ساختمان و محل نگهداری گوسفند زنده

مقدمه :

ساختمان و محل نگهداری گوسفند زنده می‌تواند شامل چندین سرپناه باشد که کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند یا شامل چندین سرپناه باشد که در فواصل مختلفی از یکدیگر قرار دارند. اما برای انتخاب گزینه مناسب از میان این راهکارهای موجود شما باید عوامل مختلفی را درنظر بگیرید که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اندازه گله گوسفندان، نوع و نژاد گوسفندان، محل زندگی شما و باردار بودن یا نبودن آن‌ها، اشاره کرد.

به‌علاوه در هنگام ساختن محلی برای نگهداری گوسفند زنده شما باید شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که می‌خواهید محل نگهداری گوسفندان را آنجا بسازید، نیز درنظر بگیرید. چون درصورتی که محل نگهداری گوسفندان متناسب با تغییرات آب و هوایی مربوط به آن منطقه ساخته نشده باشد، این موضوع یک تهدید جدی برای سلامت گوسفندان خواهد بود.

به‌طور معمول گوسفندان برای سازگاری بیشتر با آب و هوای محیطی که در آن ساکن هستند، پیوسته وضعیت فیزیکی و شیمیایی خود را تغییر می‌دهند؛ از این رو اگر گرما یا سرمای شدید هوا باعث شود تا این فعالیت‌های طبیعی گوسفندان به خوبی انجام نشود، گوسفندان به استرس ناشی از گرما یا سرمای شدید دچار می‌شوند. استرس ناشی از تغییرات آب و هوایی هم پیامدهای منفی بسیاری با خود به همراه دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مرگ گوسفندان اشاره کرد.

حال باتوجه به موارد گفته شده ما در این مقاله قصد داریم تا به‌طور مفصل این موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم که آیا تنها ساختن یک فضای سرباز هم برای نگهداری گوسفند زنده کافی است، در هنگام ساخت محلی برای نگهداری گوسفند زنده چه نکاتی را باید رعایت کنید، برای ساخت محل نگهداری گوسفندان شما از چه گزینه‌هایی می‌توانید استفاده کنید و در آخر هم به این موضوع خواهیم پرداخت که اساسا ساختمان و محل نگهداری گوسفند زنده باید به چه شکل باشد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید :

۱- آیا تنها ساختن یک سرپناه برای نگهداری گوسفند زنده کافی است؟

۲- در هنگام ساخت محلی برای نگهداری گوسفند زنده چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

۳- برای ساخت محل نگهداری گوسفندان شما از چه گزینه هایی می توانید استفاده کنید؟

۴- ساختمان و محل نگهداری گوسفند زنده باید به چه شکل باشد؟

آیا تنها ساختن یک فضای سرباز هم برای نگهداری گوسفند زنده کافی است؟

بسیاری از روستاییان و کشاورزان براین باورند که باید برای ساختمان و محل نگهداری گوسفند زنده کم‌ترین هزینه ممکن را پرداخت کنند. آن‌ها برای ادعای خود نیز این استدلال را می‌آورند که گوسفندان از جمله دام‌های مقاوم هستند و به خوبی می‌توانند با انواع شرایط وفق بدهند؛ بنابراین حتی اگر در فضایی سرباز که توسط حصارهایی احاطه شده است هم می‌توانند زنده بمانند.

اما از آنجایی که هرقدر گوسفندان فضای بیشتری در اختیار داشته باشند، زحمات زیادی به گردن چوپان خواهد افتاد؛ از این رو استقرار گوسفندان در یک فضای سرباز بزرگ چندان انتخاب هوشمندانه‌ای نخواهد بود. ضمنا این کار باعث می‌شود تا شما هزینه‌های زیادی بابت تعمیر و نگهداری از حصارهای فعلی فضای سرباز پرداخت کنید و همچنین اگر بخواهید تا فضای سرباز شما ساختار مستحکم و بادوامی داشته باشد، خرید حصارهای فلزی هزینه‌های اضافه‌تری برای شما ایجاد می‌کند.

پس باتوجه به موارد گفته شده ساختن یک فضای سرباز برای نگهداری گوسفند زنده چندان گزینه مناسبی نخواهد بود. اما گزینه ایده‌‌آلی که شما می‌توانید از آن برای نگهداری و استقرار گوسفندان استفاده کنید، یک انبار، سوله یا سرپناه سرپوشیده بزرگ است.

