است به دلیل وجود جراحات میش توانایی لازم برای نگهداری جنین در رحم را نداشته باشد. در این موارد جنین سقط خواهد شد.

سقط جنین در گوسفندان و میش حامله

راه های پیشگیری از سقط جنین در گوسفندان

راه‌های پیشگیری از سقط جنین
رعایت برخی نکات می‌تواند نقش بسیار مؤثری در پیشگیری از سقط جنین داشته باشد. برخی نکات مانند دسترسی گوسفندان مخصوصاً میش حامله به آب تازه و غذای تمیز می‌تواند از ایجاد بیماری های عفونی و برخی عوامل غیر عفونی مؤثر در سقط جنین نقش داشته باشد. در ادامه به برخی نکات که می‌تواند از سقط‌جنین‌ در گوسفندان پیشگیری کند اشاره می‌کنیم:

پیشگیری از سقط جنین در گوسفندان توسط عوامل غیر عفونی
پیشگیری از سقط جنین غیر عفونی راحت‌تر است و تنها نیاز است برخی موارد را به دقت بررسی کرد و در خصوص مواردی با احتیاط بیشتری عمل کرد. یکی از نکاتی که برخی از دام‌داران به آن توجه نمی‌کنند هنگام برگشت گله از چرا است. این دسته از دام‌داران در هنگام بازگشت گوسفندان در داخل آغل علوفه می‌ریزند و باعث هجوم بردن گوسفندان به سمت علوفه می‌شوند. همین هجوم و عجله می‌تواند باعث شود تا به میش حامله ضربه وارد شود. همچنین همان‌طور که گفتیم در هنگام جا به جایی و انجام آزمایشات لازم بر روی میش آبستن، از احتیاط و دقت بیشتری استفاده کنید تا ضربه‌ای به آن‌ها وارد نشود. از تغذیه میش‌های حامله با غذاهای انبار شده، آلوده و کپک زده باید خودداری شود.

پیشگیری از سقط جنین در گوسفندان به وسیله بیماری های عفونی
یکی از مهم‌ترین و بهترین راه‌های پیشگیری از بروز انواع بیماری های عفونی در گله، مخصوصاً میش‌های آبستن واکسیناسیون به موقع و انجام آزمایشات و بررسی‌های دوره‌ای و منظم است. مراقبت صحیح از انبار علوفه و عدم ورود پرندگان و گربه‌ها به داخل انبار یکی دیگر از نکات بسیار مهم است که باید به آن توجه داشت. مدفوع این حیوانات در صورت ترکیب شدن با علوفه می‌تواند باعث ایجاد بیماری های عفونی مانند توکسوپلاسموز شود. بهتر است در زمان آبستنی میش‌ها از خرید دام‌های تازه خودداری کنید یا در صورت خرید دام جدید اقدامات لازم مانند قرنطینه و نگهداری جدا تا زمان اطمینان از سلامت گوسفندان جدید را انجام دهید. برای جلوگیری از انتشار بیماری های عفونی بهتر است جنین سقط شده و جفت‌های آلوده جمع‌آوری و سوزانده شوند یا در عمق مناسبی دفن شوند و روی آن‌ها آهک ریخته شود. همچنین پس از سقط جنین باید به میش میزان مناسبی آنتی‌بیوتیک داده شود. از دیگر نکاتی که می‌تواند از انتقال بیماری های عفونی جلوگیری کند جدا کردن میش‌های سقط شده از بره‌ها و دیگر دام‌ها است، ترشحات رحم این میش‌ها ممکن است باعث ایجاد بیماری در دام‌های دیگر شود. همچنین این میش‌ها نباید به بره‌های میش‌های دیگر شیر دهند. خشک، تمیز و ضدعفونی کردن محل نگهداری میش‌ها از دیگر عواملی است که می‌تواند در کاهش ابتلا به بیماری‌های گوناگون نقش داشته باشد. ضدعفونی و شعله دادن دوره‌ای مکان نگهداری روش بسیار مناسبی برای کاهش بار میکروبی و آلودگی محیط است.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم که مطلب تولیدمثل گوسفندان و موارد تأثیرگذار در آن را مطالعه کنید.

در ضمن مجتمع دام‌پروری افشار ژن محصولات بی‌نظیری مثل قوچ هترو ، قوچ همو ، میش هترو ، میش همو ، گوسفند چندقلوزا ، گوسفند دوقلوزا ، میش چندقلوزا و میش دوقلوزا را به متقاضیان عرضه می‌کند. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.