برولا مرینو نژاد چندقلوزا – Booroola Merino

برولا مرینو

برولا مرینو

برولا گونه ای از نژاد مرینو است که ویژگی چندقلو زایی بالایی به واسطه داشتن ژن خاصی به نام FecB دارد. نژاد مرینو نژادی است که به دلیل پشم ارزشمند آن دارای سابقه و ارزش اقتصادی در طول تاریخ است. این نژاد در حدود قرن دوازدهم در اكستادامادورا ، در جنوب غربی اسپانیا پرورش یافت. این نژاد باعث رشد اقتصادی اسپانیا در قرن ۱۵ و ۱۶ میلادی شد و در قرن ۱۸ در نیوزلند مورد پالایش نژادی واقع شد و در ۱۹۵۸ توسط جک و دیک سیلار از منطقه برولا در کوما ، منطقه ای در جنوب نیو ولز استرالیا ، اولین زایش چندقلویی اتفاق افتاد. در این تاریخ اولین زایش ۴ قلویی ( ۴ قوچ ) و پس از آن در ۱۹۵۹ نیز زایش ۶ بره از یک میش به ثبت رسید. این نژاد مدرن در ۱۹۶۵ در استرالیا گسترش یافت و پرورش آن همه‌گیر شد.
در نیوزلند به عنوان قطب دامداری مطالعات فراوانی در خصوص چندقلوزایی این نژاد صورت گرفته است. بر اساس همین مطالعات اولین نمونه عملی نقشه برداری ژنتیکی گوسفند بر روی این گونه از نژاد مرینو صورت گرفته است. طبق مطالعات ژنتیکی و نقشه برداری ژنتیکی ژن برولا در کروموزم ۶ می باشد.

روی گونه برولا از نژاد مرینو در ایران همراه با نژاد افشار در مرکز اصلاح نژاد زنجان (با همکاری دانشگاه زنجان) در پارک علم و فناوری زنجان ، توسط آقای هرکی نژاد ، اصلاح نژادی صورت گرفته است. این گونه در ایران به نام افشار برولا، برولا، یا هترو (هتروزیگوت) و همو (هموزیگوت) شناخته می شود.

در ضمن مجتمع دام‌پروری افشار ژن محصولات بی‌نظیری مثل قوچ هترو ، قوچ همو ، میش هترو ، میش همو ، گوسفند چندقلوزا ، گوسفند دوقلو زا ، میش چندقلوزا و میش دوقلوزا را به متقاضیان عرضه می‌کند. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.