چون زمانی که گوسفندان در چنین محلی استقرار پیدا می‌کنند، شما بهتر می‌توانید روی آن‌ها نظارت داشته باشید و آن‌ها را به خوبی در برابر خطرات احتمالی نظیر حمله حیوانات وحشی محافظت کنید. ضمنا اگر گوسفندان در چنین محیطی قرار بگیرند، احتمال مرگ آن‌ها به حداقل می‌رسد و شما می‌توانید فضای مناسبی را برای آن‌ها درنظر بگیرید تا در امنیت کامل غذا بخورند.

ساختمانگوسفند

در هنگام ساخت محلی برای نگهداری گوسفند زنده چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

فارغ از اینکه چه مدلی می‌خواهید برای ساختمان و محل نگهداری گوسفندانتان انتخاب کنید، بسیار مهم است که بدانید اندازه گله شما چقدر است و این گله چه میزان پتانسیل رشد دارد و در طولانی مدت تا چه اندازه ممکن است بزرگ شود.

البته همیشه به خاطر داشته باشید که محل سرپوشیده شما مانند انبار، سوله یا سرپناه، فضای داخلی زیادی داشته باشد. چون داشتن چنین فضایی حتی درصورت افزایش احتمالی جمعیت گله، گوسفندان بازهم فضای مناسبی در اختیار خواهند داشت تا همچنان بتوانند فعالیت‌های روزمره خود را انجام بدهند.

اما برای اینکه در مورد یک فضای داخلی استاندارد دید مناسبی داشته باشید، در اینجا باید بگوییم فضای داخلی مناسب برای هر گوسفند باردار ۱.۲ تا ۱.۴ مترمربع است و این مقدار برای گوسفندانی که در کنار خود بره دارند، به ۲.۲ مترمربع هم می‌رسد. البته این نکته را نباید فراموش کنید که درصورت رشد بره‌ها این فضای ۲.۲ مترمربعی هم باید بزرگ‌تر شود.

[wbcr_php_snippet id=”6222″ title=”post link 1″]

برای ساخت محل نگهداری گوسفندان شما از چه گزینه هایی می توانید استفاده کنید؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، شما می‌توانید از فضاهای سرپوشیده مختلفی مانند انبار، سوله و سرپناه برای نگهداری از گوسفندان خود استفاده کنید که در این دسته‌بندی ساختمان‌های دیگری نظیر انبارهای سنتی، سوله‌های بزرگ کشاورزی که سقف بلند و فضای داخلی زیادی دارند و ساختمان‌های فلزی نیز قرار می‌گیرند.

اما به عنوان یک گزینه ارزان قیمت و به‌صرفه شما از ساختمان‌هایی می‌توانید استفاده کنید که ساختاری گلخانه مانند دارند. در واقع منظور از ساختار گلخانه‌ای این است که سازه شما تنها با شکل دادن لوله‌های یوپی‌وی سی و کشیدن ورقه‌های پلاستیکی روی آن‌ها، ساخته شده باشد.

ضمنا چنین سازه‌ای برای نگهداری گوسفندان می‌تواند تا ۱۵ سال همچنان دوام و استحکام خود را حفظ کند و همچنین استفاده از چنین سازه‌ای به شما این امکان را فراهم می‌کند تا تهویه مناسبی برای گوسفندان خود ایجاد کنید و احتمال بروز مشکلاتی ناشی از تغییرات آب و هوایی را به حداقل برسانید.

به‌علاوه از سازه‌های قدیمی که در اختیار دارید هم می‌توانید به عنوان ساختمان و محل نگهداری گوسفند زنده استفاده کنید و اساسا تصور اینکه باید برای نگهداری از گوسفندان ساختمان جدیدی بسازید، کاملا اشتباه است. درحقیقت استفاده از سازه‌های قدیمی که در اختیار دارید یک معامله دوسر برد برای شما خواهد بود. چون هم حجم زیادی از هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد و هم حجم زیادی از کارهای شما برای آماده کردن فضایی مناسب به جهت نگهداری از گوسفند زنده را کم می‌کند.

مزیت دیگر استفاده از سازه‌های قدیمی این است که شما فرصت کافی در اختیار خواهید داشت تا برای اضافه کردن آپشن‌هایی به محل نگهداری گوسفندان خود بهتر برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال سازه شما محل مناسبی برای غذا خوردن گوسفندان ندارد؛ بنابراین در چنین شرایطی شما تمام تمرکز خود را روی این موضوع می‌گذارید و به همین دلیل خروجی کار شما بسیار رضایت‌بخش خواهد بود.

[wbcr_php_snippet id=”6301″ title=”post link 2″]